Sinds enkele maanden is onze werkwijze binnen BeSite gebaseerd op de Scrum methodiek. Wat is Scrum? Hoe gebruiken we scrum binnen BeSite? En wat betekent dit voor onze klanten? In deze blog geef ik antwoord op deze vragen.
Scrum is één van de agile frameworks. Scrum is een flexibele methode voor het ontwikkelen en beheren van Software. In het geval van Besite gaat het om het ontwikkelen van o.a. websites, webshops en applicaties. Er wordt gewerkt in Scrum teams die in sprints van twee tot vier weken werkende software opleveren.
Scrum is een werkwijze met ‘rituelen’, routines en duidelijk omschreven rollen. Daar is een hoge mate van samenwerking, aanpassingsvermogen, snelheid en zelfsturing voor nodig. Het geeft meer ruimte voor creativiteit en zorgt voor betere oplossingen en een hogere productiviteit. Samen in een hoog tempo mooie dingen maken is daarvan het resultaat.
Wij ervaren nu al de voordelen van de Scrum methodiek. De voordelen van Scrum voor BeSite op een rij:
Binnen BeSite werken we met sprints van 2 weken. Voordat een sprint start wordt er voor elk project bepaalt wat er de aankomende sprint (komende 2 weken) wordt opgepakt en opgeleverd. Per onderdeel wordt er een doel gesteld. Iedere sprint loopt van dinsdag tot dinsdag, omdat dit het team de ruimte geeft om de laatste maandag van een sprint te evalueren of het doel behaald. Daarnaast kunnen er direct nieuwe doelen en taken bepaald worden voor de volgende sprint.
Wij werken in sprints van 2 weken. Bij de start van een sprint is het bekent hoeveel uur er aan elk project besteed gaat worden en welke taken er opgepakt gaan worden. Hierdoor is voor onze klanten direct duidelijk welke punten er die sprint voor zijn project opgepakt gaan worden. Daarnaast weet de klant ook wat er aan het einde van de sprint opgeleverd wordt. Dit zorgt voor meer overzicht in een project. Hierdoor is een klant nauwer betrokken bij een project.
Daarnaast betekent Scrum dat we minder ad hoc werkzaamheden tussendoor moeten uitvoeren, omdat alles vooraf is vastgelegd. Wanneer een klant nieuwe wensen heeft worden deze dus niet meteen opgepakt, maar ingepland voor een volgende sprint. Op deze wijze is er meer rust in de werkzaamheden en is het voor iedereen duidelijker wat er wanneer opgepakt moet worden. Uiteraard kan het altijd voorkomen dat er dringende zaken zijn die geen weken kunnen wachten. Dit wordt door ons intern beoordeeld en indien nodig zo snel mogelijk opgepakt.
Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.