Zoekmachine optimalisatie voor een hogere positie in Google

Leestijd: ca. 12 minuten

Door de kwaliteit van je website te verbeteren kun je hoger in Google komen. Dit proces noemen we zoekmachine optimalisatie. Een andere, veelgebruikte term is SEO (Search Engine Optimization, de Engelse vertaling van zoekmachine optimalisatie). In deze blog staat beknopt beschreven hoe jouw organisatie hoger in Google kan komen door inzet van zoekmachine optimalisatie. Een kort overzicht van de inhoud:

In ca. 12 minuten tijd lees je alles wat je als ondernemer moet weten over zoekmachine optimalisatie. Veel leesplezier!

Zoekmachine optimalisatie; een must voor iedere ondernemer

Iedere ondernemer moet aan de slag met zoekmachine optimalisatie. Waarom? Omdat zoekmachine optimalisatie zorgt voor een hoge positie in de zoekresultaten. Een hoge positie in de zoekresultaten levert meer bezoekers op en bezoekers zorgen voor omzet.

Waarschijnlijk heeft een groot deel van je doelgroep interactie met jouw organisatie via je website. Natuurlijk wil je jouw (potentiële) klanten ook online een zo goed mogelijke ervaring bieden. Het optimaliseren van je website (zoekmachine optimalisatie) voor een betere klantervaring is dan ook een absolute must. Bovendien levert een betere ervaring voor de klant ook meer waardering van zoekmachines als Google op.

Zoekmachine optimalisatie in een notendop

De mogelijkheden voor zoekmachine optimalisatie zijn eindeloos. Daarmee wordt ook direct de essentie van zoekmachine optimalisatie beschreven; je moet doorlopend blijven verbeteren en optimaliseren om je doelgroep een nog betere ervaring te bieden. Goed is niet goed genoeg. De technische eisen vanuit zoekmachines worden scherper en je bezoeker gaat meer van je eisen. Maar waar begin je? Hieronder beschrijf ik de verschillende aspecten van zoekmachine optimalisatie:

1. Techniek; het fundament van je groeistrategie

Zonder een goede basis kun je niet goed groeien. Dat is op online gebied niet anders. Een technisch goed verzorgde website geeft content de mogelijkheid om goed te scoren in de zoekmachine.

Een belangrijk onderdeel van je website is de snelheid van je website. Wanneer je bedenkt dat gemiddeld 40% de website verlaat wanneer deze niet binnen drie seconden geladen is snap je het belang van snelheid. Het gevolg is dat bezoekers je website snel weer verlaten. Zoekmachines kunnen dit opvatten als een teken dat de inhoud van je pagina niet interessant genoeg is.

Veelvoorkomende fouten die de snelheid van je website negatief beïnvloeden zijn gebrekkige caching, niet-geoptimaliseerde afbeeldingen, overmatig gebruik van CSS/HTML en trage webhosting. Een tool waarmee je het gros van deze verbeterpunten kunt opsporen is PageSpeed Insights van Google. Uiteraard zijn er andere (betaalde en onbetaalde) tools waarmee je dieper op bepaalde technische aspecten in kunt gaan, maar Google Insights geeft je een goede start.

Wie, Wat en Waar op jouw website?

Hoe laat je zien wat jouw organisatie allemaal te bieden heeft? Zowel voor bezoekers als voor ‘spiders’ van zoekmachines is een overzichtelijke website structuur van groot belang. Bezoekers moeten eenvoudig kunnen vinden waar ze naar zoeken. Spiders op hun beurt moeten jouw website eenvoudig kunnen indexeren. De website moet dus logisch in elkaar zitten.

Hoe breng je structuur aan in je website? Door de content op je website te categoriseren. Verwerk de content in verschillende categorieën (bijvoorbeeld de diensten of productcategorieën die je biedt). Deze kun je vervolgens weer opdelen in subcategorieën en daaronder de detailpagina’s. Gebruik van categorieën maakt je website overzichtelijker voor bezoekers én eenvoudiger te indexeren door zoekmachines!

Wijs je bezoekers de weg

Je kunt bezoekers een overzicht van je website laten zien door een HTML sitemap in te richten. Vaak wordt deze getoond in de footer van je website. Voor spiders van zoekmachines beveel ik je aan een XML sitemap aan te leggen. Deze XML sitemap zorgt ervoor dat spiders de pagina’s van jouw website sneller en eenvoudiger in kaart kunnen brengen.

Los problemen met duplicate content op

Zoekmachines als Google hebben een hekel aan duplicate content. Wanneer er meerdere pagina’s met dezelfde inhoud bestaan heeft Google moeite om de meest belangrijke pagina te bepalen. Dit kan een waardevermindering vanuit Google tot gevolg hebben. Het is dus zaak dit z.s.m. op te lossen.

Er zijn verschillende manieren om duplicate content te achterhalen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen via een gratis tool als Scream Frog. Wil je het potentieel van SEO volledig benutten? Dan adviseren wij je aan de slag te gaan met meer geavanceerde tools als MOZ of WebCEO. Via deze tools kun je fouten als duplicate content eenvoudig opsporen en oplossen. Daarmee verbeter je de kwaliteit van je website en daarmee je positie in de zoekresultaten.

Wanneer je een oude pagina wilt doorlinken naar een andere pagina wil je dat je bezoekers automatisch worden doorgestuurd naar de juiste pagina. Hiervoor moet je een redirect instellen. Bij het instellen van redirects is er onderscheid te maken tussen een 302-redirect (tijdelijk) en een 301 redirect (permanent).

Het is belangrijk om hier de juiste keuze in te maken, omdat het ook invloed heeft op de positie in de zoekmachines. Een tijdelijke redirect (302) geeft namelijk geen waarde door van de verwijzende (oude) url naar de nieuwe url. Als je zeker bent van de redirect en deze nadien niet meer wil herstellen raden we je aan om een permanente redirect (301) te gebruiken.

Zorg voor een geoptimaliseerde mobiele website

Google hecht veel waarde aan de aanwezigheid van een mobiele website. Het aandeel bezoekers van mobiele apparaten blijft stijgen en zoekmachines als Google verwachten dat je deze bezoekers een goede mobiele ervaring geeft. Veel website-eigenaren kiezen dan ook voor een responsive website. Dit betekent dat de website zich aanpast aan de afmetingen van het apparaat waarmee de bezoeker je website bezoekt. Naast den responsive website is ook de Accelerated Mobile Page sterk in opkomst.

Verhoog het aantal bezoekers door Rich Snippets

Door content op de juiste wijze te beschrijven voor zoekmachines en dit in de HTML van je website te verwerken kun je rich snippets toevoegen aan je zoekresultaat in de zoekmachines. Een goed voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de gele sterren:

Je kunt je voorstellen dat het toevoegen van deze rich snippets een positief effect hebben op het doorklikratio van je website. Hierdoor zal je website ook beter geïndexeerd worden in zoekmachines. Yoast heeft een uitgebreid artikel geschreven over veelvoorkomende Rich Snippets die je ook voor jouw website kunt inzetten.

2. Zoekwoordonderzoek; wat jij over je online klant moet weten

Nadat je de technische basis van de website op orde hebt is het van belang om een gestructureerd en volledig zoekwoorden onderzoek te doen. Naar mijn mening is een grondig zoekwoorden onderzoek altijd de basis van zoekmachine optimalisatie. Met dit onderzoek breng je zoekwoorden in kaart die relevant zijn voor jouw business en doelgroep. Factoren waar je de zoekwoorden op moet onderzoeken zijn:

    • Onderliggende behoeften; waarom typt een zoeker dit woord in? Waar is hij naar op zoek?
    • Volume; hoe vaak per maand wordt er op dit zoekwoord gezocht?
    • Concurrentie; hoe groot is de concurrentie op dit zoekwoord?
    • Kosten per klik; wat is de concurrentie bereid te betalen voor dit zoekwoord?
    • Seizoensinvloeden; wordt er in bepaalde maanden vaker gezocht dan in andere maanden?
  • Longtail; zijn er longtail uitbreidingen op dit zoekwoord waarmee je rekening moet houden?

Er zijn diverse tools beschikbaar waarmee je ideeën en suggesties voor mogelijke zoekwoorden kunt achterhalen. De meest bekende is de Zoekwoordplanner van Google. Andere tools als de Keyword Explorer van MOZ geven in aanvulling daarop een score voor de kans op een goede positie in de zoekresultaten. Deze score is gebaseerd op factoren als volume, concurrentie etc.

2. belangrijke tips voor jouw zoekwoorden onderzoek

Het meest belangrijke bij het opzetten van een zoekwoordonderzoek is dat je voor jezelf een duidelijke structuur bepaalt. In veel gevallen is het zinvol om de structuur van je website of webshop als leidraad te gebruiken. Een veelgebruikte tool om jouw zoekwoordenonderzoek in te beschrijven is Microsoft Excel. Maak slim gebruik van regels, kolommen en tabbladen om zelf het overzicht te bewaren. Een andere techniek die ik wel eens toepas is het uitwerken van een mindmap. Mindmappen kan overigens ook via een gratis online tool als Mindmeister.

De tweede tip is om je zoekwoordenonderzoek zodanig op te bouwen dat deze bruikbaar is voor zowel SEA als SEO doeleinden. Vaak hoor ik dat er onderzoeken worden uitgevoerd enkel ten behoeve van een (nieuw op te zetten) AdWords campagne. Mijn advies is altijd om je zoekwoorden ook direct te onderzoeken op alle SEO factoren. Dit kan bijvoorbeeld in de eerder genoemde tool van MOZ.

3. Content-creatie; help je bezoeker over de drempel

Zoekmachine optimalisatie is voor een groot deel ook het optimaliseren van content. Je bezoeker is via de zoekmachine bij jou terecht gekomen doordat hij een zoekwoord in de zoekmachine heeft ingetoetst. Vervolgens zijn er drie vragen voor jou erg belangrijk met betrekking tot creatie van content:

  1. Waarom heeft de bezoeker dit zoekwoord ingetoetst?
  2. Wat is zijn verwachting bij mijn product of dienst?
  3. Hoe help ik de bezoeker kiezen voor mijn product of dienst?

Waarom heeft de bezoeker dit zoekwoord ingetoetst?

In je zoekwoordenonderzoek heb je al nagedacht over de intentie van de bezoeker bij het intypen van de zoekopdracht. Als je slim bent geweest heb je bij de indeling van je onderzoek ook rekening gehouden met de intenties en behoeften. Is de bezoeker bijvoorbeeld op zoek naar informatie (ingrediënten lasagne)? Of heeft hij een koopintentie (goed Italiaans restaurant Utrecht)?

Hoe help ik de bezoeker kiezen voor mijn product of dienst?

De intentie achter het zoekwoord geeft je richting bij het uitwerken van je pagina over dit zoekwoord. Als een bezoeker op zoek is naar informatie (over bijvoorbeeld de ingrediënten van lasagne) zal hij geen reservering plaatsen wanneer hij nog niet weet wat de ingrediënten in een lasagne zijn.

Dit is anders dan wanneer hij een directe koopintentie heeft (“Goed italiaans restaurant Utrecht”). Als je de content op deze pagina inricht op de voordelen van jouw restaurant en hier enkele beoordelingen van tevreden klanten aan toevoegt is de kans op reservering van deze bezoeker vele malen groter.

Let op: het schrijven voor een website is anders dan voor andere doeleinden. Een online bezoeker heeft andere verwachtingen en minder tijd. Ik beveel je dan ook aan om het artikel van Calvin over goede teksten voor de website eens te lezen als je met de teksten op je pagina aan de slag wil gaan.

4. Linkbuilding; vergroot jouw online populariteit

Een onderdeel van zoekmachine optimalisatie dat steeds belangrijker wordt is het vergaren van relevante links naar je website. Je kunt links zien als ‘stemmen’ op je website. Meer stemmen (van belangrijke websites) betekent dat meer mensen je website waarderen. Voor zoekmachines als Google een belangrijke indicator voor de kwaliteit van je website.

Zaak dus om relevante links te vergaren naar je website. Het is hierbij van belang dat de verwijzende links afkomstig zijn van relevante websites. Wanneer je bijvoorbeeld dieetcoach bent is een link van het Voedingscentrum waarschijnlijk relevanter en waardevoller dan een link van een website over auto’s.

Daarnaast is de autoriteit een belangrijke factor in het bepalen van de linkwaarde. Om bij de dieetcoach te blijven; wanneer je een link ontvangt van de Twitter pagina van Sonja Bakker is deze waardevoller dan bijvoorbeeld een familielid. Dit omdat Sonja Bakker (volgens velen) geldt als een autoriteit op het gebied van voedsel en diëten.

Er zijn drie manieren om meer links te vergaren naar jouw website:

    1. Natuurlijke links; door kwalitatief goede content te creëren kun je links naar je website vergaren. Wanneer andere websites je content waarderen zullen ze jouw website een link ‘gunnen’.
    2. Handmatig aanbieden van de content; door contact op te nemen met invloedrijke personen en websites over jouw content en de meerwaarde voor deze personen of websites. Wanneer ze je content op waarde schatten zullen ze jouw link verspreiden via hun eigen kanalen.
    3. Links verspreiden; Je kunt links naar je content verspreiden op fora, gastenboeken en in de comment sectie van blogs. Deze links hebben minimale waarde voor de zoekmachines, maar kunnen, mits niet als spam ingezet, wel een toevoeging zijn aan je linkbuilding strategie.

Naast het vergaren nieuwe links is het ook waardevol om je huidige linkprofiel ‘op te schonen’. Wanneer er bijvoorbeeld enorm veel links van 1 domein naar jouw website verwijzen zal dit ook bij de zoekmachines opvallen. Mogelijk krijg je daardoor een minder goede beoordeling, omdat de zoekmachine jouw linkprofiel wantrouwt. Inzicht in je linkprofiel is dus een absolute must.

Ook meer online resultaat via zoekmachine optimalisatie?

Wil je aan de slag met zoekmachine optimalisatie maar kom je er zelf niet uit? Wij hebben veel bedrijven uit het MKB geholpen met een resultaatgerichte zoekmachine optimalisatie strategie. Onze specialisten gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken en kunnen je direct al een aantal zoekmachine optimalisatie tips of quick-wins geven waarmee je aan de slag kunt.

Specifieke SEO vragen?

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken