Komt vernieuwing binnen parkeren van buitenaf?

Jaarlijks strijkt in Birmingham de grootste parkeerbeurs van Europa neer. Samen met collega’s Marco en Pim bezocht ik op 3 april deze Parkex beurs.  Voor nog geen 300 euro vlogen we die woensdag met drie man richting de metropool en terug. Onze missie? Op de hoogte blijven van recente brancheontwikkelingen en met elkaar in gesprek over de roadmap ParkWebshop 2.0.
De Parkex bezocht ik eerder en dit jaar viel het me op hoe weinig vernieuwends er tentoongesteld stond. Hallen vol hardware, ‘ticket-less’ PMS-systemen, slagboom-leveranciers en tussen dat ‘meer van hetzelfde’ vonden we een handjevol payment providers. Partijen die allemaal het gelijke doel nastreven:: overname door een automotive club. Niet alleen BMW en Ford, maar ook Volkswagen slokte haar eigen Parking Payment Provider op. Met de in sneltrein doordenderende veranderingen in het gebruik en de inzet van mobiliteit lijkt mij dat een slimme zet.

Tussen al dat geweld aan traditionele, te verwachten partijen, ontbraken de shops, online platformen en een extra dosis app-bouwers. Hoe lang duurt het tot Google hier staat met daarmee direct de meest interessante stand van de hele beurs?

Google Next in Londen

Vorig jaar bezocht ik tijdens een tweedaags bezoek aan de Google Next’18 (Londen) een serie cases, waaronder mobiliteit en parkeren. Hier showde Google hoe zij met Google Maps -maar ook met andere tooling uit Google Cloud- bedrijven slimmer en beter maakt. Is de échte vernieuwing van parkeren niet eerder te vinden op dit soort events, dan op de parkeerbeurzen waar vernieuwing in (te) kleine stapjes gaat? Ik denk het wel. Neem bijvoorbeeld Amazon. Mijn collega Peter Smit woonde afgelopen week een dagvullend programma van hen bij. Zijn verhalen na afloop verrasten mij positief. Ook hier zijn thema’s mobiliteit en parkeren helemaal niet ver weg, maar binnen handbereik.
Morgen bezoek ik de Parkeervak in Den Bosch. Want vernieuwend of niet, ik wil uiteraard wél de bekende partijen zien en spreken. Tegelijkertijd kijk ik met plezier uit naar nieuwe, Google-achtige events. Manifestaties waarbij vanuit andere hoeken wordt gekeken naar mobiliteit en parkeren. Omdat dat ons verder brengt.
Wij rolden de parkeerbranche bij toeval in en mogen nog steeds nieuwe dingen voor deze interessante sector realiseren. Voor dit jaar staat bijvoorbeeld de vernieuwing van onze ParkWebshop op de rol. Rarara, waar halen wij onze inspiratie vandaan…?

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken