Mijn voorspellingen voor 2017

Het is de laatste dag van 2016 en daarmee een moment van vooruitkijken. Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen? De kranten van deze ochtend staan vol van voorspellingen voor 2017, waarbij het altijd maar de vraag is hoeveel daadwerkelijk uitkomt. Achteraf kun je zien of de voorspellingen juist bleken of – misschien nog beter – dat de wilde gok uiteindelijk lijkt te zijn overeengekomen met de realiteit. Toch waag ik mij dit keer ook aan een aantal voorspellingen voor 2017. Al is het alleen maar om op 31 december te kunnen kijken of er iets van ‘waar’ is gebleken.
Ik zal eerlijk zijn; niet alle voorspellingen heb ik zelf bedacht. Maar wel heb ik keuzes gemaakt in het overweldigende aanbod van voorspellingen die te vinden zijn online. Hierbij pak ik onze vijf thema’s als basis.
weg-wijzen

Websites

De groei van mobiel gebruik van websites blijft doorgaan. Waar een website nu vaak nog in een ‘desktop’ variant wordt gemaakt en nadien responsive wordt gemaakt, gaat dit in 2017 veranderen. De mobiele lay-out is veruit het belangrijkste geworden, omdat meer dan de helft van het bezoek via smartphones op de website terechtkomt. Tablets neemt ruim een derde van het bezoek voor haar rekening en voor de desktop is nog zo’n 15 procent over. Vooral webshops merken een enorme toename van mobiel gebruik.
2017 is ook het einde van de “one-size-fits-all” websites. Websites worden persoonlijker gemaakt en op basis van gedrag, worden deze telkens op een andere manier aangeboden aan de bezoeker. Heeft de bezoeker bijvoorbeeld een advertentie gezien van het bedrijf? Dan speelt de website hier handig op in. Natuurlijk moet er rekening worden gehouden met cookie regelgeving, maar de internetgebruiker is inmiddels zich bewust van het feit dat hij of zij wordt gevolgd. Sterker nog, in 2017 verwachten we het als gebruiker nog meer om alleen relevante content voorgeschoteld te krijgen in plaats van de standaard prak.

E-commerce

Het online betalen in webshops via smartphones wordt in 2017 echt gemakkelijk gemaakt. Waar je nu al via iDEAL kunt betalen, maar nog de Random Reader (of soortgelijke tool) nodig hebt (en die heb je niet altijd bij je), is dat in 2017 niet meer nodig. De banken komen met een app op je smartphone, die je eenmalig instelt en daarna kun je hiermee online betalen waar ‘iDEAL’ mogelijk is. Gewoon door het ingeven van een gebruikersnaam/wachtwoord combinatie (of TouchID). Hiermee wordt het eindelijk ook mogelijk om af te kunnen rekenen met je smartphone in winkels en horeca, maar die ontwikkeling wordt pas in 2018 verder uitgerold.
Vindbaarheid in zoekmachines is ook in 2017 belangrijk, maar aangezien het aanbod van websites – en daarmee van concurrenten – blijft groeien is creativiteit nog belangrijker geworden dan slimheid. Long-tail zoekwoorden kenden we al (zoektermen die bestaan uit meerdere woorden om hiermee beter aan te kunnen sluiten op zoekopdrachten van bezoekers) en de volgende stap is “Second-tail”. Ofwel, kijkend naar je product of dienst; voor wie kan het nog meer relevant zijn zonder dat diegene hier direct op zoekt? En welke zoekwoorden worden er dan gebruikt? Creatiever zijn dan je concurrent in het vinden van je doelgroep; daar ligt het onderscheid.

Smart Industry

In de Achterhoek gaan veel bedrijven zich realiseren dat Smart Industry ook voor hen van betekenis kan zijn. Veel initiatieven in de Achterhoek rondom Smart Industry, zoals de Smarthub Academy en het 3d Metaal Printing cluster, krijgen meer deelnemers en er ontstaan ook alternatieven. Daarnaast gaat Sales Automation een belangrijke rol spelen bij de MKB bedrijven met internationale ambities. Hoe kun je anders blijven inspelen op de vraag van je klanten en prospects over de hele wereld? In 2017 worden in de regio diverse projecten op dit vlak gestart, waarbij maakbedrijven met elkaar gaan samenwerken om hier beter in te worden.
Het belang van ICT’ers en ICT-kennis in de regio wordt in 2017 een top-prioriteit voor bedrijven, overheden en onderwijs. Bedrijven beginnen met voorbereidingen om een eigen ICT-afdeling en/of samenwerking op te zetten, zodat continu innovatie met behulp van ICT kan plaatsvinden. ICT bedrijven in de regio blijven groeien en ook landelijke partijen doen hun intrede in de regio. Er ontstaan nog meer samenwerkingen tussen bedrijven en onderwijs instellingen in de vorm van ‘hubs’ of ‘hybride-modellen’, waarbij een student werkt en leert tegelijk.

Smart Mobility

Bedrijven en organisaties gaan in 2017 massaal over naar mobiliteitsbudgetten in plaats van lease-auto modellen. Door het wegvallen van de gunstige bijtelling modellen (alles is gelijk getrokken per 1 januari), het maatschappelijk verantwoord willen ondernemen en de trend ‘van bezit naar gebruik’ besluiten bedrijven dat medewerkers zelf hun mobiliteit kunnen inkopen. Hierbij krijgt een medewerker een account/pas, waarmee een auto kan worden gehuurd, het OV kan worden betaald en in een (deel)taxi kan worden afgerekend. De industrie van mobiliteitskaarten en aanverwante apps blijft hierdoor groeien.
Voor publiekstrekkers en locaties die veel mensen trekken wordt het begeleiden van de bezoeker in zijn ‘customer journey’ in 2017 een must-have. De wijze waarop een bezoeker wordt begeleid in zijn reis, maakt hoe de bezoeker naar deze locatie kijkt en bepaald in grote mate de tevredenheid. De customer journey begint en eindigt bij het huis van de bezoeker, waarbij begeleiding buiten en binnen de locatie naadloos in elkaar overgaan. De bezoeker krijgt hierbij pro-actief advies en geleiding, zodat zij het gevoel krijgt ontzorgt te worden door de locatie.

Smart Parking

Betalen met je mobiel voor parkeren is al dagelijkse praktijk, maar waarom nog zelf een start- en stopactie ondernemen? De app moet toch slimmer kunnen zijn en zelf begrijpen wanneer je parkeert? Of dat je auto aan de app doorgeeft wanneer deze parkeert? Mijn auto kan ik inmiddels al volgen via een app en de stap naar automatisch betalen bij parkeren lijkt mij dus niet moeilijk. Dit wordt in 2017 realiteit, waarmee het afrekenen voor parkeren net zo eenvoudig wordt als op je kenteken doorrijden bij een tolpoortje.
Dubbelgebruik van parkeerterreinen wordt in 2017 uitgebreid. Ziekenhuizen die hun parkeerterrein op daltijden beschikbaar stellen voor P+R of centrum parkeren, bedrijven die lang parkeren aanbieden voor bewoners in de buurt, etc. Digitale ontsluiting via site of app is hierbij belangrijk; kijk naar andere deelconcepten zoals AirBnB. De parkeerbranche bevindt zich al een tijd in deze verandering, maar in 2017 wordt het ook voor het grote publiek beschikbaar.

…en wij dan in 2017?

Wij gaan door met waar we al ruim 17 jaar mee bezig zijn: Bouwen aan online resultaat! Afgelopen jaar hebben we de vijf thema’s benoemd waar we ons mee bezig houden en zoals de ontwikkelingen hierboven wel aangeven, is er nog veel te doen. Ik heb zin in 2017!

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken