Zoekwoorden onderzoek: weten om te meten

Elke goede campagne start met een goed zoekwoorden onderzoek. Of het nu gaat om een campagne voor SEO, Google Ads of social media. Achterhaal in alle gevallen de behoefte van je doelgroep op het internet. Weet wat je wil meten.
Een goed zoekwoorden onderzoek vraagt om het vermogen om in de huid van jouw potentiële klant te kruipen en een gestructureerde werkwijze.
Bij het uitwerken van een zoekwoorden onderzoek doorloop je 3 stappen:

  1. Belangrijke onderwerpen en thema’s bepalen
  2. Zoekwoorden onderzoek per onderwerp of thema
  3. Zoekwoorden categoriseren en indelen

1) Onderwerpen en thema’s: weet wat er speelt

Bepaal welke onderwerpen en thema’s er spelen. Een goede leidraad daarvoor is de structuur van je website of -shop. Werk een mindmap uit (met bijvoorbeeld je salesteam) om meer ideeën te verzamelen of achterhaal de zoekintentie  door het meten van zoekopdrachten op je website of een analyse van zoektermen in Google Search Console.

2) Zoekwoorden onderzoek per onderwerp en thema

Om de thema’s verder inhoud te geven ga je een stap verder. Er is een groot aantal tools beschikbaar die je daarbij helpen. Ze zijn veelal gratis. Vooral gebruiken dus!  Mijn voorkeur gaat uit naar Semrush (betaald), Ubersuggest, Answerthepublic en de Keyword Shitter (ja, echt). Analyseer ook de zoekwoorden van concurrenten om te zien waar zij bezoekers op binnenhalen. Al deze informatie gebruik je om campagnes te verbeteren en zichtbaarheid van de concurrent af te snoepen.
Tijdrovend?
Hoeveel uur je zoekwoorden onderzoek opslorpt, is afhankelijk van de grootte van je aanbod en hoe specifiek en uitgebreid je het uitwerkt. Een goed zoekwoorden onderzoek vraagt minimaal 8 uur van je tijd. Trek er dus zeker een dag voor uit. Het is het meer dan waard!
Gebruik Google Spreadsheet
Exporteer de resultaten van je tool naar een .xlsx of .csv bestand. Ik voeg deze data vervolgens vaak samen in een Google Spreadsheets document. Chaos ligt hier op de loer. Ik behoud  het overzicht om voor het vullen van de spreadsheet alvast na te denken over de structuur van mijn zoekwoorden onderzoek. Zo werk je direct in een logische structuur en is het verzameldocument naast compleet ook overzichtelijk :).
Werk in je spreadsheet per tabblad één categorie of dienst volledig uit.

3) Zoekwoorden categoriseren: wat is de intentie?

Houd rekening met de fase van het aankoopproces en de intentie van de doelgroep.
Zoekwoord typen:

  • Informatieve zoekwoorden: wat is Google Ads of Hoe werkt een elektrische fiets?
  • Commerciële zoekwoorden: beste online marketingbureau of Gazelle e-bike reviews
  • Transactionele zoekwoorden: online marketingbureau Achterhoek of kosten Gazelle e-bike

Deze indeling is te koppelen aan Googles aankoopproces-funnel SEE-THINK-DO-CARE. Deel je zoekwoorden per intentie in zodat je bij het uitwerken van campagnes voor SEO of Google Ads direct ziet welke type zoekwoord het betreft en hoe je deze in je campagnes verwerkt.

Het achterhaalde achterhaald

Een zoekwoorden onderzoek is geen statisch document. Voorkom dat de zorgvuldig achterhaalde informatie achterhaald is. Update je gegevens minimaal 1 keer per jaar of werk je onderzoek bij als je jouw bedrijf uitbreidt met nieuwe diensten of producten.
Handige tools die wij gebruiken voor het zoekwoorden onderzoek:

Succes!

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken