Magento webshop laten maken? Zo pakken wij het aan.


Sinds de oprichting van ons bedrijf in 1999 zijn wij actief met het ondersteunen van bedrijven in hun e-commerce strategie. Aanvankelijk hadden wij hiervoor ons eigen framework ontwikkeld, waarin wij zowel websites als webshops konden bouwen. Een webshop was in het begin vaak niet meer dan een catalogus met een winkelmandje dat je kon vullen, die je daarna kon afrekenen via – schrik niet – een creditcard of bankoverschrijving. Inmiddels weten we allemaal dat een webshop veel meer is dan dat.
Daardoor werd het zelf onderhouden van een framework voor een webshop systeem voor een club als ons nauwelijks mogelijk. De ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en online marketing gaan zo snel, dat we op zoek gingen naar een alternatief. Al snel kwamen we uit bij Magento. Wereldwijd het meest gebruikte webshop platform en zeer stabiel en uitgebreid, dankzij een gigantisch netwerk van developers die zich dagelijks druk maken om verbeteringen. Maar ook dankzij een betaalde club mensen, die ervoor zorgen dat het framework gemonitord en bijgehouden wordt.

E-commerce op topniveau

De keuze voor het maken van webshops in Magento maakte het mogelijk dat wij klanten kunnen helpen met hun e-commerce ambities op topniveau. Immers, Magento biedt dankzij veel extensies en koppelingen de mogelijkheid om e-commerce te kunnen gaan uitvoeren op het niveau van de grootste webshops in de wereld. Hierdoor hebben klanten een voorsprong op veel andere webshop systemen, zonder dat zij alle ontwikkelingen zelf van de grond hoeven op te bouwen (en te betalen).

Proces Magento webshop laten maken

Maar hoe verloopt het proces van een Magento webshop laten maken vraag je je misschien af? Ik geef je hieronder graag een kijkje in de keuken, zodat je voor jezelf kunt bepalen of Magento ook jou kan helpen met het realiseren van je e-commerce ambities.

1. Bepalen van je doelgroepen

Voordat we het hebben over strategie, ontwerp en realisatie gaan we eerst jouw doelgroep(en) in kaart brengen. We doen dit tijdens een Persona Workshop, waarin we met elkaar de diepte in duiken en proberen jouw klant(en) zo goed mogelijk te omschrijven. Dit is de basis voor het verdere verloop van het traject. Heb je de doelgroep(en) voor jezelf al in kaart? Helemaal goed. Dan is deze stap nog sneller met elkaar in te vullen.

2. Vaststellen van de strategie

Op basis van de doelgroep(en) kun je de strategie ook vaststellen. Wie wil je aanspreken en op welke manier? Hoe ziet de customer journey van jouw klanten eruit? Welke doelstellingen heb je voor jezelf bepaald op het gebied van e-commerce? De strategie stellen we met elkaar vast.

3. Maken van ontwerp & design

grafisch design
Na de strategie gaan we aan de slag met het ontwerp. Dit zijn schetsen die duidelijk maken hoe jouw webshop er in grote lijnen uit gaat zien. Welke onderdelen zijn van belang? Waar laten we wat terugkomen? Tegelijkertijd zoeken we met elkaar ook naar een template, om daarmee de basis van je Magento webshop in te richten. Magento biedt hiervoor de keuze uit honderden templates, waardoor er voor iedere set van wensen een versie is te vinden.
Natuurlijk biedt een template ook nog de vrijheid om zelf een design te maken. Een webshop moet een uniek karakter hebben, om je te onderscheiden van je concurrenten. In het design komen in ieder geval logo, kleuren en beeldmateriaal terug die dit karakter vormgeven.

4. Realisatie en inrichting in Magento

bouw en realisatie
De strategie is helder, de ontwerpen en het design zijn klaar en dus kan de webshop gebouwd worden. Magento biedt ons de mogelijkheid om samen met jou te bepalen welke functionaliteit je opgenomen wilt hebben. Wij werken hierbij samen met gerenommeerde partijen die extensies bieden die stabiel zijn en structureel onderhouden worden. Dankzij extensies is het mogelijk om gewenste functionaliteit relatief snel geïmplementeerd te hebben in je eigen webshop.
Naast het gebruik van extensies bouwen wij ook eigen uitbreidingen op Magento, indien deze gewenst zijn. Zo hebben wij onder meer onze eigen content-editor ontwikkeld, die het mogelijk maakt om content-pagina’s in Magento uitgebreider in te kunnen vullen dan in de basis mogelijk is. 
Qua inrichting van de webshop ondersteunen wij je met het bepalen van de categorieën, de eigenschappen van producten, de inrichting en koppelingen van je klantendatabase etc. Samen bepalen we welke taken je door ons uitgevoerd wilt hebben en welke zaken je intern wilt oppakken.

5. Vullen en testenvullen en testen

De webshop is gebouwd en ingericht. Nu is het tijd om deze te vullen met producten. Hiervoor kunnen we gebruik maken van data uit andere bronnen, zoals een PMS of andere webshop die vervangen moet worden. Samen zorgen we ervoor dat de webshop gevuld en getest is. Hierbij testen we de webshop onder meer in veelgebruikte browsers en devices, zoals tablets en smartphones.

6. Live en dan gaat het beginnen

De webshop kan live en dan gaat het pas echt beginnen. We noemen het laten maken van een Magento webshop dan ook vaak een proces in plaats van een project; er is immers geen einde. De eerste bezoekers komen op je webshop, we gaan meten wat zij hier doen en hoe de webshop converteert en op basis daarvan gaan we samen continu verbeteringen doorvoeren om meer verkopen te realiseren.
Daarnaast hebben we je in de tussentijd ook graag geholpen met het opzetten van een online marketing strategie en aanpak, waarbij we ook de uitvoering voor onze rekening kunnen nemen. Omdat wij al deze kennis in huis hebben zijn de lijntjes tussen techniek en marketing kort. Hierdoor kunnen wij jou optimaal helpen met het bouwen aan meer resultaat.
Meer weten? We horen graag jouw ambities en laten je dan weten hoe wij je kunnen helpen.
 

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken