Zou jij alle aanbevelingen in Google Ads accepteren?

Googles aanbevelingen: aanrader?

 

We willen allemaal resultaat. Het liefst zoveel mogelijk. Als marketeer wil je het maximale resultaat halen uit jouw beschikbare tijd voor een klant of werkgever. Je zoekt naar de meest efficiënte methode om data te verzamelen, campagnes te optimaliseren en trends te herkennen. Google snapt dat en introduceert continue nieuwe tools en aanbevelingen voor jouw campagnes. Super handig, toch?

 

In Google Ads zie je per campagne een aanbeveling met optimalisatiemogelijkheden. Bij die aanbeveling staat de relatieve impact weergegeven als je deze aanbeveling uitvoert. Door de aanbevelingen te filteren zie je snel waar de meeste optimalisatie-winst te halen valt. Het bekijken waard. Er zijn aanbevelingen in allerlei categorieën. Ik licht er twee toe:

  1. Standaard zoekadvertenties omzetten naar responsive zoekadvertenties

Een aanbeveling die wij ten zijne tijd zeker gaan oppakken is om standaard zoekadvertenties over te zetten naar responsieve zoekadvertentie. Deze aanbeveling valt in een categorie waar Google zijn eigen nieuwe functies onder de aandacht brengt. Als je nog niet bent overgestapt en meerdere accounts beheert voor verschillende klanten, zie je deze veel terug bij je campagnes. Bij deze aanbeveling moet je als online marketeer een afweging maken; Ga jij jouw vaak beperkte tijd voor een klant besteden aan het omzetten naar responsieve zoekadvertentie of zie jij kansen die meer impact hebben op resultaat?

  1. Overstappen op een volledig geautomatiseerde biedstrategie

Bij deze biedstrategie worden biedingen automatisch ingesteld op basis van de kans dat die advertentie een klik of conversie oplevert. Hiervoor heeft Google (afhankelijk van jouw keuze voor automatische biedstrategie) voldoende gegevens nodig om te leren wat de kans op een klik of conversie is voor een bepaalde zoekopdracht.

Met geautomatiseerde biedstrategieën zijn wij altijd voorzichtig. Je geeft verantwoordelijk uit handen. Dat moet je alleen doen als je zeker bent van de juiste uitkomst en dat weet je in dit geval niet. Wij A/B testen tussen een handmatige en een geautomatiseerde biedstrategie. Onze ervaringen verschillen per campagne. Het lijkt aantrekkelijk een geautomatiseerde biedstrategie in te voeren, maar het levert niet altijd beter resultaat op. Testen dus. Altijd.

Waarom beveelt Google aan?

Google wil dat zoveel mogelijk bedrijven adverteren op hun platform. Een goede gebruikerservaring is cruciaal om dit voor iedereen mogelijk te maken. Online marketeers zijn bepaald niet de enige die gebruikmaken van Google Ads. Voor veel kleine ondernemers en starters is adverteren op Google een belangrijk kanaal. Gebrek aan online kennis maakt het voor hen aantrekkelijk om de aanbeveling te accepteren. Google is tenslotte een bedrijf en bedrijven willen geld verdienen. Google heeft er belang bij dat jij meer advertentiebudget instelt voor jouw campagnes. Zo werkt dat.

Dus

Voor het juist beheren van jouw Google Ads account heb je kennis nodig. Dingen snappen kost tijd. Het is verleidelijk om alle aanbevelingen van Google te accepteren. Ook al zijn aanbevelingen bedoeld om online adverteren makkelijker te maken, het accepteren ervan is geen garantie tot beter resultaat. Moet je deze aanbevelingen uitproberen? Zeker! Test ze naast jouw lopende campagnes. Laat je aanbevelen, maar kies zelf in welke richting.

 

Online marketing updates mail

1 keer per maand alle relevante ontwikkelingen in online marketing in je inbox ontvangen?

Ja, dat wil ik

Wij werken iedere dag samen met onze klanten aan het behalen van online doelstellingen.

Kennismaken?