Digitalisering met B2B Portal

De gewone webshop ken je wel. Heb je nieuwe schoenen nodig, een boek, kleding of boodschappen, dan kan je deze gemakkelijk online bestellen via een webshop. Het gemak van de klant staat voorop. Je zoekt je producten, je plaatst ze in een winkelmandje, je betaalt online en een dag later staat de pakketdienst voor je deur. 

Waarom dan niet zo eenvoudig als je zakelijk iets nodig hebt? Een B2C (Business to Consumer) omgeving heeft echter vaak andere eisen dan een B2B (Business to Business) omgeving. Degene die bestelt is niet altijd degene die de betaling verricht, en niet altijd mogen alle producten te bestellen zijn voor de klant die inlogt. Dit kan volledig aangepast worden in de B2B portal die door ons is ontwikkeld. Daarnaast praat je bij een B2B omgeving bijvoorbeeld over het inzichtelijk maken van spare-parts van machines of het tonen van alle bestellingen, ook die niet via de shop zijn geplaatst. Het ondersteunt de digitalisering van jouw klantprocessen.

Veel B2B bedrijven hebben hun sales nog ingericht op basis van beurzen, gesprekken, accountmanagers, offertes en opdrachtbevestigingen. Veel handmatige handelingen, weinig synergie en vaak nog vastlegging van gegevens in niet-centraal geregelde systemen. Laat staan dat gegevens die worden opgeslagen vanuit online campagnes, site of shop automatisch gekoppeld worden aan gegevens die in ERP of een CRM staan. Een gemiste kans!

B2C-B2B

Stel je voor

Een klant koopt een machine, je weet uit welke onderdelen deze machine bestaat en welke ‘vervangingstermijn’ deze onderdelen kennen. Automatisch worden op de juiste momenten e-mailtjes gestuurd naar je klant en de accountmanager met een link naar het artikel dat in de webshop besteld kan worden. Een andere optie is dat er operationele data vanuit de onderdelen in een machine zelf wordt verzameld en dat er een push notificatie wordt gestuurd als een onderdeel ‘afwijkend’ presteert. De klant bestelt het onderdeel en ziet wanneer het geleverd wordt. Nog voordat de machine stil komt te staan is het onderdeel al vervangen.

Zo’n mooie droom kan waarheid worden. Weten waar je klant naar op zoek is; veilig en gemakkelijk kunnen bestellen waarbij het inkoopproces past bij je klant en het verkoopproces bij jou. Als je op basis van data deze processen goed inricht, kun je ook kijken naar het semi-automatiseren van de acties die hieruit volgen. Zo bouw je een sales organisatie die kan voortborduren op het verleden; niet alleen op gevoel, maar juist op basis van samengestelde data.

Wij zien de vraag naar online communicatie met klanten groeien en hebben hier een eigen B2B portal voor gerealiseerd. Dit is een basis platform met allerlei koppelvlakken, waardoor bijvoorbeeld orders gekoppeld kunnen worden aan andere systemen zoals ERP en CRM. Jouw klant kan hierdoor veel meer zelf regelen, dat leidt tot meer snelheid, minder fouten en minder tijdsinvestering. Denk aan het ingeven van orders, het nakijken van bestellingen, het zelf maken van calculaties etc. 

In de komende periode zullen we B2B Portal casebeschrijvingen bespreken waar we mee bezig zijn. Stay tuned.

Vraag een vrijblijvend gesprek aan

Wij willen meer klanten helpen met digitalisering. Heb je interesse? We gaan graag met je aan de slag met het in kaart brengen van jouw klantprocessen, waarna snel duidelijk wordt waar kansen liggen om stap voor stap aan de slag te gaan.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken