Beter vindbaar op Google: Google My Business

Via Google My Business kun je eenvoudig de zichtbaarheid van je bedrijf in Google verbeteren. Bovendien betaal je hier helemaal niets voor en kun je het binnen 10 minuten realiseren.

Google noemt drie belangrijke voordelen van My Business:

  • Je website eenvoudig vindbaar maken in Google;
  • De mogelijkheid om je bedrijf (visueel) te laten zien;
  • Klanten voor je laten spreken door middel van reviews.

Hoe meld ik me aan voor Google My Business?

Dat is heel eenvoudig. Je gaat naar de aanmeldpagina voor Google My Business. Hier vul je jouw bedrijfsnaam, Land/regio, adres, postcode, stad, telefoonnummer, bedrijfscategorie en het wel of niet aanbieden van goederen en services op locatie. Klik op ‘Doorgaan’.

Vervolgens ontvang je via de post een briefkaart met verificatiecode. Hiermee kan Google verifiëren of het bedrijf dat je hebt aangemeld op Google ook daadwerkelijk op het door jouw opgegeven adres actief is. Deze briefkaart arriveert in de meeste gevallen binnen 11 dagen.

Gegevens bijwerken

Wanneer je Google hebt gevraagd de briefkaart met verificatiecode te verzenden kun je ondertussen wel doorgaan met het vullen van de bedrijfspagina. Navigeer bovenaan de pagina naar ‘Informatie’ om je gegevens bij te werken:

Google mijn bedrijf

Op deze pagina kun je de informatie over je bedrijf bijwerken door op het potloodje achter ieder onderdeel te klikken. De onderdelen die je hier kunt wijzigen zijn:

  • Bedrijfsnaam
  • Categorie (branche)
  • Verzorgingsgebied
  • Openingstijden
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Afbeeldingen

Veel bezoekers zijn visueel ingesteld. Aansprekende afbeeldingen die jouw organisatie duidelijk en helder in beeld brengt geven je de mogelijkheid je te onderscheiden van je concurrenten. Beschik je over afbeeldingen? Plaats ze dan op je Google My Business pagina.

Inzicht in relevante Google statistieken

Nu je jouw bedrijf beter zichtbaar hebt gemaakt wil je natuurlijk weten wat dat oplevert. Via Google Insights heb je toegang tot relevante statistieken over jouw bedrijf op Google. Denk hierbij aan:

  • Hoeveel bezoekers hebben naar je bedrijf gezocht?
  • Hoe hebben deze klanten je gevonden? Via je bedrijfsnaam of een zoekopdracht?
  • Bekijk ze je pagina op Google Zoeken of in Google Maps?
  • Hoe vaak hebben ze je website bezocht?
  • Hoe vaak is er een routebeschrijving naar je bedrijf opgevraagd?
  • Hoe vaak is er vanuit Google naar jouw bedrijf gebeld?
  • Hoe vaak zijn jouw afbeeldingen bekeken? En hoe doe je het in vergelijking tot concurrenten?

Statistieken periodiek in je inbox?Google my business

Door linksboven op de drie streepjes te klikken en te navigeren naar instellingen kun je de instellingen voor het ontvangen van meldingen aanpassen. Door hier het vinkje insights aan te zetten ontvang je de belangrijkste Insights periodiek in je inbox:

Google My Business Insights

Meer weten over het verbeteren van de zichtbaarheid van je bedrijf in Google?

Stel hier je vraag!

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken