De privacywaakhond vs. de online marketeer

Begin dit jaar schreven we al dat de privacy van data een belangrijk speerpunt zal zijn dit jaar. In deze blog lees je de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen tijd.

Veranderingen in de online advertentiemarkt

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft geadviseerd om alternatieven te zoeken voor de methode waarmee advertenties worden geplaatst. Nu gebeurt dit vooral op basis van bezoekersgegevens, zoals zoekwoorden die je intypt in Google en websites die je hebt bezocht. Als jij je bijvoorbeeld aan het oriënteren bent om een vakantie te boeken, zoekt naar de leukste bestemmingen en de prijzen van hotels en vluchten op vergelijkingswebsite aan het bekijken bent, dan weet Google dit. Adverteerders kunnen dan bij Google Ads aangeven dat zij hun advertentie op jouw willen richten. 

De Autoriteit Persoonsgegevens vraagt zich af of het doorverkopen van informatie over de systemen die gebruikers volgen en data van bezoekers, voldoen aan de privacywetgeving.

Nader onderzoek moet dit uitwijzen. Desalniettemin adviseert de Autoriteit Persoonsgegeven bedrijven dit onderzoek niet af te wachten en op zoek te gaan naar alternatieven.

Een alternatief is contextual targeting. Hierbij richt je de advertentie niet op bepaalde bezoekers, maar plaats je advertenties bij content die jouw doelgroep interessant vindt. Stel je verkoopt voetballen en voetbalshirts. Dan kan je jouw advertentie het beste plaatsen bij nieuwsartikelen die gaan over voetbal. Het is aannemelijk dat iemand die voetbalt en een nieuwe bal of voetbalshirt nodig heeft, ook het voetbalnieuws in de gaten houdt. Zo tref je de doelgroep zonder ze op persoonlijk niveau te targeten.

Ster, de organisatie die advertenties op NPO video’s en website regelt, is bijvoorbeeld al overgestapt naar cookieloos adverteren door advertentieruimte aan te bieden op basis van de context van een programma.

Google Analytics – Van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Ook op het gebied van website analyse zijn er grote veranderingen in gang gezet. Zo heeft Google de gebruikers van (Universal) Analytics geïnformeerd dat er vanaf 1 juli 2023 geen gegevens meer worden verwerkt in de Universal Analytics property. Met deze actie probeert Google de adoptie van de nieuwe variant, Google Analytics 4, te versnellen. Kortom, maak je nu gebruik van de “normale” Google Analytics, wees je er dan van bewust dat dit volgend jaar ophoudt te bestaan. 

Wat verandert er nu werkelijk met de overstap naar Google Analytics 4? De belangrijkste aanjager van de transitie van Google Analytics is het privacy argument. Met Google Analytics 4 wil Google laten zien mee te bewegen en de privacy van haar gebruikers serieus(er) te nemen. De focus van het nieuwe meetplatform komt niet meer te liggen op gebruikers, maar op sessies en wat mensen op de website doen (events). Dit houdt in dat enkele statistieken niet meer of minder prominent in de Google Analytics 4 aanwezig zullen zijn. Denk hierbij aan bounce percentage en aantal sessies per gebruiker. We zullen het dus moeten doen met de data die beschikbaar is. 

Doordat mensen soms geen cookies accepteren of dit bij voorbaat al hebben ingesteld in hun browser, is er een deel van het websiteverkeer niet te meten. Dit levert incomplete data op. Google Analytics 4 houdt hier rekening mee, door met artificial intelligence deze data aan te vullen. Hierdoor krijg je een betere benadering van hoe het werkelijke websiteverkeer is geweest.

Welke stappen moet jij ondernemen? 

Om geen gat in de data te krijgen is het belangrijk om tijdig de overstap naar Google Analytics 4 te maken. Universal Analytics en Google Analytics 4 kunnen prima naast elkaar actief zijn. Als je zelf wel eens gebruik maakt van Analytics, gun jezelf de tijd om aan de nieuwe opzet te wennen. Ook wij hebben regelmatig moeten zoeken waar wij wat kunnen vinden. Soms was het antwoord dat het niet meer in Google Analytics 4 aanwezig was. Maar nog vaker kwamen we erachter dat statistieken anders zijn weergegeven dan dat wij vanuit Universal Analytics gewend waren.

Onze klanten informeren wij voor het einde van dit jaar over een passende oplossing om de transitite naar Google Analytics 4 op tijd te maken.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken