Geen kassa, nauwelijks hardware en toch een werkend parkeer management systeem?

Parkeren als een Service biedt kansen

Software als een Service (Saas) is voor veel mensen al bekend. Waar 5 jaar geleden nog onderwerp van gesprek was ‘zit jij al in de cloud met je e-mail en boekhouding’, is het nu zo dat je achterloopt als je die stap al niet hebt gemaakt. Inmiddels worden veel meer zaken ‘als een service’ aangeboden, omdat we een beetje klaar zijn met het aanschaffen van zaken – we gebruiken het veel liever. Ook cashflow technisch is het vaak interessanter om maandelijks voor iets te betalen dat je gebruikt, dan eenmalig een investering te doen en hier jaren op af te schrijven. En niet in de laatste plaats is het voor veel organisaties ook een (nieuw) interessant businessmodel.

In de parkeerwereld is voorzichtig ook sprake van Parkeren als een Service (PaaS). Wat het precies inhoudt is de uitleg die je er aan geeft, want je kunt Parkmobile en andere ‘belproviders’ zien als PaaS dienstverleners. Maar ook de verschuiving van Parkeermanagement Systemen naar cloud based oplossingen, waarbij hardware ‘slechts’ nog een bescheiden rol invult, valt onder PaaS wat mij betreft. En laat dat nou juist voor veel exploitanten en beheerders van parkeergarages een enorme kans bieden. Hiermee kun je de parkeergarage relatief eenvoudig omzetten van een ‘betonnen doos met kassa’ tot ‘vierkante meters beschikbaar voor iedereen’. Hoe dat werkt leg ik je hieronder uit.

Traditioneel

Een parkeergarage is heel vaak nog traditioneel ingericht. Slagboom in, kaartje trekken of kenteken scannen, parkeren, nadien naar een betaalautomaat, kaartje erin, pin of cash betalen en slagboom uit met kaartje of kenteken. Handelingen die dankzij PaaS veel simpeler kunnen en ook nog eens zorgen voor een aanzienlijk lagere investering en onderhoudskosten. Kentekencamera’s hebben het uitrijden al iets versimpeld, maar nog steeds moet je vaak een kaartje bewaren en deze in een automaat (die nooit naast je geparkeerde auto staat) stoppen, om vervolgens met cash of pin te betalen.

En ja, als je lid bent van een betaalprovider zoals Parkmobile kun je bij een heel aantal parkeergarages ook automatisch en achteraf op rekening betalen. Maar het blijft voor de meeste mensen toch nog steeds de stappen doorlopen zoals ik ze hierboven beschreef.

Anders denken

Het kan ook anders. Stel je eens voor: Slagboom in, kenteken scannen, parkeren, een simpele handeling doen met je smartphone, slagboom uit met kenteken. Hoe klinkt dat? Zie het als het betalen van een Tikkie. Simpel, snel en veilig. Dat is hoe wij een belangrijke toepassing zien voor PaaS. Afgelopen jaar ben ik voor de tweede keer in China geweest en hier gezien hoe de smartphone daar een evenzo grote relatieve (!) gebruikersgroep kent als in ons land, maar waarbij betalen met de smartphone vele malen meer geïntegreerd is dan bij ons. Parkeren leent zich bij uitstek om hierin voorop te lopen, omdat we het allemaal (moeten) doen en de transactie an sich eenvoudig is.

Geen kassa, geen pin terminal, geen munten afhandeling, geen kaartjes rol, nauwelijks hardware en toch een werkend parkeer management systeem? Nu geloven we het misschien nog maar nauwelijks, over 5 jaar weten we niet anders. En het scheelt aanzienlijk in je investeringen en periodieke onderhoudskosten. De vraag is wie wil er mee voorop lopen? Nu zie je vaak dat er nog gevraagd wordt om een betaalterminal ter plekke; maar is dit ook echt nodig of is het ‘nog niet durven kijken naar de toekomst’ ? Ik begrijp goed dat bepaalde ontwikkelingen misschien te snel gaan voor gebruikers. Maar de snelheid waarmee het gebruik van Tikkie of Whatsapp zijn gegroeid, hadden we volgens mij ook niet kunnen voorzien.

Klaar voor de toekomst

Dus wie durft? Wij zijn er klaar voor en dit jaar presenteren wij onze parkeeroplossingen die volgens ons jouw parkeer organisatie verder klaarstoomt voor de toekomst. Houd onze kanalen in de gaten of bel mij als je nu al meer wilt weten!

Verstand van parkeren

Al ruim 10 jaar ben ik actief in parkeren met online kennis, dus ik help je graag.

Binnenkort kennismaken?

Zorg dat je parkeerplekken ook online te vinden zijn, daarmee haal je direct meer resultaat.

We laten graag onze oplossingen zien