Advertentiepositie verdwijnt: Gemiddeld is minder gewichtig

Google verwijdert aan het einde van dit jaar de gemiddelde positie uit Google Ads rapportages. Een statistiek die ik in combinatie met andere opties gebruikte voor het sturen van campagnes. Paniek? Nee. Google verandert niet voor niets.
veiling

Wie betaalt, bepaalt?

De gemiddelde advertentiepositie toont je gemiddelde positie in de zoekresultaten ten opzichte van andere adverteerders op datzelfde zoekwoord. Een advertentiepositie van 2,0 betekent dat Google jouw advertentie gemiddeld op positie 2 in de betaalde ruimte showt.
In de betaalde ruimte voor zoekadvertenties dus, omdat de zoekadvertenties en de organische (niet-betaalde) resultaten al tijden niet meer de enige resultaten in het zoekresultaten-overzicht zijn. Denk aan Shopping, Maps, afbeeldingen, video’s en de resultaten in de Knowledge Graph.
In de blog over het klikaandeel in Google Ads omschreef ik dat je met een gemiddelde positie van 2,5 soms onderaan de eerste pagina van de zoekresultaten staat. De gemiddelde advertentiepositie zegt dus niet zo veel meer. Die tijd dat je deze inzette als één van de belangrijkste statistieken om op te sturen bij het optimaliseren is voorbij. Google verving de gemiddelde positie door een aantal nieuwe, meer relevante statistieken die jou meer inzicht geven in de campagneprestaties.
In november 2018 heeft Google Ads besloten om 4 statistieken toe te voegen:

  • Impressie percentage (top)
  • Impressie percentage (absolute top)
  • Search impressie percentage (top)
  • Search impressie percentage (absolute top)

Meer over deze statistieken en hoe je ze moet interpreteren lees je in deze blog over nieuwe ad metrics op Search Engine Land.

Geen gemiddelde advertentiepositie = geen probleem

De gemiddelde advertentiepositie verouderde door de nieuwe zoekresultaten-indeling. De nieuwe statistieken sluiten beter aan op de zoekresultaten van Google anno 2019, waarmee de zoekmachine beter antwoord geeft op de informatiebehoefte van haar gebruikers. Iets om als adverteerder toe te juichen, toch?

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken