Verslag Google Cloud Summit 2018

Google Cloud Summit 2018

Woensdag 28 november 2018 zijn wij aanwezig geweest op Google Cloud Summit 2018 in Zaandam. Verschillende sprekers van Google, maar ook klanten als Bol.com en Databyte, namen ons mee in de ontwikkeling en mogelijkheden voor inzet van het Google Cloud Platform. De aanpak van Google daarbij:

Na de keynote was ons duidelijk dat Google een duidelijke visie heeft op de positie van het Google Cloud Platform, nu en in te toekomst. Cloud-based en gebruik van AI nemen een centrale positie in de toekomst van werknemers en bedrijven in, waarbij digitaal geen onderdeel meer is, maar de norm.

Doorontwikkeling G Suite

Ook werd er tijdens de keynote uitvoering aandacht besteed aan de doorontwikkeling van G Suite. Wij werken al jaren met G Suite van Google. We gebruiken de tools voor sturen van mails, uitwerken van offertes, beheer van de agenda’s en veel meer. Omdat werknemers volgens Google gemiddeld 8 uur per week bezig zijn met het opzoeken van informatie probeert Google doorlopend om dit proces eenvoudiger te maken.

Doel van G Suite is om werken veiliger, slimmer en sneller te maken. Door het (beter) koppelen en integreren van de verschillende onderdelen werkt Google doorlopend aan een naadloze, perfecte ervaring voor haar gebruikers. Naast ons werken inmiddels wereldwijd meer dan 4 miljoen andere bedrijven met G Suite. Wij merken voortdurend de voordelen van nieuwe updates en verbeteringen aan het systeem, en ik wil het je dan ook van harte aanbevelen.

Machine learning door Ward Miles

Ook Miles Ward, Director of Solutions bij Google gaf acte de présence in Zaandam. Zijn tweet vlak voor zijn sessie laat zijn dat hij net zo enthousiast was om zijn verhaal te vertellen als wij dat waren:

Miles vertelde enthousiast over de manier waarop Google op dit moment bezig is met machine learning. Een belangrijke rol is daarin weggelegd voor de tool TensorFlow, een open-source framework voor machine learning. Hij adviseert en benadrukt om vooral de bestaande tools en machine learning modellen van Google te gebruiken voor het bouwen en trainen van modellen. Deze

Conversation AI via DialogFlow

Eén van de meest interessante breakout sessies die we bezocht hebben was die van Toby Tobkin. Hij vertelde over conversational AI met behulp van de tool DialogFlow, een onderwerp waar ik afgelopen week op Conversation Commerce 2018 ook veel over heb gehoord en geschreven. Leuk om van een Googler zelf te horen hoe ver ze al zijn met conversational AI.

Daarnaast benoemde Toby een aantal nieuwe functies in Dialogflow als automatic spelling correction, text-to-speech en sentiment analyses. Je kunt deze beta versies nu al uitproberen in DialogFlow. Tot slot presenteerde hij een sheet over de verwachte groei van bots:

De verwachting van Google is dus dat het gebruik van bots de komende jaren een enorme vlucht gaat nemen. Bot-first is een term die nu nog relatief nieuw is, maar de komende jaren bij steeds meer bedrijven op de agenda gaat komen. Bij ons staat conversational commerce er in ieder geval op.

Jouw ideale AI team

Namens Atos kwamen Wim Los en Robin Zondag ons vertellen over de stappen die organisaties doorlopen wanneer ze kiezen voor de cloud en investeren in de mogelijkheden van AI. Ze beschreven de stappen van ontdekken van de mogelijkheden van AI tot het starten van de eerste AI projecten en het bepalen van jouw ‘AI journey’. Een eye-opener voor ons was ook de kennis en verschillende disciplines die het ‘ideale AI team’ vraagt:

  • Scrum master: faciliteren van het scrum proces
  • Business translator: ontwikkelen van use cases
  • Data scientist: bepalen van AI aanpak en bouwen van algoritmen
  • Data engineer: integreren en bewerken van datastromen
  • Front-end developer: ontwikkelen van front-end applicatie
  • Cloud native developer: ontwikkelen van back-end binnen cloud-architectuur
  • Solutions architect: ontwikkelen van de oplossing.

Ieder teamlid heeft een bijdrage in de ‘machine learning development lifecycle’ en het bouwen van machine learning producten voor je organisatie. Deze functies vragen een uitgebreide set vaardigheden, die in veel gevallen nog niet in de organisatie bij ons en onze klanten aanwezig zijn. Omdat wij geloven in de potentie van AI en Conversational Commerce gaan wij ons de komende maanden verdiepen in de mogelijkheden voor onze klanten.

Tot slot

Deze blog beschrijft maar een deel van de vele presentaties en inzichten die wij hebben gekregen. We vertellen je er graag meer over. Wil je meer weten of een pilot met ons starten? Neem contact op met Dion via dion@besite.nl of telefonisch op 0543 490 080.

 

 

Meer weten over de mogelijkheden van Conversational Commerce?

Vul hieronder je e-mail adres en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Meer voor jouw geselecteerde nieuwsberichten

Op basis van je interesse in dit nieuwbericht bevelen wij de onderstaande berichten aan:

Conversational Commerce? Start er vandaag mee!

Lees hier ons verslag van Conversational Commerce 2018.
Bekijk bericht

Wij werken iedere dag samen met onze klanten aan het behalen van online doelstellingen.

Kennismaken?