Blog
In oktober 2021 is TYPO3 v11 LTS gereleased en over de bijeenkomst waar ik toen ben geweest, heb ik deze blog geschreven. Inmiddels zijn we acht maanden verder en is er veel gebeurd.
Naast dat het een fijne afwisseling is van het werk, zijn deze bijeenkomsten ook zeer belangrijk om te netwerken en om kennis op te blijven doen. Zo blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, kan je fijner problemen bespreken waar je in je werk tegenaan loopt en wissel je gemakkelijk ideeën uit ter verbetering van (komende) TYPO3 versies.
Deze meeting wordt normaliter maandelijks georganiseerd maar door Corona en wat ziektes hebben we elkaar niet maandelijks kunnen zien. Dat betekent overigens niet dat we hebben stilgezeten. Ons eigen werk gaat natuurlijk door en we hebben het #community-nl Slack kanaal waarin we vragen kunnen stellen en op elkaar kunnen reageren.
Deze keer is de bijeenkomst georganiseerd door Besite en heeft het plaatsgevonden op kantoor waarbij er ontwikkelaars van Beech aanwezig waren. Na het gebruikelijke kopje koffie om de dag te starten, hebben we geïnventariseerd wat de wensen en vragen waren van de aanwezigen. Daar zijn we het eerste gedeelte van de dag mee bezig geweest.Â
We hebben hier onder andere gesproken over (handige) tooling binnen TYPO3, die het werk effectiever, efficiënter en vlugger maken. Zo is het upgraden naar v11 bij ons handwerk, waarbij we een reeks stappen moeten doorlopen om vervolgens te testen of alle functionaliteit nog naar behoren werkt. Dit is een foutgevoelig en tijdrovend proces. Door Rector for TYPO3 te gebruiken kan dit voor een groot gedeelte geautomatiseerd worden. Je start de tool, laat hem een paar minuten pruttelen en daarna kan je gaan testen of wat je hebt gebouwd/ingesteld is blijven werken. Dit bespaart veel tijd!
Zo ook voor logging en monitoring. Wij techneuten willen graag geïnformeerd worden in wat onze applicaties allemaal wel/niet doen, zodat we proactief kunnen handelen in het aanpakken van mogelijke problemen. Hierdoor worden we niet door de klant gebeld als iets niet werkt. Wij worden door de applicatie op de hoogte gebracht en kunnen proactief acties uitvoeren om ervoor te zorgen dat een functie naar behoren blijft functioneren en de klant hier geen hinder van heeft.
Na een voedzame maaltijd hebben we samengewerkt aan verdere ontwikkeling van TYPO3. Wij als commercieel bedrijf gebruiken het opensource CMS TYPO3 en dragen op deze manier ons steentje bij om het platform te blijven ontwikkelen. In de vorige blog staan linkjes naar werk dat nog gedaan moet worden en naar werk wat al gedaan is, maar nog beoordeeld moet worden. Deze keer hebben we zelf een verbetering geschreven en weer een aantal taken beoordeeld.
We hebben in het fundament, de basis van TYPO3, een aanpassing gemaakt zodat het eenvoudiger wordt om een eigen invulling te geven aan de mailfunctie. Eind vorig jaar kwam ik daar een probleem in tegen en daar ben ik ingedoken. Via het betere hack-werk kreeg ik de functie zover dat het wenselijk was voor onze klant, maar dit kan beter en duurzamer manier met een aanpassing in het fundament van TYPO3. Wanneer de verbetering wordt doorgevoerd in de nieuwste versie kan iedereen er gebruik van maken en is het individueel aanpassen niet meer nodig. Daar hoeven we gelukkig niet lang op te wachten want jaarlijks komt er een nieuwe versie uit en zullen we eind dit jaar gebruik kunnen maken van versie 12.
Ik zit nu een jaar in de materie en kan nog meer betekenen voor Besite en onze klanten. Door de bijeenkomsten kan ik beter inschatten wat er mogelijk is, wat er nodig is en hoeveel tijd en moeite het kost om bepaalde zaken gedaan te krijgen. Ik merk dat dit steeds soepeler gaat door de kennis en ervaring die ik steeds opdoe wat een win-win is voor mijzelf, mijn collega’s en onze klanten.
Jeroen Schutte – Lead Developer
Deel blog