Waarin kun jij ook jouw bedrijf veranderen met digitalisering?

Tijd om te veranderen (stap voor stap)

Het is bijna 1 juni. Een belangrijke datum in de maatregelen rondom het coronavirus. Vanaf die datum mag de horeca ook weer voorzichtig open en lijkt het alsof we weer een beetje richting de situatie gaan van begin maart, toen het er nog niet op leek dat we in de weken erna even heel anders zouden samenleven met elkaar. En als het weer een beetje normaal wordt is het misschien ook een moment om zelf aan de slag te gaan met je bedrijf en de toekomst. Ga je hetzelfde blijven doen op dezelfde wijze zoals je het altijd hebt gedaan? Of grijp je dit moment aan om anders te kijken naar je business en aanpassingen of veranderingen door te voeren?

Om mij heen merk ik dat ondernemers, die net als wijzelf, inzien dat digitaal werken een van de kansen is om mee te nemen naar de toekomst. Niet alleen als team en in de vorm van thuiswerken, maar ook het aanbieden van bijvoorbeeld webinars om (potentiële) klanten over nieuwe innovaties te vertellen. Of het vergaderen met klanten via digitale omgevingen, waardoor projecten opeens sneller en soepeler lijken te verlopen. Nog afgezien van de reiskosten die je daarmee uitspaart. Ook ken ik verhalen van ondernemers die hun serviceafdeling niet meer de wereld over willen laten vliegen, maar kijken of eendeel van de service ook digitaal op afstand kan worden verleend.

De noodzaak om in digitaal te investeren

Digitalisering is een thema waar we al eens eerder aandacht aan hebben geschonken op onze site en waar veel ondernemers in meer of mindere mate zich bewust van zijn. De corona crisis maakt het eens te meer duidelijk volgens mij, hoe groot de noodzaak is om (ook) in digitaal te investeren voor je bedrijf en je netwerken. Als jij een machine kunt verkopen in het buitenland met ‘service op afstand’, heb je ongetwijfeld een voorsprong op degene die dat niet kan. Enerzijds omdat reizen tussen landen nog lange tijd ‘lastiger’ zal blijven, maar anderzijds ook zeker in het kader van duurzaamheid en kostenbesparing. Innoveren in digitalisering geeft dus veel kansen in de toekomst.

En begin je dan met digitalisering van sales of juist van je support? Die keuze is niet voor iedereen gelijk. Het helpt om eerst te inventariseren hoe je bedrijfsprocessen werken, om van daaruit kansen te ontdekken waarmee je concreet aan de slag kunt gaan. Je komt er dan snel genoeg achter waar kansen liggen. De kunst is dan om het klein te houden en stapjes te maken, met telkens concrete resultaten. Dat helpt om betrokkenen enthousiast te houden en ook om te kunnen acteren op de actualiteit. Sommigen noemen het ‘agile innoveren’, maar het komt telkens neer op stap voor stap bezig zijn met je veranderingen. Na iedere stap die je neemt even kijken wat er gebeurt en dan bepalen wat je volgende stap wordt.

Een voorbeeld uit de praktijk

Een mooi voorbeeld van één van onze klanten is het webazine van Ottevanger. Zij ontwerpen en produceren complete installaties voor de graanverwerkende-, en mengvoederindustrie. Over de hele wereld worden deze installaties ingezet om voedsel voor mensen en dieren te produceren. Zij waren goed vertegenwoordigd op internationale beurzen, nu dat niet kan zijn ze aan de slag gegaan met de productie van een reeks webazines. Niet (direct) met als doel om in contact te treden met prospects, maar meer vanuit het doel kennis delen. De eerste aflevering is zeer succesvol geweest, er zijn veel geïnteresseerden wereldwijd aangehaakt, dit blijken zowel bestaande, als nieuwe klanten te zijn. Vanuit het eerste webazine zijn ook veel nieuwe contacten gelegd. Mooi om  te zien dat de wereld ‘klaar’ is voor deze manier van ontmoeten.

Webinar als eerste stap?

Een voorbeeld uit onze eigen praktijk wil ik graag met je delen. Vanuit ons zusterbedrijf TripService, dat vorig jaar is opgericht, zou dit jaar een belangrijk beursjaar worden. Hier wilden we onze online diensten  vanuit de stand  aan het publiek tonen, met als doel om afspraken te maken en samen business te doen. Maar toen vielen alle beurzen opeens weg. Hoe bereik je dan je publiek, dat gewend is om nieuwe diensten op dit gebied via een beurs te leren kennen? Adverteren via zoekmachines en mensen lokken naar onze website deden we al, maar onze diensten hebben het nodig dat je het persoonlijk uitgelegd krijgt. Dan kun je direct vragen stellen, gericht kijken of het past in jouw omgeving en dan zie je vaak ook snel de meerwaarde. Maar hoe doe je dat als er geen beurzen zijn?

We zagen om ons heen allerlei platformen, zoals Emerce en Parking Network, bezig met het organiseren van webinars. Ook zij merkten dat het fysieke contact via congressen niet mogelijk is en dus is er gekozen voor een digitaal alternatief. Dus een webinar moest het worden. Eerst op zoek naar online software, waardoor het professioneel wordt. Dan een manier om inschrijvingen te verwerken, het bedenken van thema en inhoud en natuurlijk het bereiken van je doelgroep. Social media is hierbij key en vooral LinkedIn is afgelopen weken qua populariteit verder gestegen, omdat iedereen elkaar daar vanuit zakelijk contact opzoekt bij gebrek aan fysieke bijeenkomsten. We hebben nu twee succesvolle webinars achter de rug en het heeft ons al tientallen nieuwe contacten opgeleverd, waarmee we in gesprek zijn om te kijken hoe we gaan samenwerken.

De keuze om ook zelf webinars te gaan organiseren is een stap die ons dus direct heeft geholpen aan nieuwe leads. Een klein stapje, maar met direct resultaat en ook positieve gevolgen voor de toekomst. De komende maanden staan er weer een aantal gepland en wij zien het als een goed alternatief naast beurzen. Kortom, digitalisering gaat niet altijd direct over ‘data’ en ‘koppelingen’, het kan soms ook een stapje zijn om eens te kijken of je hiermee kunt veranderen. De tijd is er volgens mij rijp voor, dus we dagen je uit en helpen je graag mee.

Vind het je interessant om meer te lezen over dit thema? Kijk dan ook eens naar dit artikel op Harvard Business Review : https://hbr.org/2020/05/develop-agility-that-outlasts-the-pandemic

Inspiratie gekregen?

Vul dan je e-mailadres in en ik mail je voor een afspraak.

Wij werken iedere dag samen met onze klanten aan het behalen van online doelstellingen.

Kennismaken?