Google PageRank is verdwenen. Wat nu?!

Recent is bekend gemaakt dat Google hun paradepaardje, PageRank, definitief uit de browsers heeft verwijderd. Voor veel website eigenaren een einde van een tijdperk. In dit artikel neem ik je in vogelvlucht mee in de ontwikkeling van PageRank en hoe jij er als ondernemer mee om moet gaan om de populariteit van jouw website te behouden.

Wat is de Google PageRank?

PageRank is een door Google ontwikkeld algoritme dat informatie geeft over de populariteit van je website. PageRank doet dit door middel van een analyse van het aantal links naar jouw website en de domeinen waar je deze links vandaan hebt gekregen.

Links zijn ‘stemmen’ op je website

Wat zegt een link naar jouw website over de populariteit? Links naar jouw website worden door Google geïnterpreteerd als ‘stemmen’ op je website. Op basis van het aantal en de kwaliteit van de stemmen bepaalt Google hoe ‘populair’ jouw website is. PageRank is daarbij één van de vele factoren die de ranking van jouw website in de zoekresultaten bepaalt.

Google PageRank score van jouw website

De PageRank was zoals gezegd het paradepaardje van Google, en daarmee één van de belangrijke onderdelen waarop Google zich onderscheidde van andere zoekmachines. Om bezoekers inzicht te geven in de kwaliteit van websites en pagina’s besloot Google om de PageRank zichtbaar te maken in de Google Toolbar:
pagerank verdwenen

Waarom is de Google Pagerank verdwenen?

Met de opkomst van internet werd ook online zichtbaarheid voor bedrijven een steeds prominenter agendapunt tijdens vergaderingen. Meer bezoekers betekent meer omzet en veel van deze bezoekers kwamen binnen via zoekmachines als Google. Het was voor bedrijven dus belangrijk een hoge positie in de zoekmachines te hebben.

PageRank bewust beïnvloeden: foute boel

Het was geen geheim dat de PageRank een belangrijke factor was bij het bepalen van de ranking in zoekresultaten. Bedrijven probeerden dus logischerwijs de PageRank te beïnvloeden voor een gunstige ranking in zoekresultaten. Hoe meer links naar je website, des te beter werd er gedacht. Dit had een aantal nadelige gevolgen voor bezoekers:

  • Link dropping: links naar websites plaatsen in comments van bijvoorbeeld blogberichten voor meer verkeer en meer populariteit van je website.
  • Link buying: het kopen van ‘populariteit’ door aanschaffen van betaalde links.
  • Directories: overvolle startpagina’s met links naar kwalitatief slechte websites.
  • Etc.

Je kunt je voorstellen dat het vergaren van de hierboven beschreven tactieken om links te vergaren (linkbuilding genaamd) niet in het belang zijn van de bezoekers en zoekmachines. Daarentegen zijn er ook positieve manieren om met linkbuilding aan de slag te gaan. Alles valt of staat daarbij met een goede linkbuilding strategie.

Google PageRank verdwenen voor het grote publiek

Doordat het overmatig (op een slechte manier) verzamelen van links op steeds grotere schaal plaatsvond heeft Google besloten om de PageRank niet meer zichtbaar te maken voor het grote publiek. Hierdoor is het lastiger om te sturen op de rankingsfactor PageRank en daarmee draagt Google bij aan het ‘opschonen’ van het internet.

De rol van PageRank anno 2016

pagerank positief beinvloeden

Dat Google ervoor heeft gezorgd dat de Pagerank is verdwenen voor het grote publiek betekent niet dat PageRank als wegingsfactor niet meer geldig is. Integendeel, het op een goede manier verkrijgen van kwalitatief goede links naar je website wordt door Google steeds belangrijker gevonden. Wij adviseren daarom altijd een bekwaam linkbuilding bureau in te schakelen.

Hoe moet jij nú omgaan met PageRank?

Sinds kort is dus PageRank verdwenen, maar hoe moet je anno 2016 met linkbuilding aan de slag? Het toverwoord met betrekking tot linkbuilding vandaag de dag is ‘link earning’. Op een goede manier verdienen van links via kwalitatief goede blogs, tools en goede website content draagt op een positieve manier bij aan de populariteit van je website.

Focus op andere SEO factoren

Daarnaast is het goed om te beseffen dat links naar je website niet de enige factor zijn die jouw ranking in de zoekresultaten bepalen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de techniek van de website en het posten van relevante content voor je doelgroep. Als je deze onderdelen van SEO goed voor elkaar hebt is je kans op een hoge positie in de zoekresultaten groot.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken