AI – van hype naar hulpmiddel 

“Wat gaan wij doen met AI?” is een vraag die een jaar of drie geleden in ons team werd gesteld. Kunstmatige intelligentie was in opkomst en ondanks dat ChatGPT toen nog niet bekend was (deze is pas november 2022 naar buiten gekomen), waren er al wel andere oplossingen die gebruik maakten van AI. Toen de vraag werd gesteld kwamen we tot de conclusie dat het belangrijk is dat we het in de gaten houden en kijken waar we het slim kunnen inzetten. Het had dus wel onze aandacht, maar stond niet dagelijks op de agenda. Na de publicatie van ChatGPT eind 2022 ontstond er echter een algehele opinie dat ons leven er voorgoed door zou veranderen. Of dat werkelijk gebeurt weten we nu nog niet, maar het gaf ons wel het startsein om meer focus te hebben op het toepassen van AI in ons werk. En dat is wat we nu doen.

We zijn alweer enkele jaren verder en inmiddels is de hype er een beetje vanaf. Veel mensen hebben wel iets geprobeerd met bijvoorbeeld ChatGPT en voor zichzelf gemerkt of het wel of niet werkt. Ook zie je een verandering in de media, waarbij het nu vooral gaat over de wijze waarop je het kunt toepassen. We weten nu wat het op dit moment kan (en wat het nog niet kan) en we zien ook dat het een middel is geworden om je te helpen in je werk. Het is sinds enkele jaren dus ook de fase waarin we binnen onze organisatie echt ontdekken hoe AI kan helpen in onze werkzaamheden. Hoe het bijvoorbeeld kan helpen in het creëren van bepaalde code in onze programmatuur. Of hoe het een succesvolle tekst genereert om SEO resultaten te halen. AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk en we nemen je graag mee op onze reis.

Inzet bij online marketing

Binnen ons team van online marketing is AI niet meer weg te denken. Neem bijvoorbeeld de omgeving van Google Ads, waarin je vroeger nog zelf aan de slag moest met het vinden van de meest optimale biedingen. Inmiddels heeft Google dit van ons overgenomen en doet suggesties over de manier waarop je het beste resultaat kunt behalen. Of welke teksten tot het meeste succes kunnen leiden. Betekent het dat er dan voor ons geen werk meer aan zit? Nee, dat is zeker niet het geval. Het blijft belangrijk om te controleren wat Google ons adviseert en wat passend is bij het doel van de campagne. Tenslotte ligt de verantwoordelijkheid van het behalen van resultaten niet bij AI, maar bij ons als organisatie. Binnenkort gaan we hier in een blog verder op in.

Inzet bij design

Het ontwerp van een website is een van de onderdelen die het uniek maakt. Een design dat past bij de doelgroep van de klant die de website gaat bezoeken en hier een bepaalde actie onderneemt. Belangrijke stap om tot een goed design te komen is het bepalen van de persona’s die de doelgroep vertegenwoordigen. Dit helpt om de gemaakte keuzes van het design te beoordelen ten opzichte van de wensen van de klanten van onze klant. Ons UX design team zet AI in om deze persona’s vorm te geven en met onze klant te bespreken. Maar ook tijdens het creatieve proces maken wij al steeds meer gebruik van handige AI-tools om repetitieve taken te automatiseren. Bijvoorbeeld om automatische beeldaanpassingen te maken, het genereren van fonts en het bepalen van kleuren. Dit stelt ons UX design team in staat om sneller en efficiënter te ontwerpen, zonder in te leveren op kwaliteit. In een blog vertellen we je er binnenkort meer over.

Inzet bij development

Binnen ons team van developers wordt AI ingezet in verschillende stadia van een project. Bijvoorbeeld bij het programmeren van een bepaalde functionaliteit binnen een applicatie of website, helpt AI ons met het geven van suggesties voor de code. Aan de developers is het dan om dit te controleren of dit de juiste oplossing is voor het probleem. Ook ondersteunt AI ons bij het reviewen van code en (automatisch) testen van de applicaties die we opleveren, zodat we de kwaliteit van onze producties kunnen vergroten. Het is de verwachting dat AI ons binnen development nog meer zal gaan ontzorgen in de komende jaren en wij daardoor meer tijd kunnen besteden aan het creatieve proces van programmeren. Hoe we dit van plan zijn te doen lees je binnenkort in een aparte blog.

Inzet op andere plekken in de organisatie

Ook in onze aanpak van sales, marketing of administratie vinden we steeds vaker de mogelijkheden van AI. Denk bijvoorbeeld aan het opvragen van gegevens over de markten waarin we ons begeven of doelgroepen die we willen benaderen. Eerder moest je zelf allerlei zoekopdrachten in Google geven en ChatGPT helpt je nu om tot een samenvatting te komen waarmee je verder kan. Ook in onze software die wij gebruiken zie je AI terugkomen. Wij verwachten dat het onze processen in de komende tijd nog verder zal helpen verbeteren en optimaliseren. Zodat het bijvoorbeeld repeterende werkzaamheden weet te verminderen en wij meer tijd over houden voor creativiteit en persoonlijke ontmoeting. Dit blijven zaken die we vooralsnog niet aan AI overlaten.  

Houd onze blogs in de gaten

De komende tijd laten we je meer zien van de wijze waarop wij AI inzetten in onze organisatie. Houd onze blogs in de gaten en laat je inspireren!

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken