Online leadgeneratie voor B2B bedrijven

In zekere zin is het ultieme doel van marketing om meer omzet uit producten of diensten te genereren voor je bedrijf. Om dit te kunnen bereiken, heb je bezoekers nodig die je website bezoeken. Hierna wil je die bezoekers laten converteren naar een lead en die lead moet uiteindelijk resulteren in een klant. Dit proces heet ‘online’ leadgeneratie.

Als het gaat om ‘online’ leadgeneratie, hebben in tegenstelling tot Business-to-consumer bedrijven (B2C), Business-to-business bedrijven (B2B) vaak te maken hebben met lange en complexe inkoopprocessen. Om leadgeneratie te bewerkstelligen maken veel marketingafdelingen hierdoor gebruik van diverse online marketingkanalen, waar een hele reeks aan herhaaldelijke taken periodiek terugkomen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het opstellen en verzenden van e-mails of aan het posten van social media berichten.

In het uitvoeren van al deze repeterende taken gaat vanzelfsprekend veel tijd in zitten, waardoor online leadgeneratie met name voor dit soort bedrijven interessant is. Met behulp van Marketing Automation software kun je als organisatie dit soort marketingacties automatiseren.

De uitgebreide mogelijkheden van Sharpspring

Binnen BeSite gebruiken wij de Marketing Automation tool Sharpspring om leadgeneratie te automatiseren voor onze klanten. Sharpspring is een all-in-one platform met geïntegreerd CRM en talloze koppeling- en integratie mogelijkheidheden. Hierdoor biedt dit platform veel mogelijkheden en kansen om marketing en sales slimmer en efficiënter in te richten. En dat zie je terug in het resultaat!

Zo kunnen we binnen dit platform we alle correspondentie, afspraken en acties die een prospect of klant online doet, vastleggen. Daarnaast kunnen we alle sales acties monitoren, gepersonaliseerde nieuwsbrieven versturen op basis van interesses, webformulieren en complete gepersonaliseerde landingspagina’s bouwen, social media berichten plannen en plaatsen, prestaties van (Google Ads) campagnes monitoren en geautomatiseerde flows inrichten voor bijvoorbeeld het aanvragen van een download. Kortom de mogelijkheden zijn eindeloos. Om echter te voorkomen dat we door de bomen het bos niet meer te zien, beginnen we altijd bij de basis.

De basis: meer inzicht klantreis

We beginnen bij de basis die we samen met onze klant inrichten. Hierbij bouwen we profielen van prospects en klanten van onze klant op. In overleg bepalen we samen wat we opslaan binnen dit profiel. Zo zijn er klanten die de complete correspondente met de prospect en/of klant in dit profiel willen opnemen, of volstaat soms enkel het volgen van online gedrag..

Op basis van (online) acties die de prospect of klant uitvoert kennen we punten toe. Op basis van deze punten bepalen we hoe interessant de lead is. We stellen triggers in voor bepaalde acties of het aantal bereikte punten. Dit proces wordt ook wel lead scoring genoemd. Op basis van deze triggers sturen we vanaf een bepaalde leadscore een geautomatiseerde mail naar de verantwoordelijke accountmanager. Mogelijk dat hier een sales kans ligt!

Concretiseren van de Buyer Journey

Zo krijgen we zicht op de verschillende stadia die een klant binnen een ‘Buyer Journey’ doorloopt. De Buyer Journey is het proces dat een potentiële klant doorloopt op weg naar een aankoop. Binnen de Buyer Journey onderscheiden wij de volgende fasen:

  • Awareness fase: in deze eerste fase worden potentiële klanten zich bewust van een probleem en het feit dat zij behoefte hebben aan een bepaalde dienst of product.
  • Consideration fase: in deze fase zijn potentiële klanten zich inmiddels bewust geworden van hun probleem, en gaan ze zich oriënteren op mogelijke oplossingen. Hierbij gaan ze ook op zoek naar mogelijke partners die hierbij kunnen helpen.
  • Decision fase: in deze fase maakt hij een keuze en bepaalt hij de strategie of benadering die het beste bij hem en de organisatie past.
  • Klantfase: de laatste van de Buyer Journey is de fase waarin jouw klant je product en/of dienst actief gebruikt. Hierbij streef je naar een lange termijn relatie, en het vergroten van de klantwaarde.

Wanneer we de Buyer Journey van de verschillende doelgroepen helder hebben, bepalen we de stappen die gezet moeten worden om de prospect of klant te bedienen, zodat hij deze fases sneller of gemakkelijker kan doorlopen. Zo leren we de prospect en klant continu beter kennen en kunnen we hem of haar, op een gepersonaliseerde manier, nog beter bedienen.

Geïnteresseerd in online leadgeneratie?

Wil je meer weten over Marketing Automation in het algemeen of de Sharpspring software in het bijzonder? Of wil je juist wat weten over online leadgeneratie voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee in het succesvol inzetten van marketing voor jouw sales.

Zie hieronder een video over de werking van Sharpspring.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken