Blog
Een goed doordachte gebruikerservaring (UX) is erg belangrijk voor het succes van jouw website. Een optimale gebruikservaring leidt tot tevreden bezoekers, verhoogt het aantal conversies en verbetert de vindbaarheid. Toch zien wij nog vaak dezelfde UX-fouten die bezoekers frustreren en de algehele prestaties van de site negatief beïnvloeden. In deze blog bespreken we de meest voorkomende fouten en hoe je deze kunt voorkomen.
Er is weinig zo frustrerend als door een website browsen en het overzicht verliezen of moeite hebben om terug te keren naar de oorspronkelijke landingspagina. Bezoekers vinden dit erg storend aangezien zij een korte aandachtsboog hebben. Indien zij niet snel kunnen vinden wat ze zoeken op jouw website, is de kans groot dat ze afhaken. Een slechte navigatiestructuur kan potentiële klanten zelfs daardoor wegjagen.
Zorg dus voor een intuïtieve en duidelijke navigatiestructuur zodat bezoekers altijd weten waar zij zich bevinden en hoe ze kunnen terugkeren naar vorige pagina’s. Gebruik (voor de bezoeker) begrijpelijke titels voor het menu en plaats de belangrijkste pagina’s binnen een paar klikken van de homepage. Ook is het aan te raden om de belangrijkste onderwerpen op de homepage te tonen zodat bezoekers direct kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn. Een effectieve navigatie is daarom een cruciaal element voor een geslaagde gebruikerservaring.
Een belangrijk punt dat we willen benoemen is om goed na te denken over de hoeveelheid informatie die je plaatst op een pagina. Hoewel het logisch kan zijn om zo veel mogelijk informatie te geven om de gebruiker goed te informeren, kan dit juist averechts werken. Te veel informatie maakt een pagina onoverzichtelijk en verwarrend waardoor bezoekers niet snel kunnen vinden wat ze zoeken en wat het belangrijkst is. Dit kan leiden tot frustraties en zelfs tot het verlaten van de website.
Eenvoud in websites is dus enorm belangrijk als je het ons vraagt. Houd je pagina’s daarom overzichtelijk door de informatie op elke pagina te beperken wat echt relevant en nuttig is voor bezoekers. Less is more! Gebruik witruimte effectief om de leesbaarheid te verbeteren en verdeel de inhoud in behapbare stukken met duidelijke koppen en subkoppen. Daarnaast helpen afbeeldingen en iconen om de inhoud te verduidelijken en aantrekkelijker te maken voor de bezoeker.
De snelheid van je website is van groot belang. Volgens het onderzoek van HOBO SEO Consultancy zal meer dan 40 procent van de bezoekers je website verlaten als de laadtijd langer is dan 2 seconden. Dat is een enorm hoog bouncepercentage. Naast een betere gebruikerservaring, zorgt een snelle website ook voor een hogere zoekmachine-ranking.
Er zijn meerdere tools beschikbaar om de laadsnelheid van je website te achterhalen. Zelf maken wij veel gebruik van Page Speed Insights. Met deze tool kun je gemakkelijk een snelheidstest uitvoeren door je URL in te voeren. Je krijgt direct snelheidscores en suggesties voor verbeteringen voor zowel je desktop- als mobiele website.
Hieronder vind je wat algemene tips om de laadsnelheid te optimaliseren:
Je zou het anno 2024 niet denken, maar veel websites zijn nog steeds niet of slecht bruikbaar op mobiele telefoons of tablets, terwijl de gemiddelde website toch echt het meest met mobiele telefoon of tablet bezocht wordt.
Zorg dus voor een responsive ontwerp dat zich aanpast aan verschillende schermformaten. Test je website op verschillende mobiele apparaten om er zeker van te zijn dat alle elementen goed functioneren en gemakkelijk te gebruiken zijn. Tot slot worden door Google mobielvriendelijke websites beter gewaardeerd en hoger gerankt in de zoekresultaten.
Echt een hot item in 2024 is digi-toegankelijkheid. Het is belangrijk dat iedereen volledig kan deelnemen aan de digitale wereld. Daarom moeten websites en apps voor iedereen toegankelijk zijn. Dus ook voor slechtzienden, laaggeletterden of mensen met een motorische handicap. Echter realiseren veel bedrijven zich niet dat hun websites en apps niet voldoende toegankelijk zijn.
Het voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) richtlijnen is de eerste stap richting digitale toegankelijkheid van jouw website. Een deel van deze richtlijnen hangt af van hoe je website is gebouwd, terwijl je andere richtlijnen wel zelf kunt toepassen.
Call-to-actions (CTA) komen in diverse vormen en kleuren voor. Het doel van een call-to-action is om bezoekers aan te moedigen tot specifieke acties, zoals bestellen, contact opnemen of bijvoorbeeld een afspraak maken. Call-to-actions zijn vaak onduidelijk, niet opvallend genoeg of te algemeen.
Wij hebben een aantal tips voor jou op een rij neergezet om meer kliks op call-to-actions te krijgen:
Een goed voorbeeld van een website die een perfecte call-to-action gebruikt is Dropbox. In het gedeelte “boven de vouw” zijn de call-to-actions te zien met het doel de bezoeker zo snel mogelijk door het aanmeldproces te leiden. Door het aanbieden van een gratis registratie verlagen ze de drempel voor de gebruiker om actie te ondernemen.
Uiteraard zijn er nog véél meer UX Design fouten die wij vaak tegenkomen. Ben jij van plan om bovenstaande tips te gaan gebruiken of ben je benieuwd of jouw website optimaal presteert op het gebied van UX? Laat ons een professionele UX check uitvoeren en ontdek hoe je jouw website kunt verbeteren om meer tevreden klanten en hogere conversies te bereiken.
Deel blog
Wat kunnen deze trends voor jou betekenen? De designers binnen BeSite verdiepen zich graag in de nieuwste trends en laatste ontwikkelingen voor UI/UX. Een goed ontworpen website of app kan namelijk veel betekenen voor jouw organisatie. Door de bovengenoemde trends toe te passen kun je zorgen voor een optimale gebruikerservaring en daarmee de conversies te verhogen.
UX Designer