Klaar voor de klik? Ontdek het nieuwe klikaandeel in Google Ads

De gemiddelde positie die aangeeft welke plek jouw advertentie inneemt zegt veel, maar lang niet alles. Het nieuwe klikaandeel binnen Google Ads geeft adverteerders een beter beeld van de prestaties van tekstadvertenties.

Ranking The Ads

De gemiddelde positie van jouw advertentie is minder interessant dan je wellicht denkt. De weergave van de zoekresultaten wijzigde door de komst van bijvoorbeeld de knowledge graph en prominente Shopping-advertenties in de zoekresultaten. Een zoekwoordpositie van plek 3 in Google Ads betekent soms een vertoning onderaan de pagina omdat bijvoorbeeld resultaten uit Google Shopping voorrang krijgen.
Snel vergeten dus die posities? Nee, zeker niet. De gemiddelde positie van jouw advertentie laat zien welke positie je tekstadvertentie inneemt ten opzichte van andere tekstadvertenties in de veiling. Benader het cijfer vanuit dat bredere perspectief en houd rekening met andere onderdelen van de zoekresultaten.

Wat is jouw aandeel?  

Het klikaandeel is het percentage klikken dat je ontving, ten opzichte van het totaal aantal klikken dat je hád kunnen hebben.
Voorbeeldadvertentie
Stel je adverteert met deze advertentie op het zoekwoord ‘klikaandeel uitleg’:
Klikaandeel google ads advertentie
 
In je rapportage tel je 50 klikken. Dit aantal klikken zegt pas wat als je weet hoeveel het er hadden kunnen zijn. Je monitort een klikaandeel van 25 procent. Dat betekent dat je in dit voorbeeld 150 klikken meer kunnen ontvangen. Vergelijk het met jouw aanbod als flyer tussen het bezorgde folderpakket. Jouw papiertje lag op een mooie plek en belandde in 200 brievenbussen. 50 huishoudens bekeken jouw product en aanbieding. Bij 150 huishoudens eindigde je ongeopend in de papiercontainer. Zonde!
2 dingen om te onthouden

  • Het klikaandeel laat zien in hoeverre je tekstadvertentie tot de verbeelding spreekt bij de doelgroep, ten opzichte van de advertenties van je concurrenten.
  • Het vertoningspercentage maakt inzichtelijk hoeveel keer jouw tekstadvertenties getoond is aan je doelgroep. Het geeft aan in hoeverre jij jouw targeting juist afstemde op de doelgroep.

Klikaandeel in Google Shopping
In Google Shopping bestaat het klikaandeel al een aantal jaar omdat Google Shopping geen gemiddelde positie meet. Googlers beschreven het klikaandeel in Google Shopping jaren geleden dan ook als de equivalent van de gemiddelde positie in Search-campagnes.
Klikaandeel komende weken live in Google Ads
Google implementeert het klikaandeel de komende weken in alle accounts. De statistiek komt in search campagnes beschikbaar op zowel campagne- en advertentiegroep als zoekwoordniveau. Maak gebruik van die extra inzichten!

Niet ongelezen in de Kliko belanden?

Voor een hoger klikaandeel verhoog je het aantal impressies. Vergroot daarom je zichtbaarheid met het verbeteren van de targeting van je search campagne. Een hoger impressie aandeel betekent alleen nog GEEN  hoger klikaandeel. Om een hoger aantal impressies te scoren moet je boeien en de kwaliteit en relevantie van je ads verbeteren. Probeer, voer A/B-testen uit, voeg extensies toe; kom erachter hoe jij jouw doelgroep aanspreekt. Wees interessant.
Om te verbeteren, moet je eerst weten hoe je het nu doet. We laten graag zien dat we het kunnen. Wil je het ervaren? Wij gaan gratis 30 dagen voor je aan de slag.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken