Heb jij advertentiecampagnes draaien in het Google Display Netwerk? Vanaf maart 2019 migreren deze automatische naar intentiedoelgroepen. Say what? Om te beginnen even drie termen toelichten:
Googles Display Netwerk telt miljoenen websites die wereldwijd advertentieruimte beschikbaar stellen. Als adverteerder toon je jouw banner aan bezoekers van die bewuste site of app, omdat ze mogelijk tot je doelgroep behoren. Jij bent daar waar jouw doelgroep is. Die keuze maak je op basis van een aantal targetingmethoden.
Een targetingmethode is targeten op basis van ‘doelgroep zoekwoorden’. Jij vult Google Ads met een lijst relevante woorden rondom jouw product of dienst. Google matcht deze woorden met websites, apps, Gmail-accounts of YouTube-zoekresultaten. Het netwerk toont jouw advertentie op matchende plekken. Deze vergelijkingsmethode migreert Google vanaf maart 2019 naar de aangepaste intentie doelgroep.
Aangepaste intentiedoelgroepen zijn verder geëvolueerde doelgroepzoekwoorden. Huh? Nog een keer? Een intentiedoelgroep is een verrijkte doelgroep zoekwoorden. Bij intentiedoelgroepen vul je de informatie aan door bijvoorbeelden extra zoekwoorden, url’s of apps in te voeren. Met al deze informatie gaat het algoritme van Google voor je aan de slag. Ok. En wat heb ik daar aan? Veel. Vier voordelen:
De targetingmethode aangepaste intentiedoelgroepen is niet nieuw. De methode is slim in te zetten, maar toch weinig in gebruik binnen campagnes. Onderaan deze blog geef ik je daarom een gratis tip die je direct (binnen 5 minuten) toepast op jouw strategie.
Kiezen tussen ‘zelfmigratie’ of ‘automatische migratie’.
Bij ‘zelfmigratie’ analyseert Googles algoritme jouw doelgroep zoekwoorden en linkt deze aan aangepaste intentiedoelgroepen. Met ‘zelfmigratie’ houd je meer controle over de nieuwe targeting van je display campagnes. Het is tenslotte belangrijk dat de doelgroep aansluit op jouw dienst of product.
Let op: Google migreert gefaseerd, wacht dus niet te lang met zelfmigratie.
Google is goed in staat deze migratie uit te voeren en de intentie achter zoekwoorden te achterhalen. Bij ‘automatische migratie’ past het algoritme van de zoekmachine alles automatisch aan.
Let op: wanneer de targeting van display zoekwoorden erg breed is en weinig effect heeft op de statistieken migreert deze niet naar een nieuwe, aangepaste intentiedoelgroep.
Houd grip op dat wat verandert. Meet het effect van je display campagnes voor, tijdens en na de migratie in maart (of daarvoor al als je kiest voor zelfmigratie). De verandering in targeting heeft wellicht negatieve gevolgen voor de bezoekersaantallen naar je website. Monitor dat en stuur bij waar nodig. Of laat mij dit dertig dagen gratis voor je in de gaten houden.
Eén van de mogelijkheden om custom intent te gebruiken is via URL’s. Je kunt bijvoorbeeld de URL’s van concsurrenten inzetten op basis van een zoekopdracht in Google:
Google Ads zoekt op basis van deze URL’s naar interessante gebruikers om jouw display advertenties aan te tonen. Je verbetert je advertentietargeting met slim gebruik van de content van je concurrenten. Meer hulp of tips nodig voor het optimaliseren van je display campagnes? We kijken graag vrijblijvend eens mee in je campagnes.
Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.