Bedenk een winnende Email Marketing strategie

Als slimme ondernemer of (marketing) manager begin jij een email marketing campagne net zoals alle andere marketingcampagnes met een moment van bezinning…
Voordat je je gaat onderdompelen in templates, content, landingspagina’s en mailings is het belangrijk om je campagne slim en effectief te organiseren. Beginnen bij het begin bouw een sterk fundament voor jouw toekomstige campagnes. In deze blog behandelen we:

  • Het verzamelen en verrijken van profieldata
  • Segmenteren en stellen van duidelijke doelen
  • Email marketing en de salesfunnel

Verzamelen en verrijken van je adressenbestand

Voorwaarde voor succesvolle email marketing campagnes is een goed adressenbestand. Hierbij gaat het enerzijds om de omvang van je database en anderzijds is de kwaliteit van je bestand van groot belang.

Vergroot je bereik binnen de doelgroep!

De omvang van je adressenbestand bepaald voor een groot deel het bereik van je email marketingcampagne. Hierbij enkele tips om je adressenbestand uit te breiden:

  • Plaats een button op je website waarmee bezoekers zich kunnen inschrijven.
  • Voeg ‘deel-buttons’ en ‘email-een-vriend-buttons’ toe aan je mailings.
  • Voeg een link toe aan je email handtekening om ontvangers te laten inschrijven.
  • Voeg downloadbare content toe aan je website. Bezoekers kunnen deze downloaden in ruil voor hun email adres. Denk aan een whitepaper of e-book.
  • Gebruik social media om je nieuwsbrief te promoten. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een call to action button voor aanmelding van je nieuwsbrief:

dollarshaveclub uitbreiden emai lijst
Naast bovengenoemde voorbeelden zijn er legio andere voorbeelden te bedenken van creatieve manieren om je adressenbestand uit te breiden. Hulp nodig? We denken graag met je mee. Overigens is een groot bereik alleen niet voldoende. Je moet ook weten wíé je klanten zijn.

Wat weet je nou eigenlijk over je (potentiële) klanten?

Nog te vaak komen wij adressenbestanden van bedrijven tegen waarbij enkel een email adres is vastgelegd. Of een email adres in combinatie met voorletters en een achternaam. Als je écht rendement wilt halen uit je email marketing campagnes is het van belang dat je de juiste boodschap stuurt naar de juiste persoon. Een ontvanger zal waarschijnlijk niet reageren op een bericht dat niet op hem van toepassing is. En mogelijk de volgende keer jouw mailing niet meer openen, omdat deze niet relevant is gebleken.
Om je boodschap wél zo relevant mogelijk te kunnen maken moet je over voldoende informatie van je ontvangers beschikken. Denk hierbij aan zijn geboortedatum, werkgever, functie, in welke producten en diensten hij geïnteresseerd is etc.

Profieldata verzamelen

Hoe kom je aan deze data? Er zijn veel verschillende manieren om je bestaande database te verrijken met belangrijke informatie over je ontvangers. Denk hierbij aan creatieve acties via email, social media kanalen etc. Toegespitst op de specifieke behoeften van jouw doelgroep. Wij denken graag met je mee over de creatieve invulling hiervan.
inschrijven nieuwsbrief

Stuur jij jouw belangrijkste klant een verjaardagskaartje?

Wat kun je nou eigenlijk met al die data? Een simpel voorbeeld is het sturen van een kaartje op de verjaardag van je belangrijkste klant. Ook kun je door middel van het gedrag van een ontvanger in mailings, op je website etc. vastleggen in welke producten hij geïnteresseerd is. Dit zijn enorm waardevolle inzichten om campagnes op in te richten en te optimaliseren.

Segmenteren en duidelijke doelen stellen

Nu je adressenbestand is uitgebreid en verrijkt kun je starten met het bouwen van de eerste campagne… slecht idee! Starten met email marketing zonder een duidelijk doel is niet de de manier. De Amerikaanse auteur Brian Tracy zegt niet voor niets: “doelen zijn de brandstof in de ketel van verandering”. Dat geldt ook voor email marketing. Wil je het resultaat van je campagne positief veranderen? Begin dan met het stellen van een duidelijk doel om naartoe te kunnen werken.

“Doelen zijn de brandstof in de ketel van verandering” – Brian Tracy

Allereerst moet je bepalen welke doelgroep je wil gaan targeten met een specifieke campagne. Vervolgens leg je vast welke doelen je wilt bereiken bij deze groep. Dit kan zijn meer verkopen/sales realiseren, meer verkeer naar je winkel of meer bezoekers naar je website, het vergroten van je merkbekendheid etc.

Focus op ROI!

In de meeste gevallen is ROI (rendement op je investering) één van de belangrijkste graadmeters voor het succes van je email marketing campagne. Breng vooraf in kaart hoeveel verkopen, aanvragen, bezoekers etc. je nodig hebt om de email marketing campagne positief en winstgevend te laten zijn. Wij kunnen je uiteraard helpen om dit met je in kaart te brengen.

Email marketing en de sales funnel

Je kunt het kanaal email marketing beoordelen op basis van het aantal directe conversies die het heeft opgeleverd en aan de hand daarvan de ROI berekenen om te bepalen of het kanaal winstgevend voor je is.
Een beter idee is om email marketing te zien als onderdeel van een groter geheel: de sales funnel die een (potentiële) klant doorloopt. Deze sales funnel kent verschillende fasen. Dit loopt van de eerste kennismaking van een potentiële klant met jouw organisatie tot een uiteindelijke verkoop en mogelijk de rol van ‘ambassadeur’ of ‘fan’ van jouw organisatie.

De klant bepaalt de route

Er is geen vastgelegde structuur of route die een klant aflegt tijdens het proces van eerste kennismaking tot aankoop. Bezoekers bepalen immers zelf via welke kanalen ze bij voorkeur met jou in contact komen. Het is aan jou om daar aanwezig te zijn waar de bezoeker met je in contact komen wil. En hem daar in z’n specifieke (informatie) behoefte te voorzien.
touchpoints verkoopproces

Email marketing: waar, hoe en wanneer?

Waar, hoe en wanneer zet je email marketing dan in binnen de sales funnel van jouw klant? Dat is per situatie verschillend. Zo kan de klant tijdens meerdere fasen van de sales funnel via email marketing met je organisatie in contact komen. Waarbij het kanaal (email marketing dus) hetzelfde is, maar het doel per fase verschillend.
Zo kun je email marketing bijvoorbeeld inzetten om een klant met je nieuwste productaanbod bekend te maken. En in een latere fase in de sales funnel nogmaals mailen met als doel hem te laten overgaan tot het doen van een aankoop. Of na de aankoop een mail sturen met de vraag of de aankoop naar wens is geweest en je hem nog ergens mee van dienst kunt zijn.

Email marketing is onderdeel van de sales funnel

Wanneer je email marketing in combinatie met andere kanalen slim inzet op het juiste moment en met de juiste boodschap levert het een waardevolle bijdrage aan de totstandkoming van een uiteindelijke conversie. En zo maak je met behulp van email marketing van een bezoeker een lead, en van een lead uiteindelijk een klant!

Verkoop oplossingen in plaats van producten

Tot slot wil ik je één tip meegeven die altijd opgaat, ongeacht in welke fase van de sales funnel jouw bezoeker zich bevind: verkoop een oplossing en geen product. Professor Theodore Levitt van de Harvard University vatte het treffend samen in één zin: “mensen zijn niet op zoek naar een 2,5 inch boor, maar naar een 2,5 inch gat”. Los het ‘probleem’ of de informatiebehoefte van een bezoeker op in plaats van de nadruk te leggen op je product of dienst.

Ben je overtuigd van jouw email marketing strategie?

Ben je overtuigd van jouw email marketing template en content? Om jouw email marketing strategie nog iets verder aan te scherpen maak je een afspraak met ons via dit formulier of bel ons op 0543 490 080. De koffie staat altijd voor je klaar.

Bekijk ook de andere blogs uit deze serie:

Bekijk ook de andere blogs uit de serie email marketing:

  1. Bedenk een winnende email marketing strategie
  2. Nieuwsbrief maken die je ontvangers wel interesseert?
  3. Landingspagina die van je bezoekers klanten maakt
  4. Gestructureerd toewerken naar een optimale ROI

Automatisch op de hoogte blijven van relevant online marketing nieuws?

Wil jij periodiek op de hoogte worden gehouden van deze blogs en andere relevante ontwikkelingen op gebied van online marketing? Meld je dan aan voor onze nieuwsupdate. We sturen je periodiek gratis en vrijblijvend onze meest recente updates toe.
AanmeldenZo blijf jij eenvoudig op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen, kun je onze blogs lezen op een moment waarop het jouw uitkomt en direct aan de slag met concrete tips!

Zoeken