Blog
Sinds begin dit jaar zitten we maandelijks met Kiwitz rond de tafel om de werkzaamheden en resultaten te bespreken. Voor de zomer kwam de vraag vanuit Kiwitz om meer inzicht te krijgen in de resultaten: welke kanalen, zoekwoorden of campagnes zorgen voor (nieuwe) klanten? Waar gaan we op in blijven zetten en welke werkzaamheden schuiven we naar de achtergrond? Samen met John van Lochem (Jovl) zijn we gaan sparren over de mogelijkheden die we hebben. Het resultaat mag er zijn!
Bijna wekelijks hadden onze marketeers Wouter Spaargaren en Arjan Vieberink contact met John om de kwestie van Kiwitz zo goed mogelijk op te lossen. In de eerste brainstorm werd al duidelijk dat deze kwestie niet alleen van toepassing is op Kiwitz. In iedere organisatie leeft (naar alle waarschijnlijkheid) de wens om inzicht te krijgen in de resultaten. En daar zit de uitdaging! Één van de grootste veranderingen voor online marketeers in 2023 is de verplichte overstap van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4). Met het oog op de privacy zullen data en dus statistieken anders of beperkter beschikbaar zijn. Hoe gaan we ervoor zorgen dat al onze partners zowel nu als in de toekomst de juiste keuzes kunnen maken op basis van data?
Hier komt de waarde van John tot zijn recht. “John is een ‘data man’. Hij is goed op de hoogte van de ontwikkelingen en kan grote vraagstukken terugbrengen naar behapbare brokken. Hij weet mensen in hun kracht te zetten”, aldus Peter Smit. Over de motivatie van de samenwerking zegt Jurgen Rutgers het volgende: ”Het is belangrijk om te blijven investeren in kennis van dit vakgebied, omdat we zien dat deze wereld continu verandert. Met experts uit het werkveld, kan ons team verder groeien.”
Samen zijn we tot de conclusie gekomen dat de data verwerkt moet worden in een dashboard. Met deze tool kunnen we snel en overzichtelijk de resultaten delen met onze partners, waarna gerichte keuzes voor vervolgstappen gemaakt kunnen worden. Oftewel, waar gaan we op in blijven zetten en welke werkzaamheden schuiven we naar de achtergrond. Uiteindelijk hebben we verschillende dashboards gerealiseerd om elke vorm van data te verwerken.
Voor Kiwitz hebben we een dashboard gerealiseerd waarin data van Facebook, LinkedIn, e-mail campagnes, SEA en SEO doorkomt. Zo kunnen we onder andere achterhalen welk campagne het meeste bijdraagt aan de verkoop van product X of op welke zoekwoorden klanten de website bezoeken waarna zij zich inschrijven voor een nieuwsbrief.
Hoe nu verder? “Alhoewel we al mooie stappen hebben gemaakt, zullen we de samenwerking voortzetten”, aldus Wouter. Arjan sluit hierop aan: “Door ontwikkelingen bij de klant, ontwikkelingen in de markt waarin de klant zich begeeft of ontwikkelingen op het gebied van online marketing, zijn er altijd wel kansen te bespeuren om de klant aan beter resultaat te helpen. We blijven daarom samenwerken voor betere online resultaten”. Gelukkig bevalt het John ook goed. Hij haalt energie uit de sessies en doet ook nieuwe inzichten op. Samen blijven we online ondernemen.
Deel blog
Neem contact met ons op! Voor partners van ons: houd jullie mailbox in de gaten! Voor 2023 zullen wij het een en ander adviseren om ervoor te zorgen dat ook jullie inzicht blijven verkrijgen.
Online Strateeg
In 1999 ben ik begonnen met Besite. Met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van digitalisering en online strategieën help ik je graag met het uitdenken van de aanpak voor jouw ambitie!
Contact opslaan