Gmail Ads: de complete gids + 5 slimme strategieën

In deze blog wil ik het hebben over Gmail Ads (ook wel Gmail Sponsored Promotions). Via Gmail Ads biedt Google je de mogelijkheid om te adverteren in de Gmail omgeving, in je mailbox dus. Dat klinkt misschien een beetje als spam, maar wanneer je dit middel effectief inzet is mijn ervaring dat het een absolute meerwaarde is voor zowel adverteerder als doelgroep. In deze blog alles wat je moet weten over Gmail Ads:

Wat zijn Gmail Ads?

Gmail-advertenties zijn interactieve advertenties die boven aan de inbox van Gmail gebruikers worden weergegeven. Als een gebruiker op een samengevouwen Gmail-advertentie klikt, wordt deze uitgevouwen naar een soort e-mail. Voordeel van deze Gmail Ads is dat ze diverse soorten content kunnen bevatten, denk hierbij aan afbeeldingen, video en formulieren. Hieronder een voorbeeld uit mijn privé inbox in Gmail:

gmail ads inbox

gmail ads mobiele inbox

Met een beetje fantasie zou je kunnen zeggen dat de Gmail Ads opgaan in de andere e-mails in je inbox. Op mobiele apparaten valt de mobiele advertentie nog minder op. Rechts een voorbeeld van m’n reclame inbox met een advertentie van NationaleAutolease:

Gebruikers in Gmail Ads worden getarget op basis van content in hun inbox in plaats van door bijvoorbeeld cookies. Bij Gmail Ads is er daardoor mogelijkheid tot veel specifieker targeten dan bijvoorbeeld bij beeld-advertenties in het Google Display Netwerk.

Voordelen van Gmail Ads

In de relatief korte tijd dat Gmail Ads nu actief is heb ik een aantal belangrijke voordelen kunnen ontdekken. Ik zet ze voor je op een rijtje:

1. Echte aandacht en interesse

Een groot voordeel van het Gmail Ads is dat de gebruiker met je advertentie geconfronteerd wordt wanneer hij in z’n inbox is. Dat betekent dat hij meer aandacht heeft voor uitingen dan op partner-websites van Google in het Google Display Netwerk.

Wanneer een bezoeker op je landingspagina binnenkomt via een Gmail Ads advertentie heeft hij twee keer op je advertentie geklikt (bij het openen van de advertentie in je inbox en klikken op de link IN je advertentie). Dit betekent dat deze bezoekers een hogere mate van interesse hebben in je product of dienst.

2. Aantrekkelijke advertenties

gmail ads inbox uitgeklapt

Daarnaast kun je in een Gmail Ads advertentie verschillende typen content combineren om een effectieve advertentie op te stellen. Wanneer ik de Gmail Ads advertentie van NationaleAutolease open uit mijn mobiele inbox krijg ik een gerichte advertentie te zien waarbij video, tekst en een call-to-action gecombineerd worden om een geïnteresseerde over te halen. De button stuurt bezoekers door naar een landingspagina waar uiteindelijk de aanvraag moet plaatsvinden.

3. Inzetbaar voor verschillende doelstellingen

Een belangrijk voordeel van Gmail Ads is dat je deze vorm van advertenties kunt inzetten voor verschillende doelstellingen. In welke fase van het aankoopproces je klant zich ook bevindt:

see think do care

Wij werken met het See-Think-Do-Care model om het aankoopproces van je doelgroep in kaart te brengen. Het mooie van Gmail Ads is dat je deze advertentievorm kunt inzetten voor iedere fase van dit model. Of je doel nu naamsbekendheid, overtuigen, aankoop/contact of het genereren van retentie en betrokkenheid is. Benieuwd hoe Gmail Ads jouw organisatie meer resultaat kan opleveren?

Vraag het ons

Zo zet je een Gmail Ads campagne op

Gmail Ads zijn een advertentie-variant die onderdeel uitmaakt van het Display Netwerk. Begin een nieuwe campagne door op de + CAMPAGNE button te klikken en vervolgens ‘Alleen Display Netwerk’ te selecteren:

Vervolgens kun je alle campagne-instellingen invullen. Ik kies er bij het campagne-type zelf altijd voor om Geen marketingdoel te selecteren. Daarmee behoud je toegang tot alle functies en opties. Stel vervolgens je persoonlijke voorkeuren voor in voor locaties, talen, biedstrategie, budget etc.

Belangrijke instellingen voor een campagne in het Display Netwerk zijn de frequentielimieten en het label voor digitale content. Deze instellingen bepalen waar en hoe vaak je advertenties vertoond worden. Klik vervolgens op de button ‘Opslaan en doorgaan’ om de campagne op te starten.

Advertentiegroep en targeting bepalen

Vervolgens geef je de advertentiegroep een naam en stel je de targeting in:

gmail ads - targeting

Ook voor Gmail Ads advertenties wil ik je aanraden om de targeting in het begin niet te breed in te stellen. Google heeft hiervoor een handig document opgesteld met geavanceerde combinaties van targeting op basis van je doelen. Wanneer de prestaties van je campagne naar verwachting zijn kun je targeting van de campagne later uitbreiden. Twijfel je over je targeting of wil je graag wat extra advies? Neem dan contact op met onze specialisten.

Vraag een specialistTot slot heb je de mogelijkheid om targetingoptimalisatie in te richten. Hiermee kun je AdWords voor jou op zoek laten gaan naar nieuwe klanten die overeenkomen met jouw targeting:

gmail ads - targetingoptimalisatie

Mijn advies is om deze optie in te schakelen wanneer je grip hebt op de Display campagne en het resultaat aanleiding geeft tot uitbreiding van de targeting. Hierdoor behoud je controle over de campagnes. Klik nu onderaan op de button om de advertentiegroep en targeting op te slaan.

Advertenties maken

De volgende stap is het opmaken van advertenties. Omdat je een Gmail Ads advertentie maakt kies hiervoor direct voor de button ‘Het maken van advertenties overslaan’ onderaan de pagina. Vervolgens opent de nieuwe campagne. Door op de button ‘+ ADVERTENTIE’ en ‘Advertentiegallerij’ te klikken kun je een nieuwe advertentie inrichten:

gmail ads - advertentiegallerij

Vervolgens kies de de optie ‘Gmail-advertenties’. Hier heb je de keuze uit een aantal templates: een template voor afbeeldingen, enkelvoudige promotie, meerdere producten, catalogus en een aangepaste HTML-upload voor de creatievelingen. Door simpelweg een logo, teksten en afbeeldingen toe te voegen kun jij zelf eenvoudig advertenties samenstellen voor Gmail Ads. Hieronder twee voorbeelden:

Enkelvoudige promotie

gmail ads - enkelvoudige promotie

De enkelvoudige promotie is een uitstekende optie om een enkele dienst of product aan te bieden. Je kunt (volgens een vast format) een afbeelding, koptekst, tekst en een button toevoegen. Ook ben je vrij om kleuren naar eigen wens aan te passen.

Meerdere producten

gmail ads - template meerdere producten

Wanneer je een webshop hebt en een specifieke categorie of producten wilt promoten is de template voor meerdere producten een uitstekende mogelijkheid om deze onder de aandacht te brengen. Per product kun je afbeeldingen, tekst en buttons toevoegen die de ontvanger naar een specifieke productpagina doorsturen.

Ga aan de slag

Via Gmail Ads kun je eenvoudig een campagne inrichten, targeting bepalen en gerichte advertenties ontwerpen die je doelgroep richting een conversiemoment sturen (verkoop of lead). De praktische werkzaamheden zijn eenvoudig, maar de strategie en optimalisatie bepalen het succes. Ben je niet helemaal zeker of je campagnes goed zijn ingesteld of blijft het resultaat achter? Onze specialisten helpen je graag.

5 Gmail Ads strategieën die je moet proberen!

Gmail Ads kent veel mogelijkheden en opties om je campagnes vorm te geven. Hieronder 5 slimme strategieën die jou helpen het resultaat te verbeteren:

1. Target email adressen

De eerste strategie die ik met jullie wil delen is het targeten van e-mailadressen. Veel bedrijven (zowel B2C als B2B) beschikken over een enorme database met adressen (je digitale goud). Wat mij betreft zonde om deze data enkel te gebruiken voor een incidentele mailing.

gmail ads - customer match

Door Customer Match in te zetten kun je aan deze groep relaties / klanten een mailing met een specifieke mailing verzenden. Denk bijvoorbeeld aan het genereren van herhaalaankopen en betrokkenheid bij bestaande klanten van een webshop die scheermesjes aanbieden. Customer Match geeft je de mogelijkheid om deze groep bestaande klanten in Gmail Ads een specifieke boodschap te laten zien.

2. Bovenaan in de inbox

Wanneer je een maandelijkse mailing hebt verstuurd naar je adressenbestand kun je via Customer Match zorgen dat jouw mailing bij de ontvanger top-of-mind blijft. Door een Gmail Ads advertentie met boodschap van dezelfde strekking te tonen aan ontvangers van de nieuwsbrief versterk je de boodschap en vergroot je de kans dat jouw bericht bij de ontvanger ‘blijft hangen’.

3. Namen van concurrenten

Je kunt je doelgroep bereiken via uiteenlopende targeting mogelijkheden. Een andere mogelijkheid is om de naam van je concurrent te targeten. Grote kans dat deze groep bezoekers ook geïnteresseerd is in jouw producten, omdat je aanbod overeenkomt met dat van je concurrent.

4. Target specifieke zoekwoorden van concurrenten

Naast namen van concurrenten kun je ook specifieke zoekwoorden (woordgroepen) targeten. Een mooi voorbeeld is de maandelijkse factuur die ik van KPN Mobiel ontvang:

gmail ads - targeting zoekwoorden

Door het zoekwoord “Uw factuur van KPN Mobiel” te targeten kunnen concurrenten van KPN specifiek de groep klanten van KPN targeten die een mobiel abonnement afnemen.

5. Test meerdere varianten

Voor sommigen misschien een no-brainer, maar ik zie nog steeds regelmatig campagnes voorbij komen waarbij advertenties niet doorlopend worden getest. En dus niet worden verbeterd. Zoals ook bij Google Search advertenties het geval is moeten Gmail Ads wat mij betreft doorlopend worden geoptimaliseerd. In Gmail Ads heb je door de verschillende content-varianten nog meer mogelijkheden om te testen. Dus testen, testen, testen wat mij betreft!

Meer weten?

Benieuwd naar de mogelijkheden van Gmail Ads of een specifieke vraag over online adverteren?

Neem contact op

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken