Blog
Ja hoor daar gaan we weer: optimaliseren, efficiency, digitalisering, werkprocessen…. het zijn kreten waar we tegenwoordig vaak mee worden geconfronteerd. Maar met dit blog ga ik je geen gouden bergen beloven. Ik hoop je te inspireren wat meer rust in te bouwen, zodat je werkzaamheden met meer aandacht kunt doen.
Digitalisering is erg sterk gericht op het kunnen verzetten van meer werk in minder tijd. Dus als we processen digitaliseren krijgen we meer tijd om nog meer dingen te kunnen doen. Eigenlijk best vreemd, want we maken ons dus steeds drukker!
Afgelopen zomer heb ik een aantal boeken gelezen, waaronder het boek ‘4000 weken’ van Oliver Burkeman. Hij omschreef het proces van ‘onszelf steeds drukker maken’ op een prachtige manier. Één van de voorbeelden die hij aanhaalde was de komst van de wasmachine. Dit apparaat zou ervoor zorgen dat mensen meer tijd zouden overhouden, omdat ze immers de was niet meer zelf hoefde te doen. Echter was dat niet het geval, want door de komst van de wasmachine verschoof de hygiëne drempel: een trui werd nu niet één keer per week gewassen, maar twee keer. Per saldo werd de mensheid dus drukker!
Dit voorbeeld heb ik niet voor niets onthouden, want het kenmerkt mijn manier van werken. Mensen die mij kennen weten dat ik heel gestructureerd te werk ga. Dat doe ik niet om nog meer gedaan te krijgen in dezelfde tijd, maar om meer tijd te krijgen om de dingen met volle aandacht te doen. Door heel bewust om te gaan met de factor tijd in combinatie met een systeem waarop ik vertrouw, maakt dat ik ‘in control’ ben. Ik was de trui dus nog met de hand ;-)!
Dit gevoel van ‘in control’ zijn en het slimmer inrichten van processen is iets dat ik heel interessant vind. Niet alleen om taken en afspraken na te komen, maar ook om te kijken hoe systemen voor je kunnen werken, zodat je tijd overhoudt voor zaken die er toe doen. Als ik naar mijn werkweek kijk merk ik dat ik steeds vaker bezig ben om processen van partners (zoals wij klanten noemen) slimmer in te richten; een prachtige ontwikkeling! Maar wat betekent dit dan, wat doe ik en hoe ziet mijn rol eruit? Ik zal dat toelichten op basis van een drietal voorbeelden. Daar gaan we!
Nu was het enkel wachten tot de leads (met voldoende punten) in Pipedrive kwamen te staan. Deze leads heeft de klant nagebeld evenals de bedrijven die op de website waren geweest en niet over waren gegaan tot een actie. En met succes, ze hebben verschillende prospects weten om te zetten tot klant. Ook hier geldt: niet harder werken, maar slimmer!
Dat ik in mijn rol steeds meer als adviseur mag optreden vind ik erg leuk. Ik krijg energie om samen na te denken over het slim inzetten van data en systemen. Niet om nog meer werk te kunnen verzetten, maar meer aandacht te besteden aan de dagelijkse taken! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Bel, app of mail me gerust voor een kennismakingsgesprek!
Deel blog