Onze 8 UX-design trends van 2021

UX Design is meer dan alleen het creëren van een mooi plaatje. Het gaat om het vooraf bedenken hoe een gebruiker een site, shop of applicatie gaat gebruiken. Je kruipt als het ware even in de huid van de gebruiker en van daaruit ga je aan de slag met het positioneren van buttons, het creëren van een indeling van content en het bepalen van de structuur waarmee de gebruiker te maken krijgt. En natuurlijk kent ook dit vakgebied ieder jaar nieuwe trends, zoals een gebruiker ook telkens gewend raakt aan nieuwe onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan het hamburgermenu. Tot 10 jaar geleden dachten we nog dat het ging om een combinatie van franse frietjes, een Big Mac en een cola – inmiddels weten we ook dat het een niet te missen onderdeel is van mobiele sites.

Dit jaar zijn er een aantal trends die we graag onder je aandacht willen brengen. Trends die je vast bekend voorkomen als je over het internet surft, maar die ook laten zien hoe belangrijk het is om je website actueel te houden. En trends die wij ook zelf zoveel mogelijk toepassen in onze ontwerpen. 

Trend #1 – Testen en onderzoek doen naar gedrag

De trend waar je niet omheen kunt is het testen van je prototype door ‘echte gebruikers’. In het ontwerp proces proberen we zo goed mogelijk na te gaan hoe een gebruiker een site of applicatie gebruikt. Maar werkt het ook zoals het is bedacht? Kan de gebruiker zijn doelstellingen op de website behalen en wat heeft hij daarvoor nodig? Is het duidelijk voor de gebruiker wat hij of zij kan doen? Zijn de opties op logische plekken neergezet en is het proces om ergens doorheen te lopen helder? Door te testen met gebruikers, wordt het ontwerp nog beter en daarmee vergroten wij het succes van de site of applicatie.

Afgelopen jaar hebben wij geïnvesteerd in een eigen aanpak om gebruikerstesten te kunnen uitvoeren, zowel op locatie als op afstand. Met name dat laatste is erg relevant gebleken gezien de lockdown, waardoor een fysieke test niet mogelijk is. In een aantal projecten is deze nieuwe aanpak inmiddels toegepast en ook dit jaar verwachten wij regelmatig  usability testen uit te voeren.  

Trend #2 – Ontwerp voor mobiel gebruik

Een aantal jaren geleden werd een UX design in de basis gerealiseerd voor desktop gebruik, waarbij er een afgeleide werd gemaakt voor het gebruik met smartphone of tablet. Het gebruik van mobiele apparaten is sindsdien verder toegenomen en de trend voor dit jaar is het ontwerpen op basis van “mobile-first”. Dus geen aangepaste ontwerpen voor sites of applicaties, maar vanaf het eerste begin nadenken over het gebruik met een smartphone en tablet. Dit betekent een ontwerp vanuit een andere mindset, waarbij het mobiele gebruik bovenaan staat en desktop de “afgeleide” is geworden.

En deze trend zet zich ook na dit jaar verder door. Wij gebruiken onze smartphone en tablet als het belangrijkste apparaat om informatie te zoeken, producten te kopen en te communiceren met anderen. Hoe beter je hierop aansluit met je design, hoe effectiever je site of applicatie wordt.

Trend #3 – Personalisatie van de gebruiker

One size fits all is binnen UX design een lastig gegeven, want een site of applicatie kent veel verschillende gebruikers. Hoe goed je ook test met ‘echte gebruikers’, iedere gebruiker houdt toch zijn eigen wensen en behoeften. En er is een mogelijkheid om hier nog beter op in te spelen, door te werken met personalisatie. Op basis van eerder vertoond gedrag in de site of reeds bekende informatie van de gebruiker (zoals order historie), kan een site of applicatie zich aanpassen naar de gebruiker. Vergelijk het maar met Netflix, waar je binnen je eigen account andere content te zien krijgt dan je partner of kinderen. Dit aanbod wordt continu aangepast op basis van eerder bekeken series en ook je zoekgedrag op het platform van Netflix.

Personalisatie in een site of applicatie betekent goed nadenken bij de basis, waarbij je in het ontwerp al rekening houdt met verschillende content en mogelijk zelfs een gepersonaliseerde opbouw en structuur. Ook moet er voldoende data bekend zijn over de gebruikers, zoals order historie. Toch is het de moeite waard om te onderzoeken, want hoe persoonlijker iemand wordt aangesproken, hoe relevanter de site of applicatie en daarmee het succes.

Trend #4 – Micro interacties

In software op je computer of smartphone ben je het vaak al gewend. Je klikt op een button en je ziet ook ‘echt’ even de button ingedrukt worden. Een kleine interactie tussen de software en jou, dat je de bevestiging geeft dat je de juiste actie hebt ondernomen. Deze zogenaamde micro interacties vinden ook steeds vaker plaats in sites en applicaties en zijn daarmee ook voor 2021 een belangrijke trend om rekening mee te houden. Een website wordt niet (meer) statisch opgebouwd, maar kent hierdoor kleine bewegingen en animaties die zorgen dat een gebruiker een natuurlijke flow terechtkomt.

Naast interacties zorgt deze ontwikkeling ook voor “dynamiek” in de site. Je scrollt naar beneden en de verschillende elementen van de site schuiven in elkaar. Het geeft een effect waardoor de gebruiker met interesse blijft kijken, in plaats van dat het als een statisch plaatje wordt gepresenteerd.

Trend #5 – Heldere kleuren op een witte achtergrond

Een site of applicatie moet voor de gebruiker vooral plezierig zijn om naar te kijken. Wit als basis zorgt hierbij voor rust en heldere kleuren (soms zelfs felle kleuren) creëren vervolgens een levendig beeld voor de gebruiker. Kies hierbij dus niet alleen de kleuren die je in je eigen huisstijl hebt zitten, maar kijk welke aanvullende kleuren hier goed bij passen. In de vormgeving komen deze kleuren samen tot één geheel, waarbij vrolijkheid en plezier belangrijke kernwaarden zijn die hierin terug moeten komen.

Met name na de somberheid van afgelopen jaar door de corona crisis, zijn gebruikers op zoek naar vrolijkheid en als je site of applicatie hierop aansluit, geeft dat een positief gevoel. Het is dan fijn om op een site of applicatie te zijn en dat zorgt uiteindelijk voor meer succes.

Trend #6 – Diepte elementen door 3D en schaduw

Terug van weggeweest zou je kunnen zeggen. In de begintijd van webdesign was het schaduw effect erg populair en kwam vaak te pas en te onpas terug in een site. Hierna was de trend heel lang ‘vlak en plat’, maar de schaduw is op zijn retour. Ditmaal wel in betere proportie en in combinatie met 3d elementen geeft het een mogelijkheid om accenten te leggen op belangrijke onderdelen. Ook zorgt het voor een prettige beleving voor de gebruiker, vooral als het gecombineerd wordt met micro interacties (trend #4).

Trend #7 – Dark mode zorgt voor rust aan de ogen

Zowel Android als iPhone bieden sinds hun laatste updates de ‘dark mode’ aan. Een optie waardoor je smartphone of tablet vanuit een donkere basis wordt getoond en veel apps zich hierop ook aanpassen. Een donkere achtergrond geeft rust, maar zorgt ook voor minder vermoeide ogen. Het bespaart je batterij, want er is minder licht nodig en dus minder energie. En het ziet er vaak erg stijlvol uit. Deze trend van ‘dark mode’ zet zich ook door naar sites en applicaties. Weliswaar in proportie, want niet iedere site krijgt een zwarte achtergrond. Maar in bepaalde gevallen is een donkere achtergrond erg prettig voor gebruikers.

Trend #8 – Super designs door de juiste tools

Een UX design wordt niet meer gemaakt vanuit “een leeg vel papier waarop we gaan tekenen”. Wij gebruiken al enkele jaren de tool Sketch en daarmee is het creëren van prototype met de juiste consistentie en  uitlijning een stuk eenvoudiger geworden. Hierdoor kan de focus van UX design liggen op het creatieve aspect en is de finetuning vanuit deze tool al voor een deel gewaarborgd. De ontwikkeling van deze software gaat steeds verder en helpt ons daarmee ook om tot nog betere UX designs te komen.

Samengevat

Als je op het internet kijkt zijn er tientallen trends en tips die voor 2021 gelden, maar niet alles is toepasbaar en ergens moet je keuzes maken. Het doel is ieder jaar hetzelfde: zorg voor een aantrekkelijke site of applicatie, die de gebruiker laat doen waarvoor deze bedoeld is. Wij verwachten met deze 8 trends ook in 2021 voor verrassende en succesvolle ontwerpen te kunnen zorgen en wil je hier meer over weten, gaan wij graag met je in gesprek.

Ohja, deze trends hebben wij natuurlijk niet zelf verzonnen. Daarvoor zijn er goede websites die wij met regelmaat volgen, om zo op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen. Hieronder de bronnen waar deze trends vandaan komen:

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken