Slimme ondernemers beoordelen de waarde van een Google AdWords campagne aan de hand van 2 variabelen: Google AdWords kosten van de campagne en de opbrengsten die uit de campagne voortkomen. Maar hoe worden deze kosten eigenlijk bepaald?
Iedere Google AdWords campagne heeft een eigen dagbudget. Deze kun je op ieder moment aanpassen. Een campagnebudget van € 5 betekent dat je gemiddeld niet meer dan € 5 per dag uitgeeft. Het aantal klikken dat je voor die € 5 ontvangt is afhankelijk van de gemiddelde kosten per klik (CPC, cost-per-click) die je betaalt voor je bezoekers.
Dit is het best duidelijk te maken aan de hand van een rekenvoorbeeld:
Campagne | Dagbudget | Gem. CPC | Bezoekers |
Wandelschoenen | € 5 | € 0,10 | 50 |
Gekleurde sokken | € 10 | € 0,20 | 50 |
Laptophoezen | € 10 | € 0,10 | 100 |
De hoogte van de gemiddelde CPC wordt bepaald door de gemiddelde CPC die je per woord in je campagne bepaald hebt. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je voor het zoekwoord ‘wandelschoenen heren maat 44′ maximaal € 0,25 per klik wil uitgeven.
Een tweede belangrijke factor die bepaalt hoeveel bezoekers je krijgt voor je dagbudget is de kwaliteitsscore van je campagnes. Deze wordt bepaald door de relevantie van je advertenties voor potentiële bezoekers. Hoe hoger de kwaliteit van je campagnes, des te lager het gemiddelde bedrag per klik (CPC) dat je moet betalen. Een goed Google AdWords bureau zorgt voor een zo laag mogelijke prijs per klik voor je advertentiecampagnes.
Google AdWords kosten zijn niet de belangrijkste variabele. Dat is je uiteindelijke ROI (Rendement Op Investering). Deze kun je berekenen door ook de werkelijke opbrengsten te meten. Hieronder 2 voorbeelden om dit duidelijk te maken:
Campagne | Dagbudget | Gem. CPC | Bezoekers | Opbrengst | Gem. waarde | ROI |
Schoenen | € 50 | € 0,10 | 500 | € 825 | € 55 | 1550% |
Contactaanvragen | € 60 | € 0,20 | 300 | € 625 | € 750 | 1350% |
In het voorbeeld zijn we bij de campagne voor de schoenen uitgegaan van een conversiepercentage van 3%. Dat betekent dat van de 500 bezoekers er 15 (3%) een aankoop doen. Wanneer deze 15 bezoekers gemiddeld € 55 uitgeven komt dit neer op een brute opbrengst van € 825. Wanneer we de totale Google AdWords kosten (€ 55) delen door de opbrengst (€ 825) komen we uit op een ROI van 1550%.
Ook voor contactaanvragen kun je een ROI berekening maken. We zijn ook hier uitgegaan van een conversiepercentage van 3% op de site. Dat betekent dat van iedere 100 bezoekers er 3 bezoekers een contactaanvraag doen. Hieronder een berekening van de ROI voor contactaanvragen, op basis van een aantal aannames:
Hiermee kun je de volgende rekensom maken: 300 bezoekers * 0,03% * € 750 = € 675. Dit is de totale opbrengst per dag van deze campagne. De ROI van deze campagne (totale opbrengst / totale investering * 100%) is in dit geval: € 675 / € 60 * 100% = een ROI van 1125%.
In bovenstaande berekening is geen rekening gehouden met overige kosten zoals bijvoorbeeld inkoop of een fee voor een online marketingbureau. Wil je hulp bij het uitwerken van een goede berekening? Of vrijblijvend 30 dagen je Google AdWords campagnes door ons laten beheren? Bekijk dan deze actiepagina (geldig tot 14 februari 2019!).
Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.