AdWords zoekwoorden: eenvoudige uitleg en werking van AdWords zoeknetwerk

In deze blog een heldere en beknopte uitleg over AdWords zoekwoorden. Wil je als ondernemer snel meer verkeer naar je website of webshop? Dan is Google AdWords in veel gevallen een geschikt kanaal. Natuurlijk wil je wel enigszins weten hoe het in z’n werk gaat. In deze blog leg ik het zo beknopt mogelijk uit hoe Google AdWords en AdWords zoekwoorden werken. De onderdelen die daarbij aan bod komen zijn:

Hoe werken AdWords zoekwoorden

Als we praten over AdWords zoekwoorden dan wordt in de meeste gevallen het zoeknetwerk van Google bedoeld. Als jij, net als ruim 90% van de Nederlanders, Google als standaard zoekmachine gebruikt zal onderstaand beeld je bekend voorkomen:
zoeknetwerk google met adwords

AdWords zoekwoorden matchen met zoekopdracht

Hoe zorgt Google er nu voor dat advertenties in het zoeknetwerk van Google getoond worden aan de de juiste mensen? Met AdWords zoekwoorden. Als adverteerder (bedrijf) kun je zoekwoorden toevoegen in Google AdWords.
Als autobedrijf kun je bijvoorbeeld het zoekwoord ‘nieuwe auto kopen’ in AdWords invullen. Wanneer een bezoeker op Google de zoekterm ‘nieuwe auto kopen’ invoert is er een match tussen het AdWords zoekwoord van het autobedrijf en de zoekopdracht van de potentiële klant. Op dat moment kan de advertentie vertoond worden.

Wanneer wordt je advertentie getoond?

adwords zoekwoorden en de advertentiepositie
De zoekresultaten in AdWords kennen tegenwoordig in de meeste gevallen vier AdWords advertenties bovenaan de pagina. Als je daar als adverteerder tussen wil staan moet je zorgen dat jouw gemiddelde advertentiepositie hoog genoeg is. Voor de vier plaatsen bovenaan moet je gemiddelde advertentiepositie vier of hoger zijn.
In veel gevallen zijn er meer dan vier bedrijven die meedingen naar de top vier posities. In dat geval moet je als adverteerder zorgen dat je een plekje bij de eerste vier resultaten bemachtigd. Je kunt de gemiddelde advertentiepositie beïnvloeden door de kwaliteit van je advertentie / bestemmingspagina te vergroten of het maximale bod verhogen dat je voor specifieke AdWords zoekwoorden wilt uitgeven.

Aan de slag met AdWords zoekwoorden

Als bedrijf kun je eenvoudig zelf een campagne met AdWords zoekwoorden opzetten in het Google zoeknetwerk. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is:

  1. Een Google AdWords advertentie account met ingestelde betaalmethode;
  2. Een goede website / landingspagina om bezoekers naar door te sturen;
  3. Een lijst met geschikte zoekwoorden die passen bij je bedrijf;
  4. Goede advertenties om potentiële bezoekers te triggeren;

Als je enigszins handig bent met het internet en iets weet van marketing kun je met behulp van de uitgebreide handleiding van Google AdWords prima zelfstandig een campagne inrichten. Zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s vormen daarbij de basis van een Google AdWords campagne.

Maximaal resultaat uit je campagnes

Daarmee is alleen het topje van de ijsberg benoemd. De functionaliteiten binnen AdWords zijn de afgelopen jaren sterk uitgebreid en de concurrentie (en advertentiekosten) sterk gestegen. Bovendien stelt de moderne consument of zakelijke klant steeds hogere eisen.
adwords zoekwoorden met maximaal resultaat
Dit zorgt ervoor dat het opzetten en onderhouden van een AdWords campagne een steeds complexere bezigheid wordt. Om campagnes rendabel te krijgen (en houden) is doorlopende optimalisatie en specialistische kennis nodig. Ik adviseer dan ook altijd om een specialist te laten meekijken in je campagnes voor maximaal resultaat.

Raadpleeg een specialist

Wil je een effectieve AdWords campagne opzetten of twijfel je over het rendement uit je huidige campagnes? Ik kijk graag eens met je mee in je campagnes om het resultaat te vergroten.
Stel een AdWords vraag

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken