Blog

Hoe AI kan helpen bij UX Design

Datum
29 juni 2023
Leestijd
4 minuten
Auteur

In de afgelopen jaren heeft kunstmatige intelligentie (AI) een enorme sprong voorwaarts gemaakt in de online wereld. De impact ervan is de afgelopen maanden niet te negeren. In deze blog willen we je een inzicht geven in hoe AI onze UX-ontwerpers helpt om niet alleen sneller, maar vooral beter te ontwerpen.

Usability-check

Een van de meest gebruikte mogelijkheden van AI is het bieden van een usability-check voor ontwerpen, nog voordat ontwikkelaars ermee aan de slag gaan. Hierdoor kunnen we ontwerpen al in een vroeg stadium testen op aspecten zoals gebruiksvriendelijkheid, focuspunten en toegankelijkheid. Dit bespaart veel tijd later in het project. Met behulp van AI ontvangen we een gedetailleerd rapport met waardevolle verbeterpunten, heatmaps en meer. 

Weg met de Lorum-Ipsum tekst!

Binnen onze ontwerpprogramma’s maken we gebruik van plug-ins die ons helpen bij het creëren van tijdelijke content. In plaats van de traditionele Lorem Ipsum-teksten te gebruiken, worden nu titels en teksten gegenereerd die gerelateerd zijn aan het onderwerp van het ontwerp. Met behulp van AI genereren we ook afbeeldingen en iconen die perfect aansluiten bij de gebruikerservaring van het ontwerp. Dit alles zorgt ervoor dat het ontwerp nog beter aansluit bij de beleving van de klant.

Adobe Firefly

Voor dat laatste heeft Adobe sinds kort Firefly gelanceerd. Hiermee kunnen we eenvoudig tekst omzetten naar AI gegenereerde afbeeldingen, maar ook bestaande afbeeldingen aanpassen. 

Bijvoorbeeld deze afbeeldingen die met een paar klikjes gegenereerd zijn. Bij beide afbeeldingen is links het origineel en is rechts de aanpassing. Deze zijn breder gemaakt en in geval van water, ook onweer aan toegevoegd.

Of onderstaande afbeelding waarin onze bekende kantoorhond Nova (rechts) vervangen is door een compleet andere hond, is rekening gehouden met het tegenlicht in de vacht en zijn de schaduwen perfect.

Met Adobe Firefly kunnen we de content die gebruikt wordt in het ontwerp, dichter bij de realiteit laten komen en klanten meer gevoel geven bij een ontwerp.

Hulp bij schrijven van persona’s

AI helpt ons ook bij het uitschrijven van doelgroepen in de vorm van een persona. Persona’s zijn fictieve representaties van gebruikersgroepen om inzicht te krijgen in de behoeften, doelen, gedragingen en voorkeuren van de doelgroep. Gedurende het gehele ontwerpproces staan deze persona’s centraal. We schrijven de persona’s aan de hand van interviews en een doelgroepen-sessie met de klant. 

AI kan ons helpen met het identificeren van doelgroepen, maar vooral bij het uitschrijven van een scenario hoe de eindgebruiker de website gaat gebruiken. AI houdt daarbij rekening met demografische informatie, motivaties, doelen en voorkeuren van deze potentiële persona’s

Hoewel AI een waardevolle rol kan spelen bij het genereren van persona’s, is het nog steeds belangrijk om deze gegevens te valideren en aan te vullen met menselijke inzichten en onderzoek.

Meer tijd voor creativiteit en innovatie

Last but not least, biedt AI de mogelijkheid om repetitieve taken en processen te automatiseren die voorheen handmatig moesten worden uitgevoerd. Hierdoor krijgen UX-ontwerpers meer tijd en ruimte voor creativiteit en innovatie. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch genereren van specifieke elementen binnen het ontwerp zoals knoppen en linkjes.

Het is duidelijk dat AI een revolutie teweegbrengt in de wereld van UX Design. Niet alleen stelt het ons in staat om efficiënter te werken, maar het opent ook de deur naar nieuwe mogelijkheden en creatieve vrijheid.

Deel blog

BeSite
Sluiten