Ben jij al goed voorbereid op de nieuwe privacy wet AVG? Lees dit handige stappenplan!

Handig stappenplan AVG

Heb jij alles al geregeld voor de nieuwe privacywet AVG? De tijd begint nu wel te dringen dus we hebben een handig stappenplan voor je gemaakt zodat jij ook op tijd goed voorbereid bent.

Google Analytics

  • Sluit een verwerkersovereenkomst met Google Analytics. Je kunt de overeenkomst vinden in uw Google Analytics account onder ‘Beheer’ -> ‘Account Instellingen’ -> klik op ‘Aanpassing bekijken’ -> klik op ‘accepteren’ -> klik op ‘Opslaan’.
  • Bepaal of je de gegevens met Google wilt delen. Als je dit niet wilt ga je binnen het Google Analytics account naar ‘Beheer’, vervolgens naar ‘Account Instellingen’. Vink alle vier opties uit en klik op ‘Opslaan’.
  • Bepaal of je Google Analytics anoniem wilt inrichten. Als je dit wilt doen moet je een extra stukje code toevoegen in je Google Analytics tracking code. Je kunt dit ook in Google Tag Manager instellen: ga naar de tag van de Google Analytics-code -> klik op meer instellingen -> zet de optie bij ‘IP anoniem maken’ op Waar.
  • Plaats een cookiemelding: ‘Ja/Nee’ als je het niet anoniem inricht en alleen ‘Ok’ als je het anoniem inricht.
  • Bied bezoekers een opt-out (uitschrijf) mogelijkheid voor Google Analytics.
  • Pas je privacy statement aan met de genomen stappen.

Hotjar

  • Teken hier digitaal een verwerkersovereenkomst met Hotjar. Let op: company registration number is KvK nummer.
  • Schakel de functie dat klantdata wordt opgeslagen uit (klik hier voor uitleg). Hierdoor heb je nog wel inzicht in het gedrag van de bezoeker, maar is de persoon niet meer te identificeren.
  • Neem in de cookiemelding op dat je toestemming vraagt voor het plaatsen van Hotjar-cookies.
  • Update je privacy Statement. Wees transparant over het gebruik van Hotjar. Waarvoor gebruik je het? En welke data verzamel je?

Mailchimp

  • Zorg dat je een verwerkersovereenkomst afsluit met Mailchimp. Klik hier om dit te regelen.
  • Bekijk of je alle opt-ins goed in de database van Mailchimp staan. Dit kun je bekijken door linksboven op ‘Lists’ te klikken, selecteer een lijst en klik dan op een emailadres. Kun je dit niet aantonen? Stuur dan een mail met daarin een opt-in* voor de mailinglijst.
  • Pas je privacy statement aan.

* Opt-in: een eigenaar van een e-mailadres geeft expliciet en aantoonbaar toestemming voor het ontvangen van e-mail van een bepaalde mailinglist.

Facebook

Je moet de bezoekers actief om toestemming vragen wanneer je een Facebook Pixel op je website gebruikt of Aangepaste Doelgroepen gebruikt. Daarbij moet je bezoekers in detail laten weten wat, hoe en waar je hun data op Facebook registreert. Dit kan door een cookiemelding of een Facebook registratie. Pas je privacy statement aan.

Google

  • Als je gebruikmaakt van een advertentiemogelijkheid van Google moet je dit opnemen in het privacy statement.
  • Als je de functie Rapporten over demografische en interessecategorieën hebt ingeschakeld dan moet je dit opnemen in het privacy statement en vragen om een actieve opt-in (cookiemelding).
  • Als je remarketing en/of RLSA inzet moet je dit opnemen in het privacy statement en vragen om een actieve opt-in (cookiemelding).
  • Als je AdWords conversies importeert vanuit Google Analytics moet je dit opnemen in het privacy statement en vragen om een actieve opt-in (cookiemelding).
  • Vermeld met welk doel je de persoonsgegevens inzet.

Privacy Statement

Je moet er voor zorgen dat de bezoekers van je website informatie over de verwerking van persoonsgegevens in een begrijpelijke en in eenvoudige taal kunnen terugvinden op je website. Ons advies: stel samen met een jurist een privacy statement op.

Https://

In de nieuwe wet is vastgesteld dat je een versleutelde (HTTPS) verbinding moet hebben als bezoekers van je website persoonsgegevens achter kunnen laten via een webformulier. Dit houdt in dat je een SSL certificaat moet afsluiten en deze moet (laten) installeren op je website.

Disclaimer: Het voldoen aan de nieuwe privacywetgeving is juridisch complex. Wil je er 100% van overtuigd zijn dat je geen risico’s neemt, neem dan contact op met een jurist

Heb je vragen over de nieuwe wetgeving?

Maak een afspraak en ik praat je bij.

Maak een afspraak

Wij werken iedere dag samen met onze klanten aan het behalen van online doelstellingen.

Kennismaken?