Samen digitaal investeren

Donderdagochtend 06.00 uur, ik zit in een leeg kantoor en heb zojuist mijn huis zachtjes verlaten omdat vrouw en kinderen nog heerlijk lagen te slapen. Mijn vrouw en ik leggen elke zondag de agenda’s naast elkaar om te kijken hoe we de week verdelen. Zij werkt in de ‘vitale’ sector, dus dat gaat voor. Gelukkig ben ik flexibel dus ik begin, op de dagen dat zij niet hoeft te werken, vroeg. Zo blijft het laveren tussen werk en privé, die grens is de afgelopen weken een stuk dunner geworden. Daar moest ik aan het begin aan wennen, want ik hou van structuur. Nu zie ik ook zeker de voordelen, ik breng meer tijd door met mijn gezin, het leven is minder vluchtig omdat we niet zoveel ‘moeten’ en contacten zijn intenser. 

Dat de contacten intenser zijn merk ik ook in mijn werk. Ik heb de afgelopen weken veel contact gehad met onze klanten om te kijken waar we ze kunnen helpen en ondersteunen. Vaak via Google Meet zodat we elkaar kunnen zien. Dat maakt het persoonlijk, want je komt letterlijk bij iemand ‘thuis’. Spelende kinderen op de achtergrond die even in beeld komen om te zwaaien of vrouw of vriendin die even een kop koffie komt brengen, waar je kennis mee maakt. 

Opschakelen of afschalen?

Uit alle gesprekken merk ik dat klanten niet bij de pakken neer gaan zitten. Dat zie ik niet alleen bij onze klanten, maar dat zie en hoor ik ook als trend terugkomen in de dagelijkse videopodcasts via achterhoekverbindt.nl. Uiteraard zijn er ook zorgen, maar juist in deze tijd weet men elkaar te vinden en probeert men elkaar verder te helpen. Misschien is dat ook wel de reden waarom ik blij ben dat ik in de Achterhoek woon en werk. 

Uiteraard maken bedrijven zich ook zorgen, ze leven met de vraag: hoe houd ik de business aan de gang? (Grote) investeringen worden opgeschort, tijdelijke contracten worden opgezegd en personeel gaat in deeltijd WW. Uitdagende omstandigheden. Er zijn ook bedrijven die juist nu opschakelen: investeringen worden naar voren gehaald omdat ze nu de tijd (en het geld) hebben en straks goed uit de ‘strijd’ willen komen. Voor ons is het bijzonder interessant om binnen dit spectrum te opereren. 

Bovenstaande zet me ook aan het denken. Binnen de maakindustrie hebben we te maken met veel productiebedrijven. Engineers ontwikkelen machines die vragen om een behoorlijke investering. De accountmanagers mogen op pad om het ‘aan de man’ te brengen en eenmaal geleverd is service vaak reactief ingericht. Ik schets het hier vrij zwart-wit, maar relatief veel organisaties zijn nog op een dergelijke manier ingericht. 

Daarnaast zijn er ook organisaties die zijn gestart, of al vergevorderd, zijn, als het gaat om servitization. Dus, van product,- naar dienstverlenende organisatie. Je betaalt niet meer voor het bezit, maar voor het gebruik. Het aantal bedrijven dat deze ‘overstap’ heeft gemaakt is relatief laag. Hoe komt dat en had dat in deze tijd misschien een verschil gemaakt?   

Van bezit naar gebruik

Als ik naar de voordelen van servitization kijk in combinatie met de huidige omstandigheden verwacht ik dat bedrijven deze transitie sneller zullen maken. Uiteraard vanuit financieel oogpunt, want uit installed base-producten met een lange levensduur waaraan service gekoppeld is, kan aanzienlijk meer omzet gegenereerd worden, omdat op de diensten over het algemeen hogere marges zitten dan op de producten. Daarbij zorgen de diensten voor een continue bron van inkomsten, omdat ze minder beïnvloed worden door de economische schommelingen zoals nu het geval. Klanten zijn nu terughoudend om te investeren in nieuwe machines. Anderzijds biedt servitization klanten ook de mogelijkheid om zich sterker te positioneren ten opzichte van hun concurrenten. Aangezien het leveren van diensten niet ‘fysiek’ zichtbaar is en eerder wordt ingevuld in de vorm arbeid, is het moeilijker om te imiteren. Dan wordt het een duurzame bron van concurrentievoordeel. Uiteraard is het voor klanten ook prettig om geen omkijken te hebben naar de machine. Ze zijn in deze tijd dus verzekerd van een goed werkende machine en kunnen zich focussen op hun eigen kerncompetenties.

Deze transitie binnen de maakindustrie heeft mijn interesse. Niet in de laatste plaats omdat het wellicht ook een model is voor onze sector. Waarom een eenmalig bedrag voor een nieuwe website of webshop? Waarom praten we binnen onze branche niet over het gebruik in plaats van het bezit? Is een maandelijks bedrag voor een nieuwe website of webshop juist nu niet interessant voor ondernemers die momenteel lastig kunnen investeren in hun online strategie, maar toch hiermee aan de slag willen? Wij staan open voor dit soort ideeën omdat wij samen met onze (potentiële) klanten willen ondernemen, juist nu!

Inmiddels is het 07.00 uur geworden en merk ik dat mijn gedachten hierover blijven doorgaan. Ik wil graag meedenken in oplossingen om online strategie juist nu op te pakken, maar dan wel vanuit het perspectief dat investeren misschien wat lastig is. Bel me gewoon of stuur mij een e-mail, dan plannen we een digitale meeting in. De koffie moet je dit keer zelf verzorgen, maar als je geluk hebt zie je nog wel een van mijn lieve kindjes in beeld rennen.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Plan een afspraak Bel: 06-41808234
Hebben we je interesse?

Zoeken