‘Okay Google, hoeveel invloed krijgt voice search?’

Ik heb sinds januari een Google Home thuis staan en ik gebruik het steeds vaker. Ik neem je even mee hoe ik ‘s-ochtends de woonkamer binnenloop: ‘Okay Google turn on the lights’……’Okay Google twenty degrees please’…. ‘Okay Google my agenda for today’. Deze commando’s vuur ik af terwijl ik rustig mijn boterham smeer. Scheelt weer een aantal handelingen op mijn mobiel.
Google Home
Gaan bovenstaande toepassingen dan zorgen voor veel verandering? Nee is het antwoord maar wat nou als je zin hebt in een pizza? ‘Okay Google: ik zoek een goede pizzeria in de buurt’. Welk ‘resultaat’ geeft Google jou dan? Juist, de lokale pizzeria die goed vindbaar is voor spraakgestuurde zoekopdrachten. Dit is slechts een voorbeeld, het gaat in de toekomst veel verder want spraakgestuurde resultaten gaan straks voor jou bepalen waar jij je aankopen gaat doen!
Het mag duidelijk zijn: voice search is ‘the next big thing’. Tijd voor wat nader onderzoek. Ik neem je graag mee in de wereld van voice search.

Typ je nu nog een zoekopdracht, straks gebruik je voice search

Voice search wordt de nieuwe standaard. In Nederland wint het langzaam terrein maar in de VS is het al veel meer ‘geïntegreerd’. 1 op de 5 zoekacties in de VS wordt momenteel al via spraak uitgevoerd. 60% van deze zoekacties wordt via de smartphone uitgevoerd. Volgens het Internet Trends Report zal in 2020 maar liefst 50% van alle zoekopdrachten wereldwijd spraakgestuurd zijn. Twijfel je nog of je er ‘iets’ mee moet? Ik niet.

Wat betekent voice search voor mijn zoekresultaten?

Voice search is van grote invloed op je (lokale) vindbaarheid in de zoekresultaten. Waar je nu nog meerdere advertenties en organische resultaten ziet – en dus zelf een keuze maakt op basis van deze resultaten – bepaalt Google straks het resultaat dat je krijgt te horen. Je begrijpt dat jouw website pagina’s op alle vlakken goed moeten scoren. Maar hoe pak je dat aan, waar moet je rekening mee houden? Enkele tips:

  • Mobiele website moet in topconditie zijn
    Veel van de spraakgestuurde zoekopdrachten wordt op de mobiel uitgevoerd en dat is niet zo gek; we hebben onze mobiele telefoon immers altijd bij de hand. We doen steeds meer activiteiten ‘on-the-go’. Voice search maakt het makkelijker, en sneller om altijd en overal informatie op te vragen. Om goed vindbaar te zijn moet je mobiele website dus op alle vlakken goed scoren. Daarnaast is het van belang om te beseffen dat mobiele gebruikers content anders consumeren. Het antwoord moet kort en bondig zijn, de content dus kort en krachtig.
  • Schrijf zoals je praat!
    We schrijven op een heel andere manier dan waarop we praten. Spraak is veel natuurlijker en informeler. De content moet hier dan ook op aangepast worden; vlotte en persoonlijke teksten. Schrijf zoals je praat. Gebruik korte zinnen, maak alinea’s en gebruik overgangswoorden.
  • Keywords voor voice search?
    Moeilijk hé om een nette Nederlandse zin te produceren met korte keywords en zonder een lidwoord? Heb je dat net een beetje onder de knie gaat het weer veranderen. Je raadt het al, bij voice searches gebruiken we juist weer zinnen. Je moet je nu dus (ook) gaan focussen op langere zinnen als keyword (long-tail). ‘Internetbureau Aalten’ of ‘Wat is het dichtstbijzijnde internetbureau?’. 2 (key)woorden versus 5 woorden/een zin.
  • Lokaal
    Mobiele spraakgestuurde zoekopdrachten zijn (veel) vaker lokaal gebaseerd dan getypte mobiele zoekopdrachten. Zoals reeds aangegeven gaan voice search en mobiliteit hand in hand. Het advies: gebruik locatiegegevens in je long-tail keywords.

Hoe kan ik mijn website al voorbereiden op voice search?

Goede vraag! Ik zou hem opnemen in de Frequently Asked Question (FAQ) pagina. Gebruikers die met voice search zoeken, beginnen namelijk vaak met wie, wat, wanneer, waarom en hoe. Als je al dit soort vragen plaatst en vervolgens beantwoordt in spreektaal, is de kans groot dat je iemand die via voice search zoekt, naar je website kunt leiden.

Verrijk je data en wordt zichtbaarder en relevanter in zoekopdrachten

Door middel van schema markup kun je de content van je pagina beter indexeerbaar maken. Dit klinkt vrij technisch maar het valt mee. Schema markup is een html-codering die je in je website plaatst, deze markup interpreteert de informatie op je website. Je deelt je content in op basis van een categorie (bijvoorbeeld artikel, boekrecensie, restaurant, film) en tagt belangrijke informatie, zoals prijs, reviews, merk of beschikbaarheid. Hierdoor wordt je snippet aangepast en rankt je pagina beter. Omdat een zoekmachine de context kan herkennen, ben je vaak relevanter voor voice search maar ook voor ‘gewone’ zoekopdrachten.
review-rich-snippet

Mijn voorspelling

Misschien denk je dat het een tijdelijke trend is die ‘wel overwaait’, maar dat geloof ik niet. Zoals je ook al wel hebt kunnen lezen ben ik ervan overtuigd dat voice search, en alle oneindige toepassingen, veel invloed gaan uitoefenen op ons dagelijks leven. Ik zou dan ook graag nu rondgaan met de microfoon om random mensen aan te spreken met de vraag: ga jij gebruikmaken van voice search? We spreken elkaar over 5 jaar.    

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken