De online marketing speerpunten voor 2022

2021 heeft niet stilgezeten en ook 2022 brengt nieuwe ontwikkelingen. De belangrijkste en relevantste online marketing trends van 2022 worden komend jaar in blogs toegelicht. Nieuwsgierig? Lees hier wat je komend jaar kan verwachten. 

DATA

Wie data zegt, zegt privacy. Daar was veel om te doen in 2021. In 2022 houden bedrijven zich nog meer bezig met het implementeren van een goede aanpak om de privacy te waarborgen. Tegelijkertijd is het een wens om zoveel mogelijk data te verkrijgen. Wij gaan ons verdiepen in deze afweging en gaan daarbij kijken naar de volgende ontwikkelingen.

Permissiemarketing is een vorm van direct marketing waarbij je aan de (potentiële) klant toestemming (cookies) vraagt voordat je een product of een dienst aanbiedt. Dit is effectiever dan interruptiemarketing doordat dit wordt ervaren als meer persoonlijk, relevant en welkom. Wij gaan ons in het thema verdiepen en vervolgens bij klanten de cookiemelding vervangen naar een vorm waarbij wij websitebezoekers de mogelijkheid geven om cookies te weigeren of (deels) te accepteren. 

De third party cookies verdwijnen. Google Analytics 4 zet daarom ook in op andere technologieën. Je kijkt dan bijvoorbeeld niet hoe een individu zich gedraagt op jouw website, maar meer hoe een groep van 10, 100 of 1.000 bezoekers zich gedraagt. Google Analytics 4 gaat naar verwachting in 2022 echt doorbreken en geadopteerd worden als primair platform voor Analytische data. 

Artificial Intelligence (AI) en marketing automation waren al trends bij B2B-bedrijven in 2021. Naar verwachting zet deze trend in 2022 zich door en blijft de invloed van AI en automation binnen online marketing groeien. Ook zien wij binnen platformen als Google Ads dat smart producten steeds belangrijker worden. Vanaf 30 juni 2022 wordt het zelfs niet meer mogelijk om ‘niet-smart’ producten (uitgebreide tekstadvertentie) in te zetten. Hierdoor zijn we als marketeers aangewezen op de slimme variant: de responsieve tekstadvertentie

WEBSITE

Bij BeSite bouwen we onder andere websites zodat ondernemers en organisaties online kunnen ondernemen. Vanuit ons online marketing team analyseren wij vervolgens voortdurend of een website presteert. Met presteren bedoelen wij enerzijds dat mensen de website weten te vinden en anderzijds dat de bezoekers op de website ook daadwerkelijk vinden waar zij naar zoeken. De prestatie van een website hangt af van veel elementen. Toch kan slechts een enkel element het verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan een verkeerde metatitle in de Google zoekresultaten, of een contactknop die te laag staat op de webpagina. Er hoeft maar één element niet te kloppen en de potentiële klant haakt af zonder dat het gewenste doel is behaald. Om dit te voorkomen gaan wij ons extra verdiepen in de nieuwste ontwikkelingen op de volgende twee gebieden: SEO en CRO.

Voor SEO blijft de gebruikerservaring ook voor volgend jaar prioriteit nummer één voor Google. Hierdoor zijn in 2021 al de Core Web Vitals geïntroduceerd. Dit zijn factoren die meten hoe gebruikers een webpagina ervaren, buiten de informatiewaarde om. Denk hierbij aan de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, visuele stabiliteit en veiligheid van een website. Waar Google deze factoren momenteel al voor de mobiele versie van een website beoordeeld, gaan deze factoren vanaf februari 2022 ook voor de desktop versie van een website gelden. Daarnaast hecht Google ook steeds meer waarde aan de E-A-T (Expertise, Autoriteit en Trust). Hierbij ligt de focus met name op het bepalen van de betrouwbaarheid van een website. Dit houdt in dat het algoritme van Google steeds beter herkent welke zoekresultaten bij de zoekopdracht van de gebruikers horen. Dus wanneer een website een goede onderlinge relatie tussen de E-A-T principes toepast, is Google nog beter in staat om dit te koppelen aan relevante informatie voor de gebruiker.

Tegelijkertijd is CRO belangrijk, oftewel conversie rate optimalisatie. Hoe kun je als bedrijf ervoor zorgen dat bezoekers van je website zoveel of zo goed mogelijk converteren? Een (nog steeds) belangrijk onderwerp hierin is bijvoorbeeld personalisatie. De afgelopen jaren heeft het nog niet volledig haar intrede kunnen maken. Echter kan dit in stroomversnelling komen door de ontwikkelingen op het gebied van data. Gaat dit betekenen dat er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor personalisatie? Wij gaan onderzoeken of het ook voor onze klanten van toepassing kan zijn. Een andere ontwikkeling is de komst van Artificial Intelligence (AI) voor het ontwerpen van websites. Denk aan het testen van een website met digitale tools in plaats van participanten. Een interessante ontwikkeling, waarbij wij dit jaar gaan onderzoeken of het van toepassing kan zijn op onze werkzaamheden. 

SOCIAL

De rol en impact van social media is zich ook aan het ontwikkelen. Sta maar eens stil bij de hoeveelheid social media apps die er op dit moment op je telefoon staan, of in welke mate je het de afgelopen jaren meer bent gaan gebruiken. De laatste jaren doen er zich continu nieuwe trends en ontwikkelingen voor. Hierdoor blijft het interessant om actief te blijven op een social media kanaal. Dat geldt echter niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor bedrijven. 

Wij gaan ons dit jaar verdiepen in de laatste trends en ontwikkelingen. Denk aan influencer marketing, gaat deze vorm van content ook haar weg vinden naar de B2B markt? Of gaat korte video content, grootgebracht door onder andere TikTok, ook een belangrijke rol spelen in 2022? Daarnaast moet er binnen social media ook worden gekeken naar alternatieve targeting door het verdwijnen van third-party data en de verhoogde mate van controle vanuit de consument over zijn eigen gegevens. Het is belangrijk dat we tijd investeren in het begrijpen hoe data wordt verzameld, welke veranderingen er gaan komen en hoe deze impact hebben op de targeting.

Daarnaast is social shopping een andere trend die sterk in opkomst is. Sociale media platformen worden namelijk steeds meer een plaats om aankopen te doen. Gaan we dit ook terugzien in de B2B? Wij gaan dit het komende jaar nadrukkelijk in de gaten houden. Waar mogelijk gaan we ook voor onze klanten smart shopping kennis toepassen, om zo nog meer rendabiliteit uit de verschillende campagnes te behalen.

WACHTEN WORDT BELOOND

Blijf onze blogs in het nieuwe jaar in de gaten houden om op de hoogte te blijven van de laatste online marketing trends & ontwikkelingen. Ook op LinkedIn en in de nieuwsbrief houden we je op de hoogte van deze trends en ontwikkelingen.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken