Verslag Webwinkel Vakdagen

Donderdag 24 januari zijn wij met een groep klanten en relaties afgereisd naar de Jaarbeurs in Utrecht. Hier vond hét jaarlijkse evenement voor webwinkels plaats: de Webwinkel Vakdagen 2019. Met 13.000+ bezoekers, 270 exposanten en meer dan 200 lezingen en Keynotes van vooraanstaande bedrijven uit Nederland en daarbuiten was er een veelzijdig en uitgebreid programma.

Wat hebben we gezien en geleerd?

Samen met onze klanten hebben we deze dag tientallen lezingen en keynotes bijgewoond. Het werd nogmaals duidelijk dat e-commerce enorm in beweging is. Grote en kleinere partijen zijn in rap tempo aan het innoveren. Soms high-level en abstract, anderen beschreven in een duidelijke en praktische case hoe zij processen binnen hun organisatie hebben verbeterd. Of dat nu logistiek, databeheer, marketing of een ander onderdeel van hun business was.
We hebben enorm veel gezien en geleerd. Te veel om in één (of in 10) blog te beschrijven. Om je toch een idee te geven van belangrijke ontwikkelingen heb ik 3 take-aways beschreven waar jij in 2019 vol op moet gaan inzetten:

Take-away 1: werk aan je customer journey

Daar is ‘ie weer: de customer journey. Misschien wel de meest genoemde term in marketing. Niet onterecht. Iedereen roept er iets over, maar mijn ervaring is dat veel bedrijven en bureaus er niet in slagen om er op een goede, constructieve manier mee aan de slag te gaan en er ook meetbaar meerwaarde uit halen. Op de Webwinkel Vakdagen heb ik veel voorbeelden gezien van grote (en kleine) e-commerce bedrijven die hier wel in slagen. Stap 1 is het leren kennen van je doelgroep. Wie is hij en wat wil hij van je bedrijf en op je shop? Vervolgens ga je op zoek naar manieren om dit inzichtelijk te krijgen en te verbeteren.
customer-journey

Take-away 2: focus op data en AI

Inzicht krijgen.. data dus. Een term die ik dit jaar gelukkig minder heb gehoord is ‘big data’. In blogs en lezingen wordt data door specialisten omschreven als “het nieuwe goud”. Veel e-commerce bedrijven zijn de afgelopen jaren dan ook enorme hoeveelheden data gaan verzamelen over hun klanten. Om er vervolgens niets mee te doen. De winst zit volgens mij ook niet in de grote getallen. Data wordt pas waardevol als het bruikbaar is en je het kunt inzetten om je dienstverlening (je e-commerce business) voor je klanten te verbeteren. En dit kan ook in de vorm van (veel) kleine stapjes, of testjes.
 

Dit werd bevestigd in de lezing van David Arnoux, co-founder van Growth Thribe. Zij helpen bedrijven die willen groeien door analyses en beslissingen op basis van data: growth hacking. Dit is een ontwikkeling die binnen e-commerce nu nog te weinig aandacht krijgt, maar in rap tempo aan populariteit gaat winnen in 2019. Ik heb er in ieder geval hoge verwachtingen van. Voor wie er meer over wil weten: er is veel over te lezen op Google.

Take-away 3: conversie is key

Growth hacking draait om continu verbeteren. Eén van de belangrijkste verbeteringen voor e-commerce bedrijven is het continu verbeteren van het conversiepercentage van de shops. Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2019 viel mij op dat er relatief weinig aandacht was voor het vergroten van zichtbaarheid en vindbaarheid via online marketing kanalen. Des te meer bedrijven presenteerden vol trots cases waarbij ze door middel van conversie optimalisatie meer resultaat uit hun shop hebben gehaald. Meer focus op bezoekers binnen je shop en het vergroten van de klantwaarde. De customer journey houdt immers niet op na de betaalstap in je webshop.

Sfeerimpressie

Al met al een leuke en leerzame dag. Van klanten en relaties hebben we veel leuke reacties ontvangen. Bekijk hieronder een videoverslag van deze dag, gefilmd door onze eigen Spielberg in spé: Jorn Aalders.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken