Emerce B2B Online, een dag vol inspiratie

Gisteren ben ik naar Emerce B2B Online geweest. Een evenement van Emerce met alles over succesvolle B2B digital transformation, digital marketing en ecommerce bij Inn Style in Maarssen.

B2B Online - Inn Style Maarssen

Voor mijzelf was het vooral interessant om te horen hoe grote bedrijven als Fokker en KPN terugkijken op de overgang naar online en welke valkuilen ze daarbij zijn tegengekomen. In verschillende sessies vertelden bedrijven hierover. Een korte samenvatting van sessies die ik heb bijgewoond:

Van offline business naar eCommerce (Tech Data)

Een erg indrukwekkend verhaal van Philippe Bosquier die verantwoordelijk is voor het volledige online plaatje. In zijn verhaal laat hij zien hoe Tech Data van volledige offline omzet naar 87% online omzet is gegroeid op dit moment. Tech Data, goed voor de nodige miljarden aan omzet wereldwijd, biedt een breed scala aan producten via allerlei verschillende shops en systemen.

Succesvolle digitale transformatie in een traditionele markt (Mazars)

Frank Keessen vertelde in deze sessie over hoe je een groot bedrijf in een conservatieve markt (accountancy, belastingadvies etc.) met traditionele processen transformeert naar een modern klantgericht ‘digital first’ organisatie. Frank heeft, samen met zijn team en online partner, een platform ontwikkeld waarmee klanten volledig inzicht krijgen in de tijdlijn van alle ‘werkzaamheden’ van Mazars. Denk hierbij aan aangiftes, wanneer moeten documenten en stukken aangeleverd worden en hoe zit het zakelijke plaatje er wereldwijd uit voor de multinational.

Via digitale transformatie naar industry leadership (Fokker Services)

Vervolgens ben ik aangesloten bij de sessie van Manfred Hoogenboom van Fokker Services. Manfred had een mooi verhaal over de transformatie van Fokker Services na het faillissement van Fokker in 1996. Bij een faillissement van een vliegtuigbouwer moet er iets bedacht worden om te blijven zorgen voor onderhoud aan de betreffende vliegtuigen. Manfred heeft samen met zijn team vanaf 1996 in kleine stapjes gezorgd voor een transformatie naar de digitale wereld. Opmerkelijk was dat hij hiervoor nooit enorme budgetten heeft gehad maar toch door de vele jaren heen heeft gezorgd voor een enorme stap naar meer resultaat en enorm veel tijdsbesparing. Van het traditionele papierwerk voor onderhoud van vliegtuigen (serieus veel papier, in veelvoud) naar een online systeem waarin alles digitaal en per specifiek vliegtuig is op te vragen.

De weg naar een wendbaar digitaal bedrijf (KPN)

Na een goede lunch bij mooi weer aan de Maarsseveense plassen was er een interessant verhaal van Fleur en Jackelien van KPN. Zij lieten zien hoe KPN de laatste jaren heeft gewerkt aan een digitaal bedrijf waar wij als consument/klant nu allemaal gebruik van kunnen maken bij KPN. Ook bij KPN als grote traditionele organisatie was het een mooie uitdaging dit te transformeren naar een volledig digitaal bedrijf. In vogelvlucht vertelde Fleur over de stappen die ze hebben gemaakt en welke tools en systemen ze daarbij gebruikt hebben. Wat ik ook gaaf vond om te zien is dat ze op een gegeven moment met het ontwikkelteam in een nieuw pand in Amsterdam zijn gaan zitten (ver van het hoofdkantoor in Den Haag) om te zorgen voor een nieuwe, rustige maar vooral inspirerende omgeving. Dit heeft ervoor gezorgd dat er nagenoeg geen binding meer was met alle traditionele regels en richtlijnen binnen het traditionele KPN waardoor ze een echte verandering hebben kunnen doorvoeren.

How open source platforms can drive more B2B sales and customer satisfaction (Smile)

Tot slot wil ik nog toelichten wat Florent Sabourin met ons deelde over zijn visie op open source in de B2B. Voor mij erg relevant omdat ik zelf ook een voorstander ben van open source software en erg benieuwd was hoe een multinational bureau dit inzet. In zijn verhaal zoomde hij in op de stappen die je moet nemen om een groot systeem/platform goed door te denken en via verschillende open source systemen het beste uit elk systeem kunt halen.

Met techniek kan je alles, personen verdienen de aandacht

De strekking van alle sessies was toch wel dat je met software en techniek alles kunt maken en automatiseren. Belangrijk hierbij is dat je daarnaast absoluut personen nodig hebt die hierin meegaan. De sturing van collega’s en andere teams is minstens zo belangrijk als een innovatieve tool.

Wat heb ik er voor mezelf uit heb gehaald? Welke verandering je ook wilt doorvoeren; zorg ervoor dat betrokken collega’s en/of teams net zo enthousiast zijn als je zelf bent. Besteed hier veel tijd en zorg aan omdat je het absoluut niet in je eentje mogelijk kunt maken.

Ben je geïnteresseerd naar meer details van deze sessies? Vraag me gerust!

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken