Van wie is de klant?

vanwieisdeklant
Het via internet verkopen van diensten maakt het eenvoudig mogelijk om ook als intermediair of affiliate op te treden, waardoor je vrij snel een compleet aanbod kunt creëren. In veel branches vindt op dit moment dus ook een verschuiving plaats van leveranciers naar zogenaamde ‘brokers’. In de parkeerbranche, waar wij zelf al enige tijd actief zijn, is deze trend ook merkbaar.

Online brokers in de parkeerbranche

Enige tijd geleden was ik op de Parkex in Birmingham – de parkeerbeurs van de UK – en hier stonden online brokers ook met hun eigen stand, terwijl zij zelf geen enkele parkeerplek exploiteren of beheren. Uiteraard waren hier ook de gevestigde marktpartijen present, zoals een Q-park of APCOA, maar het is duidelijk dat zij verschillende ontwikkelingen kennen. Waar gevestigde marktpartijen in veel gevallen bezig zijn met hun begroting op orde brengen (lees kosten besparen), zijn brokers bezig met het vergroten van hun (onbeperkte) markt.
De reden? Door geen hinder van eigen locaties of beheerscontracten kunnen zij eenvoudig hun diensten aanbieden op plekken waar de vraag is. Dus niet “wij bieden u een prachtige parkeerplek aan”, maar “geef aan waar u naar toe wilt en wij regelen de parkeerplek voor u”. Waar u uiteindelijk geparkeerd staat maakt voor een broker niet uit, zolang zij er maar iets op verdienen. Vergelijk het maar met Booking.com, die ook geen eigen hotelkamers heeft maar afspraken met veel hotels, waardoor zij overal aanbod hebben.

Bent u klant van de broker of de locatie?

Dan de vraag: bent u dan klant van de broker of van de locatie waar u geparkeerd staat? Een eenduidig antwoord is niet te geven en het hangt erg af van afspraken die de broker met de exploitanten van de locaties maakt. Deze vraag speelt ook al jaren in de hotelbranche, waar klanten die boeken via Booking.com uiteindelijk ook vaak in de databases van het hotel terechtkomen. Met het doel om deze klanten natuurlijk nog eens terug te laten komen. Zo krijg ik nog steeds mailtjes van hotels die ik via Booking.com heb geboekt.
Dit zelfde staat te gebeuren in de parkeerbranche. Ben ik klant van de broker waar ik via app of site een parkeerlocatie heb gevonden en geboekt, of ben ik klant van de locatie waar ik mijn auto neerzet? Ik durf te stellen dat brokers hierbij nog een grotere rol gaan krijgen dan nu het geval is. De vraag is tegelijkertijd hoe exploitanten hiermee omgaan…. misschien dat we ook hier straks als klant gewoon een mailtje van krijgen na een parkeeractie. Maar zitten we hier op te wachten?

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken