Online marketeers opgelet: (nog) meer data uit GTM

Complexe handelingen eenvoudig meten

Als online marketeer kan en wil  je niet om Google Tag Manager (GTM) heen. Om de activiteiten op jouw website te meten, plaats je voor elke analysetool een tag in de broncode van de website. Met Tag Manager beheer je al die tags eenvoudig vanuit één interface. Omdat dit het installeren en beheren vereenvoudigt, gebruiken wij de Tag Manager al jaren.  

Google Tag Manager biedt nu ook de optie om via een seintje (een hit), te sturen in meer complexe situaties. Voorheen was het gebruikelijk alleen enkele acties als een pageview, klik of afgespeelde video te meten op een website. Met trigger groepen bepaal je hoe vaak en onder welke condities een tag verstuurd wordt. Zo kun je bezoekers indelen op basis van een combinatie van meerdere handelingen die ze op de website uitvoerden.


Voorbeeld: de betrokken bezoeker

Je zoekt bezoekers die serieuze interesse in jouw product toonden. Hiervoor stel je een trigger groep in die voldoet aan de volgende condities:

  • De bezoeker heeft een productvideo op jouw website voor minimaal 80 procent bekeken.
  • De bezoeker heeft informatie op de productpagina gelezen en scrolde voor minimaal 90 procent van de pagina naar beneden.

Voldoet een bezoeker aan beide condities? Dan wordt er een hit verstuurd naar de Tag Manager die de informatie doorstuurt naar bijvoorbeeld het account van Google Analytics. Van deze bezoekers maak je vervolgens een remarketing lijst waaraan je jouw display advertentie laat zien. Zo bereik je een super relevante doelgroep.


Van deze nieuwe mogelijkheden raken online marketeers natuurlijk razend enthousiast. Het is een kans om meer data uit het webgedrag van de bezoekers te halen. Deze data heeft echter pas waarde als je er doelgericht gebruik van maakt. Als je die informatie omzet in resultaat. Als jouw organisatie openstaat voor data -of beter nog- is gedreven door data, zijn de trigger groepen een volgende stap om het uiterste uit jouw website te halen. Exact om die reden houden wij bij BeSite de ontwikkelingen op het gebied van (big) data nauwlettend in de gaten.

30 dagen gratis Google Ads beheer

Wij zeggen niet alleen dat we het kunnen, maar laten het ook zien. Bekijk alle informatie over deze actie en reserveer je plek.

Meer informatie

Wij werken iedere dag samen met onze klanten aan het behalen van online doelstellingen.

Kennismaken?