TrendTour Berlijn maart 2017

trendtour berlijn
Eind maart zijn we met een groep van 13 personen uit de Achterhoek naar Berlijn geweest voor inspiratie en contacten, met als thema Smart Industry. Woensdagochtend vroeg vertrokken met enkele auto’s en aan het begin van de middag aangekomen bij ons appartement. De middag bestond uit een fietstocht in Berlijn onder leiding van de oud-geschiedenisleraar Johan, die ons de onbekende plekken van Berlijn liet zien. Geweldig om de stad zo te beleven, met de verhalen uit het verleden… er is het nodige gebeurd hier.
De dag afgesloten met een diner, waar Michiel Schoenmaker ons kwam vergezellen. Deze Nederlandse ondernemer vertelde over zijn 4 jaar in Berlijn, waarbij hij diverse ondernemingen is begonnen. Vooral het introduceren van in Nederland succesvolle concepten die voor Duitse begrippen nieuw zijn, maakt dat hij aan het groeien is als ondernemer. Een vent met veel energie en passie, die ook open staat voor samenwerkingen. Een mooi begin van de reis.

Workshop over veranderingen in werk

Het ontbijt de volgende ochtend bestond uit verse broodjes van de bakker om de hoek en tegen half negen kwam Hugo Suidman bij ons langs voor een workshop ‘Hoe het werk verandert in het digitale tijdperk’. Als trainer van start-ups in hun groei, gaf hij zijn visie op leiderschap en het creëren van een optimaal team. Hierbij is het hebben en houden van cultuur in de organisatie een van belangrijkste factoren voor het succes van een bedrijf.
trendtour berlijn heycater
Aansluitend op de fiets naar Heycater, waar een enthousiaste Therese Kohler ons heeft verteld over haar droom in de wereld van catering. Vanuit een eigen gemis over de eenvoud van het regelen van catering bij een bedrijfsevenement, is zij een online platform begonnen waarbij cateringbedrijven worden ontsloten. Hierdoor is het eenvoudig om een cateraar te kunnen regelen. Met behulp van enkele investeerders weet ze van het platform een start-up te maken, die snel groeit en de markt lijkt te gaan veroveren.

Start-up ecosysteem

Uiteraard hebben we hier onze lunch genuttigd, die dankzij een van de aangesloten cateraars werd verzocht. Toen op de fiets door naar Betahaus, waar we zijn rondgeleid in het gebouw dat onderdeel uitmaakt van een ‘start-up community’. Ook worden hier regelmatig events georganiseerd, meet-ups gehouden en bieden zij ook begeleiding voor start-ups om verder te groeien. Tevens zijn ook multinationals aangesloten om te kunnen investeren in start-ups. Een echt ‘ecosysteem’ voor startups, zoals we dat in Oost-Nederland nog niet kennen.
 
trendtour berlijn fietsen
Bij Betahaus ook kennisgemaakt met Zipjet.com, een start-up die het eenvoudig en betaalbaar maakt om je was te laten doen; inclusief het strijken van overhemden. Op dit moment wordt het alleen nog aangeboden in drie grote Europese steden, maar de bedoeling is om dit snel uit te breiden naar meer steden. Opvallend hierbij was ook dat de ‘echte concurrentie’ die zij zagen niet zozeer wasserettes zijn, maar de fabrikanten van wasmachines. Immers, mensen hebben deze apparaten minder nodig als er meer gebruik wordt gemaakt van Zipjet achtige diensten.

Verschillen tussen Duitsland en Nederland

Hierna weer op de fiets en ditmaal richting Fingerspitzengefühl. Deze start-up hebben we vorig jaar ook bezocht en blijft verbazen in hun aanpak en eenvoud van hetgeen ze oplossen: Nederlandse bedrijven helpen om een markt te bereiken in Duitsland. Naast verschillen tussen beide landen die overduidelijk lijken te zijn, werden ook minder bekende eigenschappen besproken die erg relevant zijn om te weten als je in Duitsland zaken wilt gaan doen. Bijvoorbeeld het feit dat Amazon een zeer aanwezige speler is die je niet kunt missen om een merk bekend te maken. Vol met inspiratie en ideeën hebben we de dag afgesloten bij een Italiaans restaurant.
Vrijdag was alweer de laatste dag en na een ontbijt en wat bijkomen van de gezellige avond ervoor, ging het richting de gebouwen van Etventure. Eerst kregen we hier het verhaal van Aurelia Turbines, een uniek bedrijf dat turbines maakt zonder dat het een fabriek bezit. Het laat cruciale onderdelen door een partner maken en de rest wordt lokaal gekocht en geassembleerd, zodat het over de hele wereld kan leveren zonder hoge transportkosten.

Nederlanders aan het werk in Berlijn

Tenslotte Etventure zelf. Dit bedrijf dat organisaties helpt om te veranderen en te vernieuwen, kent inmiddels 250 medewerkers en heeft diverse vestigingen over de hele wereld. Hier werden we welkom geheten door de Nederlander Gertjan Hoefman, die hier werkzaam is als Chief SalesOfficer. Hij heeft ons samen met een collega een afsluitende workshop gegeven over ‘design thinking’. Een prachtige manier van anders omgaan met je klanten in het proces om te komen tot een nieuw product of dienst.
De lunch was tevens het moment voor een wrap-up, waarin we de deelnemers vroegen om enkele steekwoorden en gedachten die hen zijn bijgebleven na de reis. Enkele antwoorden die terug kwamen: Open naar producten kijken,  Probeer het gewoon, Niet bang zijn, Respecteer je cultuur in de organisatie, Als team voor een droom gaan, Sneller een (half) product maken en uittesten, Het durven falen en Accepteren dat je een deel van de oplossing bent.
Een mooie reis die ongetwijfeld nog tot een vervolg gaat leiden.
 
berlijn groep

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken