5 AdWords valkuilen waar ondernemers intrappen

Mijn eerste blog voor BeSite! Laat ik direct aftrappen met één van de onderdelen van de online marketing mix waar ik persoonlijk het meest voldoening uithaal: Google AdWords. Waarom AdWords? Omdat ik met Google AdWords direct merkbaar het verschil kan maken voor klanten in termen van resultaat. Hierbij vijf aandachtspunten voor ondernemers die zelf met AdWords aan de slag willen gaan:

1. Slimme verdeling van je budget

Veel ondernemers maken de fout om hun budget evenredig te verdelen over hun compleet product- of dienstaanbod. In veel gevallen is dit geen verstandige keuze, want vaak zijn er grote verschillen in waarde en winstmarges van verschillen diensten en producten voor de onderneming. Houd hier tijdens de indeling van je campagnes rekening mee. Je kunt er ook voor kiezen om de marges te verwerken in je zoekwoorden analyse.

2. Bewust gebruik maken van zoekwoord opties

AdWords geeft je verschillende opties om zoekwoorden waar jij op gevonden wil worden af te kaderen. Zo houd jij als adverteerder de controle over je campagne en je budget en voorkom je dat je veel geld uitgeeft aan zoekwoorden die niets opleveren. Meer informatie over de zoekwoordopties vind je op de website van AdWords Help.
Een andere manier om je budget effectiever in te zetten is het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden aan je campagne. Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden waarop jij niet gevonden wil worden omdat ze niet interessant zijn voor je organisatie. Hierdoor verlaag je de kosten en kun je het beschikbare budget inzetten bij woorden die wel wat opleveren en verhoog je de ROI van je campagnes.

3. Een goede landingspagina voor je advertenties

Te vaak zie ik nog dat bezoekers hun AdWords advertenties laten landen op hun home-pagina. In sommige gevallen (bijv. ‘branded keywords’) kan dit een geschikte landingspagina zijn. Maar in veel gevallen voldoet deze niet aan de specifieke informatiebehoeften van de klant.

Relevante landingspagina schrijven

Een voorbeeld: wanneer een bezoeker in AdWords op een advertentie van Bol.com over babykleding klikt verwacht hij terecht te komen op een pagina over babykleding. Niet op de home-pagina van Bol.com. De bezoeker moet dus op de juiste pagina landen. Naast dat de pagina relevant is moet hij converteren (de bezoeker moet kopen, inschrijven etc.). Een aantal elementen die daarbij helpen zijn:

  • Beschrijf de voordelen van jouw product/dienst en bedrijf t.o.v. anderen
  • Geef een duidelijk overzicht van de specificaties/voorwaarden
  • Zorg voor bewijs van kwaliteit van dienstverlening.
  • Neem een duidelijke call-to-action op in de pagina.

4. Goede advertentieteksten schrijven

Consumenten beoordelen jouw advertentietekst vaak in minder dan een halve seconde. Het is daarom belangrijk om onderscheidend te zijn in je advertentieteksten. Belangrijke aandachtspunten zijn: beantwoord de onderliggende vraag/behoefte van de bezoeker, hou de tekst kort, simpel en leesbaar en neem een onderscheidende positie in ten opzichte van je concurrenten. Het is een goed idee om een zoekwoord zelf in de zoekmachine in te typen om een idee te krijgen van de positionering van concurrenten op dat zoekwoord. Zoek daarbij naar kansen die passen bij jouw organisatie om je te onderscheiden van de concurrentie.

5. Inzicht in kosten en baten van een advertentie

Tenslotte is het belangrijk om in kaart te hebben wat de waarde van een conversie is. Het gaat uiteindelijk om rendement.

Bezoekers en kosten van bezoekers

 
Overzicht kosten baten adwords
 
 
 
Voor deze fictieve klant heb ik voor de productgroepen voordeuren, deurkrukken en binnendeuren het aantal bezoekers en de totale kosten voor deze bezoekers uitgerekend. Hierbij wordt uitgegaan van een gemiddelde CPC (kosten per klik) van € 0,95 voor voordeuren, € 0,47 voor deurkrukken en € 0,65 voor binnendeuren.

Verkoopprijs, kosten en winstmarge

In overleg met mijn klant hebben we voor de productgroepen een gemiddelde verkoopprijs, kosten voor het product en winstmarge per product uitgerekend. De snelle rekenaar heeft gezien dat voor alle drie de groepen de kosten per product 80% is en de winstmarge 20%.

Conversieratio, opbrengst en winst

In dit voorbeeld ben ik uitgegaan van een conversieratio van 1% voor alle drie productgroepen. Dit levert op basis van de bezoekersaantallen afgerond respectievelijk vijf, één en zeven conversies (verkopen) op voor de drie verschillende productgroepen.
Door deze aantallen conversies te vermenigvuldigen met de de totale verkoopprijs kunnen we de verwachte totale opbrengst van die specifieke advertentiegroep berekenen. Wanneer we van de totale opbrengst de som van de totale productkosten en de kosten voor AdWords aftrekken blijft de winst na aftrek van kosten over. Voor de productgroep voordeuren is dit:
4.000,00 – (5 * 640,00 + 442,82) = € 357,18.

ROI (Return On Investment)

Een belangrijke graadmeter om te bepalen of je campagnes geld opleveren of kosten is de ROI. Deze bereken je door de totale opbrengst te delen door de totale kosten: 4.000,00 / (5 * € 640,00 + € 442,82) = 110%. Wanneer de uitkomst van deze berekening hoger is dan 100% is er sprake van winst.

Customer Lifetime Value (CLV)

Waar je tenslotte rekening mee moet houden is dat een klant vaak meer waard is dan slechts de waarde van die ene verkoop. Bijvoorbeeld omdat hij gedurende zijn leven in een later stadium een aankoop doet die mede tot stand is gekomen door deze AdWords campagne.
Wanneer we er vanuit gaan dat de waarde van de klant gemiddeld met 50% stijgt door een later aankoop etc. stijgt de ROI van de advertentiegroep ‘deurkrukken nu van een negatief naar een positief getal!

Hulp nodig?

Kom je er niet helemaal uit met de AdWords campagne en heb je ondersteuning nodig van één van onze specialisten? Neem dan contact met ons op via onderstaande contactknop. Wij helpen je graag.
 

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken