Slim inzetten van Kunstmatige Intelligentie (AI)

De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) is niet meer weg te denken uit ons dagelijks handelen. Zonder dat je het misschien door hebt, werk je de hele dag met AI alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Je Googled even op een last-minute vakantie voor de zomer, je checkt op je smartwatch of je gezondheid nog in orde is en ondertussen krijg je via de timeline van Facebook voor jou interessante berichten. Al deze toepassingen kunnen niet bestaan zonder de inzet van AI. Er wordt vaak heel spannend gedaan over AI, maar feitelijk is het niet meer dan een combinatie van (veel) data en algoritmen, waardoor automatisch slimme berekeningen en analyses kunnen worden gemaakt. Vervolgens zit in het algoritme ook vaak een handelingsperspectief op basis van een uitkomst, waardoor er geen mensenhanden meer nodig zijn om jou in Google bijvoorbeeld relevante resultaten terug te geven als je een zoekopdracht ingeeft.

Deep Learning

Maar de ontwikkelingen van AI gaan verder dan de voorbeelden die ik je nu geef. Een tijd terug heb ik het boek gelezen van oud Google topman Mo Gawdat over het gevaar van kunstmatige intelligentie (Griezelig Slim). Hierover gaf hij ook een interview met het AD waarin hij waarschuwt dat we moeten uitkijken met de slimmigheid die machines van ons hebben gekregen. En dankzij de processorkracht die alsmaar blijft groeien, verwacht hij dat machines op den duur nog meer zelflerend worden. Dankzij Deep Learning hebben we computers al zelf laten nadenken, waardoor we ze niet meer stap voor stap hoeven te vertellen wat ze moeten doen. Dat klinkt geweldig, maar het geeft ook te denken hoe we als mensen daarmee om willen gaan. Want wij als mensen kunnen wel afspraken maken over bijvoorbeeld het niet mogen discrimineren, maar houdt een computer zich daar ook aan? En hoe controleren we dat?

Gespreksleider Esther Ruesen

Enkele weken terug werd voor het eerst een AI congres in de Achterhoek georganiseerd, omdat we ook in onze regio merken dat steeds meer organisaties de kansen zien om met AI aan het werk te gaan. Denk aan machines die steeds meer zelflerend worden, het werken met sensoren of het slim gebruiken van big data in een organisatie om tot beslissingen te komen. Een interessante avond, waarbij onder meer Ruben Wegman van NEDAP liet zien hoe zijn bedrijf van traditioneel maakbedrijf van apparaten (NEDerlandse APparatenfabriek) in een aantal decennia is omgevormd naar een softwarehuis, waarbij AI de belangrijkste motor van hun dienstverlening is geworden. In alles wat zij doen vormt AI een belangrijke schakel, om vanuit de data die wordt verzameld ook toegevoegde waarde te kunnen leveren vanuit de systemen. Na de keynotes waren er diverse bedrijven en organisaties die hun aanpak met AI lieten zien op een soort marktplein, waarbij ook verbindingen werden gelegd tussen ondernemers om samen aan de slag te gaan met dit thema. 

De rol van de overheid en AI

Ook wij mochten een bijdrage leveren aan dit congres en ik heb een workshop gehouden over AI en mobiliteit. Niet om de laatste snufjes te laten zien van zelfrijdende auto’s, want die kun je op Youtube voldoende vinden. Nee, ik wilde met de aanwezigen in de workshop juist in gesprek over de rol van de overheid en AI. Je merkt dat de overheid voornamelijk regels heeft opgesteld hoe zij binnen haar eigen organisaties wil omgaan met AI. Dus bijvoorbeeld goed monitoren dat er geen discriminaties plaatsvinden (denk aan de Toeslagen affaire waar dit is misgegaan), maar ook om te zorgen dat er geen AVG issues kunnen ontstaan. Belangrijk dat de overheid hier oog voor heeft. Maar tegelijkertijd bijzonder om te zien dat de overheid weinig aandacht lijkt te hebben voor de grote techreuzen en de invloed van hun AI. Zo bepaalt Google Maps nu hoe jij een omleidingsroute rijdt bij wegwerkzaamheden en dit is niet altijd de route die de wegbeheerder had bedacht. Hoe ga je hiermee om als wegbeheerder? Hoe zorg je dat het beleid dat je wilt uitvoeren ook nog in de praktijk haalbaar is, gezien de invloed van AI van marktpartijen? We kwamen er met het groepje in de workshop nog niet uit, maar dat we er oog voor moeten hebben is duidelijk. Het negeren van deze invloeden en denken dat je met het maken van je eigen beleid en keuzes nog volledige controle hebt op de mensen die je wilt bereiken, betekent feitelijk dat je de boot hebt gemist. Je zult hier iets mee moeten doen.

AI aan het werk

En dat geldt ook voor jou als ondernemer of marketeer bij een bedrijf. Ook wij hebben last van AI van de grote tech bedrijven. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is denk ik wel het constant veranderende zoekalgoritme van Google. Ook hier is sprake van AI en deep learning en omdat Google steeds slimmer en anders opereert, blijft het belangrijk om hier continu op in te spelen. Of wat dacht je van Linkedin, dat voor B2B sales erg belangrijk is in de marketingmix. Ook dit algoritme wijzigt continu en dus moet je hierop in blijven spelen. Wij houden de ontwikkelingen nauwgezet bij en als we merken dat we moeten inspelen op de veranderingen, dan pakken we dit samen met onze klanten op. Maar we laten AI ook voor ons werken. De kracht van internet is dat je veel beter aansluiting kunt vinden bij je doelgroep en ook de processen om met hen in contact te komen veelal kunt automatiseren. Een vervolgstap is dat je ook hier kunt gaan werken met deep learning. Hoe gaaf zou het zijn dat de machine op basis van de cultuur en salesaanpak van je bedrijf, zelf op zoek gaat naar jouw ideale klant? Een toekomstbeeld dat niet ver van ons af ligt. Maar blijf het wel slim inzetten en wees je bewust van de risico’s van AI, zodat het niet de machine is die straks jouw bedrijf overneemt. 

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken