Referenties op je website

referenties op websites
Een mooie folder of website ten spijt, de populariteit van een bedrijf maakt veel verschil of het succesvol is of niet. Het is niet voor niets dat ook bedrijven zonder webshop steeds vaker inzien dat reviews op hun website goed werken.
Een persoonlijke referentie van een goede klant, kan soms de doorslag geven waarom een prospect wel zaken met je wil doen. Onlangs stond op de website van Marketingfacts de vraag of je reviews op je eigen webshop moet plaatsen, of dat referenties bij externe (onafhankelijke) sites beter werken. Deze vraag kan wat mij betreft ook breder gesteld worden, dan alleen bij een webshop.

Waarde van een referentie

Hoeveel waarde hecht je als bezoeker van een website aan een referentie die erop vermeld staat? Iedereen beantwoordt deze vraag anders. Feit is wel dat een stukje tekst met vermelding van naam en logo van een bekende organisatie nooit negatief zal werken. Ondanks dat plaatsing op de eigen website de schijn tegen heeft dat het ‘mooier is gemaakt’, kun je er vanuit gaan dat vermelding ‘met naam en toenaam’ niet zomaar wordt gedaan. Je zou wel gek zijn als bedrijf om je klant op je website te plaatsen met een uitspraak waar zij niet achter staat. Of nog erger, een klant bedenken die je niet hebt. Maar toch, het lijkt de schijn wat tegen te hebben.

Referenties door vergelijkingswebsite

Webshops snappen al langer het nut van externe referenties. Websites als Beslist.nl en KiyOhhebben er zelfs hun volledige business van gemaakt. Het verzamelen van referenties van webshops, waarna de consument wordt gelinkt om naar de webshop te gaan. Achter deze link zit dan het verdienmodel voor de vergelijkingswebsite. Hierdoor zou je weer kunnen twijfelen aan de eerlijkheid van de beoordelingen die erop staan. Want waarom zou je als vergelijkingswebsite een slechte beoordeling plaatsen, als je geld verdient aan een verkoop op deze website? Overigens heb ik daar zelf niet veel twijfels over, want zouden ze dan wel zo succesvol zijn geweest. Maar toch, het lijkt de schijn wat tegen te hebben.

Rol van social media bij referenties

Volgens mij is het belangrijkste gegeven bij het plaatsen van een referentie: hoe eerlijk komt deze over door anderen? Social media hebben het mogelijk gemaakt dat iedereen een stem heeft op internet. En dan niet ver weg gestopt in een website die niemand bezoekt, maar op een plek waar men het ook nog eens snel kan delen. Doe je het als bedrijf niet goed, dan is het met een beetje pech zo ‘trending topic’. Helaas gebeurt het andersom nog niet zo vaak, omdat ‘klagen’ door veel mensen leuker wordt gevonden om over te kletsen dan succesverhalen. Dus louter positieve referenties komen wat vreemd over. Maar moet je dan ook negatieve referenties op je eigen site gaan zetten?

Pasklaar antwoord?

Het juiste antwoord is niet pasklaar te maken. In de gesprekken die ik met ondernemers voer, merk ik hoe verschillend er wordt gereageerd op referenties. Niet vreemd, want het is een typisch onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft. Het is dus zaak om hier goed doordacht mee om te gaan en zeker niet ‘zomaar’ een lijst van positieve verhalen op je site te zetten, want dan weet je zeker dat je een deel van je bezoekers gaat missen. Ik houd mij altijd aanbevolen voor goede voorbeelden.
 
Dit blogbericht is onlangs ook als column verschenen in Kijk op Oost Nederland.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken