In deze derde blog uit de serie ‘rendement op je investering in email marketing’ behandelen we de landingspagina. Dit is de plek waar de uiteindelijke conversie gaat plaatsvinden. Een conversie kan zijn een aankoop, een inschrijving etc. Hierbij komt aan bod:
Om het belang van een effectieve landingspagina te begrijpen moet je begrijpen wat de rol van email marketing en de landingspagina is binnen het verkoopproces.
Zoals te zien is in onderstaande afbeelding komt email terug in twee fasen: de overwegingsfase en de loyaliteitsfase. In de overwegingsfase heeft de ontvanger al via andere kanalen (touchpoints) kennisgemaakt met je organisatie. onder andere email marketing heeft in de daaropvolgende fasen (overweging) de taak om de ontvanger te overtuigen van de voordelen van je product/dienst. En naar de aankoopfase te loodsen:
In de loyaliteitsfase heeft email dezelfde functie, alleen hoeft de ontvanger in dit stadium niet meer overtuigd te worden van de voordelen van je product/dienst. Hij heeft deze immers al in een eerder stadium bij je afgenomen. Een doel in deze fase kan zijn het bevorderen van de merk-attitude of de totstandkoming van een herhaal-aankoop.
De mailing is zoals gezegd bedoeld om de ontvanger te overtuigen. De volgende stap (wanneer de ontvanger op de call to action button heeft geklikt) is dat doorgestuurd wordt naar een landingspagina. Hier vindt de uiteindelijke conversie plaats.
je weet nu wat de rol van email marketing en landingspagina’s is binnen het verkoopproces. Maar hoe zorg je ervoor dat bezoekers uit je email database uiteindelijk klanten worden?
Voor een zo groot mogelijk effect is het van groot belang om de groep ontvangers aan te spreken op hun specifieke behoeften, zoals benoemd in blog 2 van deze serie: Nieuwsbrief maken die je bezoekers wél interesseert.
Probeer daarom na verloop van tijd je email marketing database zover mogelijk te segmenteren in kleinere groepen met ieder een eigen behoefte. Stuur vervolgens iedere gesegmenteerde doelgroep een mailing ‘op maat’ om het verwachte effect van de mailing te vergroten. Uiteraard richt je ook voor iedere gesegmenteerde mailing een unieke landingspagina in die de unieke behoeften van die groep ontvangers zo goed mogelijk beantwoord.
Zoals hierboven benoemd wordt: het verzenden van de juiste boodschap aan de juiste groep ontvangers is van levensbelang voor het succes van je campagne. Dat geldt niet alleen voor het segmenteren van je doelgroep, maar ook voor de opvolging van je mailings op de landingspagina.
Wanneer een ontvanger naar aanleiding van de inhoud van je mail besluit op de call to action button klikt doet hij dat met een bepaalde verwachting. Zorg er daarom voor dat de inhoud van de landingspagina aansluit op de verwachting die je in de mailing hebt gecreëerd.
Een goede landingspagina voor email marketing moet aan een aantal regels voldoen:
De driesecondenregel houdt in dat de bezoeker binnen 3 seconden moet kunnen inschatten waar de landingspagina over gaat en of deze voldoet aan zijn verwachtingen. Langer dan een paar seconden hebben de meeste online bezoekers niet, dus zorg ervoor dat je website een logische indeling heeft en heldere, aansprekende titels bevat.
Aansluitend op een passende inhoud moet ook het design van je landingspagina een professionele uitstraling hebben. Bezoekers zullen enkel overgaan tot een conversie wanneer ze het idee hebben met een professionele en betrouwbare partij te maken te hebben.
Manieren om het vertrouwen van de bezoeker te winnen zijn het plaatsen van privacy policy of een review tool van een derde partij. Ook hier geldt: het moet functioneel zijn. Dus niet overdadig en de bezoeker afleiden van de uiteindelijke conversie.
Je landingspagina heeft bij voorkeur één conversie-mogelijkheid. Je bezoeker heeft immers ook hoofdzakelijk met één doel op de call to action button in je mail geklikt. Meerdere conversie-mogelijkheden op de landingspagina zal je bezoeker alleen maar afleiden van het doel.
Wanneer een conversie op de landingspagina het invullen van een formulier is voor een contactaanvraag is het belangrijk dat deze zo kort mogelijk is. Bezoekers nemen vandaag de dag niet meer de tijd om 15 tekstvelden in te vullen. Beperk je invulvelden dan ook tot het strikt noodzakelijke. De rest kun je bij een later contactmoment met de bezoeker aanvullen.
Dit geldt ook als je conversie een aankoop is in bijvoorbeeld de webshop. Zorg ervoor dat het bestelproces zo kort mogelijk is. Iedere extra stap voor de bezoeker is een extra drempel tussen de intentie om te kopen en een daadwerkelijke aankoop.
Aan de slag met je landingspagina’s
Samengevat wil ik je met betrekking tot de landingspagina vooral meegeven dat je bewust moet zijn van de plek van email marketing binnen de salesfunnel en moet nadenken over de specifieke behoefte van je doelgroep op dát moment. Als de bezoeker dan eenmaal zover is dat hij over wil gaan tot een conversie moet je dit proces zo makkelijk mogelijk voor maken.
Bekijk ook de andere blogs uit de serie email marketing:
Wil jij periodiek op de hoogte worden gehouden van deze blogs en andere relevante ontwikkelingen op gebied van online marketing? Meld je dan aan voor onze nieuwsupdate. We sturen je periodiek gratis en vrijblijvend onze meest recente updates toe.
AanmeldenZo blijf jij eenvoudig op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen, kun je onze blogs lezen op een moment waarop het jouw uitkomt en direct aan de slag met concrete tips!
Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.