Zoekmachine optimalisatie tips voor ondernemers

Laatste update: 03-01-2017

Doorlopend nieuwe zoekmachine optimalisatie tips

Deze pagina is een ‘levende pagina’ met tips voor ondernemers over zoekmachine optimalisatie. Met een levende pagina bedoel ik dat de pagina doorlopend wordt geüpdate met nieuwe zoekmachine optimalisatie tips. Hierbij valt te denken aan nieuwe inzichten, veranderingen bij zoekmachines als Google etc. Geen wollige taal, maar concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt. De zoekmachine optimalisatie tips zijn onderverdeeld in de drie belangrijke gebieden: techniek, content en populariteit. Bekijk hieronder een overzicht van alle zoekmachine optimalisatie tips:

Tips voor verbeteren van techniek

Tips voor verbeteren van content

Tips voor verbeterde populariteit

Tips voor verbeteren van techniek

Om goed vindbaar te zijn voor zoekmachines is het van belang dat je website door zoekmachines goed gevonden, gecrawld en geïndexeerd kan worden.

Robots.txt goed instellen – 20/10/2016

Het robots.txt bestand geeft spiders van zoekmachines aan welke pagina’s ze wel en niet mogen crawlen. Delen van je website die je mogelijk niet gecrawld wil hebben zijn bijvoorbeeld tijdelijke pagina of gedeeltes van je website die privé zijn. Je kunt controleren of de juiste pagina’s gecrawld door Google gecrawld worden door de Robots.txt tester van Google te gebruiken.

Maak correct gebruik van redirects – 20/10/2016

Wanneer je een pagina verplaatst naar een andere URL moet je een redirect instellen om je bezoeker door te sturen van de originele URL naar het nieuwe adres. Je hebt hier verschillende mogelijkheden voor. Een voorbeeld is de 302-redirect. Deze (tijdelijke) vorm van een redirect geeft echter geen linkwaarde door. Wij bevelen dus in 99% van de gevallen aan om een 301-redirect te gebruiken.

Zorg voor een aangepaste 404 pagina – 20/10/2016

Wanneer iemand klikt op een niet-bestaande link op je pagina krijgt hij een 404 error. De standaard 404 pagina (afbeelding rechts) is niet erg aantrekkelijk en de kans dat een bezoeker je website verlaat op een 404 pagina is groot. Wij adviseren je dan ook om een ‘custom’ 404-pagina te ontwerpen waar bezoekers op terechtkomen na het klikken op een niet-bestaande URL. Elementen die je op deze pagina kunt verwerken zijn; een kort bericht waarom de bezoeker op deze pagina is terecht gekomen, links naar relevante bestaande pagina’s op je website, een zoekfunctie etc.

Hiermee houd je de bezoeker op je website. Dit zorgt ook voor een betere positie in de zoekresultaten, want een bezoeker die jouw website snel verlaat (via bijvoorbeeld de 404 pagina) is voor zoekmachines een signaal dat je website niet voldoet aan de verwachting van de bezoeker en dus kwalitatief minder is.

Verbeter de laadtijd van je website – 20/10/2016

Een belangrijk technisch aspect van je website is de laadtijd. Wanneer een bezoeker lang moet wachten is de kans groter dat hij de website verlaat. Dit is voor zoekmachines een indicator dat je website niet goed genoeg is. Belangrijke aspecten die de laadtijd bepaling zijn de serversnelheid en de laadtijd van de pagina’s. Deze aspecten en meer kun je zelf onderzoeken via de gratis tool van Google: Pagespeed Insights.

Tips voor verbetering van content

Content op je website verzamelen die meerwaarde biedt voor je doelgroep is dé manier om om je te onderscheiden van je concurrenten en een prominente plaats in de zoekresultaten te veroveren. Hierbij enkele tips met betrekking tot content:

Voorkom duplicate content – 20/10/2016

Voorkom dat er meerdere pagina’s met dezelfde inhoud op je website staan. Wanneer er meerdere dezelfde pagina’s op je website staan is het voor zoekmachines lastig om te achterhalen welke pagina de meest belangrijke is. Ook wordt de waarde verdeeld over meerdere pagina’s in plaats van gefocust op één pagina. Dit komt de positie in de zoekresultaten niet ten goede. Via Siteliner kun je duplicate content op je website controleren. Zelf maken wij gebruik van meer geavanceerde tools als MOZ en Webceo.

Check het internet op plagiaat – 17/12/2016

Het kan voorkomen dat andere, belangrijke websites jouw content (per ongeluk) hebben gedupliceerd. Dit heet duplicate content. In de meeste gevallen zullen zoekmachines jouw content als de originele content zien. Echter gebeurt het nog wel eens dat zoekmachines een verkeerde inschatting maken en hierdoor jouw originele content uit de resultaten wordt geschrapt en de pagina van de andere website wel zichtbaar is. Wij maken veel gebruik van de tool Copyscape om te controleren of er duplicaten van pagina’s op het internet staan.

Pas op voor user-generated spam en gehackte content! – 20/12/2016

Een probleem dat gelukkig steeds minder voorkomt is user-generated spam en gehackte content. Deze vormen van content zorgen ervoor dat er ongewenste content en links op je website geplaatst worden. Dit kan bijvoorbeeld omdat je website gehackt is, maar ook omdat er door ongewenste links in de comments van je blogs worden geplaatst.

Gevolg is dat er vanuit jouw website wordt verwezen naar websites die zijn ingericht voor spam. Zoekmachines zullen je hierdoor een lagere waardering of In het ergste geval een penalty geven als gevolg van de spam. Wanneer je vermoedt dat er sprake is van gehackte content op je website kun je dit bijvoorbeeld controleren via de Safe Browsing-sitestatus van Google. Voor het opsporen en oplossen van gehackte content is ervaring en technisch kennis van websites vereist. Onze specialisten kunnen je hierbij helpen.

Maak gebruik van gestructureerde gegevens – 26/12/2016

Beter zichtbaar zijn in de zoekresultaten? Maak dan gebruik van gestructureerde gegevens om rich snippets te verkrijgen! Rich snippets zijn de ‘extra informatie’ die je soms onder een zoekresultaat in de zoekmachines ziet. Hieronder een voorbeeld van een rich snippet:

Je ziet dat in het zoekresultaat data en films worden weergegeven van bioscopen in Arnhem. Dit komt omdat er extra ‘gestructureerde gegevens’ zijn meegegeven in de code van de website filmvandaag.nl. Naast dit voorbeeld van bioscopen zijn er legio andere voorbeelden van rich snippets te gebruiken. Bekijk de pagina over rich snippets op de website van Yoast voor een aantal concrete voorbeelden.

Tips voor verbeterde populariteit

Het verbeteren van je populariteit is misschien wel het meest moeilijke onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers jouw content verspreiden via hun kanalen? Absolute randvoorwaarde is dat je content van uitstekende (deelwaardige) kwaliteit is. Een aantal tips om je content aan de man te brengen:

Vind jouw plek op verzamellijsten – 20/10/2016

Een goed voorbeeld om extra links te krijgen is door je website aan te melden voor een website als https://onlinemarketingblogs.nl. Op deze websites wordt nieuws verzameld van alle relevante online marketing blogs in Nederland. Een plekje op deze lijst levert doorlopend nieuwe links op naar je website.

Ga gastbloggen op platforms! – 20/10/2016

Als je overtuigd bent van jouw kennis op een specifiek gebied is het zinvol om dit ook te delen met je doelgroep. Dat hoeft niet altijd direct via je eigen website. Door gastblogs te schrijven voor bekende platforms/websites in je branche kun je autoriteit opbouwen binnen de doelgroep en relevante links genereren.

Bloggen op websites in aanverwante beroepen – 21/10/2016

De kans dat je een blog mag schrijven op de website van een concurrent is niet erg groot. Echter, kan dit wel werken wanneer je je in dezelfde branche bevindt als een ander bedrijf, maar jullie geen directe concurrenten van elkaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan een bouwbedrijf en een bouwtechnisch tekenbureau.

Door een gastblog te schrijven over ontwikkelingen in de bouwsector creëer je meerwaarde voor de andere website en verzamel jij links naar jouw website. Zo kun je elkaar helpen zonder dat het elkaar ‘bijt’. Voorwaarde is wel dat je de andere partij een goed voorstel doet en vooraf goed nadenkt over waar zijn organisatie baat bij heeft.

Schrijf waardevol commentaar op relevante blogs en forums – 21/10/2016

Naast het schrijven van blogs op eigen en andere platformen is er ook de mogelijkheid om op blogs te reageren. Zorg ervoor dat jouw comment een meerwaarde levert in de discussie en jouw linkje relevant is voor de andere bezoekers van de blog. Wanneer er echt sprake is van meerwaarde zal de eigenaar van de blog jouw linkje naar je eigen website accepteren.

Wanneer jouw bedrijfsnaam of productnaam wordt genoemd zul je in sommige gevallen een link krijgen van de betreffende website naar jouw website. Wanneer dit niet het geval is kun je spreken van een gemiste kans. Wij maken daarom gebruik van de Open Site Explorer tool van MOZ om deze mogelijkheden op te sporen. Vervolgens kun je contact opnemen met de betreffende webmaster om het linkje alsnog te verkrijgen. Een andere handige tool om ‘mentions’ te monitoren is Google Alerts.

Voeg je website toe aan directories – 22/10/2016

Een manier om extra links te vergaren is je website toe te voegen aan directories. Een goed voorbeeld hiervan is startpagina.nl. De waarde van links vanuit directories als startpagina.nl is de afgelopen jaren gedaald, maar nog steeds de moeite waard om toe te voegen.

Maak gebruik van skyscraper methode! – 03/01/2017

Een slimme en efficiënte manier om je populariteit te vergroten is het toepassen van de skyscraper methode. Hierbij ga je (bijvoorbeeld via Buzzsumo) op zoek naar pagina’s met veel links en waarde. Door deze content te analyseren, verbeteren en de eigenaar hier alert op te maken kun je een link verkrijgen van zijn pagina naar jouw pagina. En daarmee de waarde van jouw pagina vergroten.

Specifieke SEO vragen?

Zelf zoekmachine optimalisatie tips?

Heb je zelf zoekmachine optimalisatie tips die nog niet op deze pagina vermeld staan? In dat geval horen wij het graag. Hoe meer relevante zoekmachine optimalisatie tips deze pagina bevat, des te meer handvatten onze bezoekers hebben om hun website te verbeteren. Tips kun je opsturen naar dion@besitegroup.nl.

Alvast bedankt!

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken