Het is niet meer de vraag of, maar wanneer je begint met de digitale transformatie.

Het zoeken naar data in B2B

Het grote voordeel van toepassingen op internet, is het feit dat zo ongeveer alles is te volgen en vastgelegd kan worden. Ondanks de komst van AVG en cookiemeldingen, blijft het voor marketeers nog steeds smullen hoeveel data er vastgelegd kan worden van de bezoekers en klanten op sites en shops. Vanaf het eerste moment dat een bezoeker op een advertentie in Google klikt, tot het moment dat ze een herhaalbestelling uitvoeren in de webshop; de volledige gang van zaken is te traceren. Hier kan een marketeer zijn acties en aanpak optimaal op afstemmen. In het Financieele Dagblad van 11 januari jl. werd zelfs al aangegeven dat “marketeers verzuipen in de data” die beschikbaar is. En voor B2C klopt dat ongetwijfeld.

(Nog) veel handmatige handelingen in B2B

Voor B2B staan we nog maar aan het begin. Natuurlijk, organisaties die zo ongeveer volledig B2B producten of diensten leveren via online applicaties of shops hebben dezelfde voordelen als B2C shops. Veel B2B bedrijven zijn vaak nog traditioneel: beurzen, gesprekken, accountmanagers, offertes, opdrachtbevestigingen; zomaar een greep uit termen en taken die je tegenkomt als je het van een gemiddeld B2B bedrijf uitwerkt. Veel handmatige handelingen, weinig synergie en vaak nog vastlegging van gegevens in niet-centraal geregelde systemen. Laat staan dat gegevens die worden opgeslagen vanuit online campagnes, site of shop automatisch gekoppeld worden aan gegevens die in ERP of een CRM staan.

Data essentieel voor besluitvorming

In workshops die wij met klanten houden merken wij dat er inmiddels wel het gevoel is ontstaan dat ‘ze hier iets mee moeten’. Ondanks dat het salesproces op dit moment nog prima kan blijven bestaan zoals het al jaren gaat, hebben bedrijven nu dé kans om voorop te lopen door hier wel stappen in te maken. Stel je toch eens voor: een klant vindt je via een advertentie in Google, komt op je website, spreekt met je accountmanager, ontvangt een offerte en plaatst uiteindelijk een opdracht. Als je dit proces inclusief alle beschikbare data in 1 overzicht kunt vastleggen, kun je vervolgens ook kijken waar het minder soepel loopt. Waar loopt de klant vast? Welke behoefte heeft de klant? Data is een absolute noodzaak om niet op gevoel of emotie te schakelen, maar op basis van werkelijke feiten.

In het behouden en vergroten van de concurrentiepositie, wordt het werken met data in sales en after-sales steeds belangrijker. Weten waar je klant naar op zoek is. Weten welke upsell je klant kan gebruiken. Als je op basis van data deze processen goed inricht, kun je ook kijken naar het semi-automatiseren van de acties die hieruit volgen. Om nog een voorbeeld te noemen: een klant koopt een machine, je weet uit welke onderdelen deze machine bestaat en welke ‘vervangingstermijn’ deze onderdelen kennen. Automatisch worden op de juiste momenten e-mailtjes gestuurd naar je klant en de accountmanager met een link naar het artikel dat in de webshop besteld kan worden. De klant besteld het onderdeel en ziet wanneer het geleverd wordt. Nog voordat de machine stil komt te staan is het onderdeel al vervangen en loopt de klant niet het risico dat de productie stil komt te liggen. Zo bouw je een sales organisatie op die kan voortborduren op het verleden; niet alleen op gevoel, maar juist op basis van samengestelde data.

Ben jij klaar voor de eerste stappen?

Kortom, in B2B bedrijven verzuipen marketeers nog niet in data; hier schreeuwen ze nog steeds of de kraan niet een stukje verder open kan. Wij helpen deze bedrijven graag met het in kaart brengen van het sales proces, waarna snel duidelijk wordt waar kansen liggen om stap voor stap aan de slag te gaan.

Wil je meer weten?

Ik denk graag met je mee, neem contact op dan maken we een afspraak.

Neem contact op

Een site of shop bouwen we altijd in een team met meerdere specialismen bij elkaar.

Weten wie er aan werken?