De 7 belangrijkste online trends voor 2019

Met een verouderd design loop je achter de muziek aan. Voor websites is het cruciaal om actueel te blijven. Maar dat is niet eenvoudig, want niets is zo veranderlijk als het internet. Daarom zet ik de 7  belangrijkste trends online trends voor je op een rij die in 2019 gaan spelen:

Trend 1: laadsnelheid

De eerst kennismaking met een site is het laden van de pagina. Online heb je minder dan 3 seconden om indruk te maken. Als de laadtijd van je site langer is dan 3 seconden is de kans groot dat je bezoeker wegklikt. Bovendien heeft Google in juli van dit jaar aangegeven dat laadtijd een belangrijke ranking factor in de zoekresultaten is.
Wij hebben laadtijd ook hoog op de agenda staan. Sterker nog; Pagespeed is één van de drie 100 dagen challenges die wij recent hebben gelanceerd. Bekijk de website www.100dagenchallenges.nl voor alle info over de challenges.

Trend 2: mobile-first


Sites worden nu vaker getoond op een mobiel dan op een tablet of pc. Dat betekent dat bij het ontwerp van een website rekening moet houden met de mobiele weergave ervan. Of sterker nog: bij het ontwerp moet de mobiele weergave als uitgangspunt genomen worden!
Een gevolg is dat veel elementen van mobiele weergave ook op de desktop variant getoond worden. Een voorbeeld daarvan is het welbekende ‘hamburgermenu’. Wij adviseren bij veel bedrijven dan ook een mobile-first ontwerp, omdat dit beter aansluit op de (jonge) doelgroep.

Trend 3: video backgrounds

Ondanks het belang van een snelle laadtijd zal het gebruik van video’s in 2019 alleen nog maar verder toenemen. Een videoboodschap brengt sfeer en dynamiek aan in de site. Daarnaast is gebleken dat video-achtergronde
n leidt tot meer resultaat uit de site. Ook onze klanten zijn erg enthousiast over het effect van video in de sites die we opleveren. In 2019 zullen we daarom nog meer gebruik gaan maken van video’s.

Trend 4: micro animaties

Een trend die bezoekers minder zal opvallen is het gebruik van micro-animaties. Dit zijn subtiele bewegingen op de pagina die de bezoeker een intuïtieve en goede ervaring bieden. Het meest bekende voorbeeld is een effect als de bezoeker met zijn muis over een knop navigeert.

Trend 5: chatbots

Websites zijn voor je klanten een manier om met bedrijven in contact te komen. Omdat chats een laagdrempelige, eenvoudige manier voor bezoekers is om informatie te krijgen voegen steeds meer bedrijven de chatfunctie aan de website toe.
Echter, met de toename van het aantal chats neemt ook de druk op de klantenservice toe. Omdat veel bedrijven klanten goed, maar ook efficiënt willen helpen is de chatbot aan een opmars bezig. Wij zijn de afgelopen maanden druk bezig geweest onze kennis uit te breiden op het gebied van chatbots door bezoeken aan Conversational Commerce 2018 en de Google Cloud Summit 2018.

Het bezoek aan de evenementen heeft ons laten inzien dat chatbots een niet te negeren trend is voor 2019. Het aanbieden van kwalitatief goede dienstverlening op gebied van chatbots is dan ook één van de drie 100 dagen challenges voor de komende periode.

Trend 6: ontwerp in dienst van resultaat

Een mooie website is anno 2019 niet meer genoeg. Je website moet vooral effectief zijn en het doel hebben om resultaat te behalen. In ontwerpen wordt dit nog wel eens over het hoofd gezien. Wij zien en verwachten dat ontwerpen steeds eleganter en overzichtelijker worden. Kortom een minimalistisch ontwerp dat in weinig stappen naar conversie leidt.
Wij bieden onze klanten volledige ontzorging op online gebied. We denken na over het concept en de strategie, bouwen een effectieve site of shop en richten doelgerichte online marketing campagnes voor je in om het resultaat te vergroten. Jouw klanten verdienen (en vragen!) immers een goede, consistente klantbeleving, zowel offline als op je website en online kanalen.

Trend 7: originele typografie

In 2019 worden originele lettertypes gebruikt die ervoor zorgen dat een website zich onderscheidt van andere. Vooral de koptitels zullen geen standaard Google lettertypes meer zijn, maar onderscheidende lettertypes die door bezoekers direct aan het bedrijf gekoppeld worden.
Een opvallende trend die we in 2019 gaan terugzien is het gebruik van outline-typografie. Dit zijn doorzichtige letters waarvan de omlijning gevuld is. Ook in de ontwerpen die wij komend jaar voor onze klanten maken ga je deze terug zien. Benieuwd naar deze en andere ontwerpen? Houd de komende periode onze website in de gaten.

Toe aan een design voor je nieuwe site of shop?

Wij bouwen sites in WordPress en shops in Magento en WooCommerce. Onze aanpak is uniek en gericht op jouw doelgroep en het behalen van je online doelstellingen. Meer weten? Neem contact op met één van mijn collega’s Jurgen, Dion of Peter Smit voor meer informatie over onze aanpak en de mogelijkheden.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken