Ik heb sinds januari een Google Home thuis staan en ik gebruik het steeds vaker. Ik neem je even mee hoe ik ‘s-ochtends de woonkamer binnenloop: ‘Okay Google turn on the lights’……’Okay Google twenty degrees please’…. ‘Okay Google my agenda for today’. Deze commando’s vuur ik af terwijl ik rustig mijn boterham smeer. Scheelt weer een aantal handelingen op mijn mobiel.
Gaan bovenstaande toepassingen dan zorgen voor veel verandering? Nee is het antwoord maar wat nou als je zin hebt in een pizza? ‘Okay Google: ik zoek een goede pizzeria in de buurt’. Welk ‘resultaat’ geeft Google jou dan? Juist, de lokale pizzeria die goed vindbaar is voor spraakgestuurde zoekopdrachten. Dit is slechts een voorbeeld, het gaat in de toekomst veel verder want spraakgestuurde resultaten gaan straks voor jou bepalen waar jij je aankopen gaat doen!
Het mag duidelijk zijn: voice search is ‘the next big thing’. Tijd voor wat nader onderzoek. Ik neem je graag mee in de wereld van voice search.
Voice search wordt de nieuwe standaard. In Nederland wint het langzaam terrein maar in de VS is het al veel meer ‘geïntegreerd’. 1 op de 5 zoekacties in de VS wordt momenteel al via spraak uitgevoerd. 60% van deze zoekacties wordt via de smartphone uitgevoerd. Volgens het Internet Trends Report zal in 2020 maar liefst 50% van alle zoekopdrachten wereldwijd spraakgestuurd zijn. Twijfel je nog of je er ‘iets’ mee moet? Ik niet.
Voice search is van grote invloed op je (lokale) vindbaarheid in de zoekresultaten. Waar je nu nog meerdere advertenties en organische resultaten ziet – en dus zelf een keuze maakt op basis van deze resultaten – bepaalt Google straks het resultaat dat je krijgt te horen. Je begrijpt dat jouw website pagina’s op alle vlakken goed moeten scoren. Maar hoe pak je dat aan, waar moet je rekening mee houden? Enkele tips:
Goede vraag! Ik zou hem opnemen in de Frequently Asked Question (FAQ) pagina. Gebruikers die met voice search zoeken, beginnen namelijk vaak met wie, wat, wanneer, waarom en hoe. Als je al dit soort vragen plaatst en vervolgens beantwoordt in spreektaal, is de kans groot dat je iemand die via voice search zoekt, naar je website kunt leiden.
Door middel van schema markup kun je de content van je pagina beter indexeerbaar maken. Dit klinkt vrij technisch maar het valt mee. Schema markup is een html-codering die je in je website plaatst, deze markup interpreteert de informatie op je website. Je deelt je content in op basis van een categorie (bijvoorbeeld artikel, boekrecensie, restaurant, film) en tagt belangrijke informatie, zoals prijs, reviews, merk of beschikbaarheid. Hierdoor wordt je snippet aangepast en rankt je pagina beter. Omdat een zoekmachine de context kan herkennen, ben je vaak relevanter voor voice search maar ook voor ‘gewone’ zoekopdrachten.
Misschien denk je dat het een tijdelijke trend is die ‘wel overwaait’, maar dat geloof ik niet. Zoals je ook al wel hebt kunnen lezen ben ik ervan overtuigd dat voice search, en alle oneindige toepassingen, veel invloed gaan uitoefenen op ons dagelijks leven. Ik zou dan ook graag nu rondgaan met de microfoon om random mensen aan te spreken met de vraag: ga jij gebruikmaken van voice search? We spreken elkaar over 5 jaar.
Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.