2 zoekmachine optimalisatie MKB tips voor meer online resultaat!

Als MKB ondernemer wil je ook graag zichtbaar zijn op het internet. Het is daarbij niet altijd eenvoudig om een plekje te veroveren tussen de gevestigde, grote namen. In deze blog twee zoekmachine optimalisatie MKB tips waarmee jij snel en eenvoudig je online zichtbaarheid kunt vergroten.

1. Schrijf content VOOR JE DOELGROEP!

Zoals je wellicht gemerkt hebt is het lastig om een hoge positie te scoren op generieke termen. Voor bouwbedrijf Jansen is het bijvoorbeeld niet eenvoudig om een top-10 positie te verkrijgen op het zoekwoord ‘huis laten bouwen’. Een woord met een hoge mate van concurrentie.
Wanneer bouwbedrijf Jansen specialist is in het bouwen van ecologische huizen kan het bijvoorbeeld interessanter zijn om zich te richten op het zoekwoord ‘ecologisch huis laten bouwen’. Een woord waar minder op wordt gezocht, maar de kans op een hoge positie op dit zoekwoord is waarschijnlijker. Daarnaast is de kans dat de zoeker in bouwbedrijf Jansen een geschikte bouwpartner vindt groter, omdat Jansen een bouwbedrijf is dat gespecialiseerd is in bouwen van ecologische huizen.

Bezint eer ge begint!

Mijn punt is; bezint eer ge begint. Denk goed na voor wie je de content op je website schrijft. Tools als de gratis zoekwoordplanner van Google en Keyword Explorer van MOZ helpen je bij het aanbrengen van de juiste focus. Deze blog is bijvoorbeeld gericht op het zoekwoord ‘Zoekmachine optimalisatie MKB’ in plaats van ‘zoekmachine optimalisatie’. En wel om dezelfde reden als bouwbedrijf Jansen hierboven.

Belangrijkste aandachtspunten bij zoekmachine optimalisatie MKB

Met enkele eenvoudige aanpassingen kun je vaak al snel resultaat boeken. Ik zet  er een aantal op een rij voor je:

  • Allereerst is een focus op de juiste zoekwoorden belangrijk. Welke woorden zijn relevant voor je doelgroep? Waar heb jij de grootste scoringskans? Begin altijd met een grondig zoekwoorden onderzoek waarbij je vooral de longtail zoekwoorden niet moet vergeten! Wij kunnen je hierbij ondersteunen.
  • Zorg dat je de informatie over jouw bedrijf in Google correct hebt ingevuld. Denk hierbij aan een correcte beschrijving, afbeelding(en), contactgegevens etc. Belangrijk hierbij om Schema.org markup te gebruiken zodat de zoekmachines jouw gegevens correct weergeven in de zoekresultaten. Je webbouwer weet hoe hij dit moet gebruiken.

HELP JE DOELGROEP met content die helpt!

Jouw doelgroep zoekt online omdat ze een behoefte hebben. Het is aan jou om ze te voorzien van de juiste informatie en richting een conversie te sturen. Zo heb je naast reguliere content-pagina’s ook de mogelijkheid om een vraag & antwoord sectie in te richten. Deze kun je vullen met relevante vragen die je doelgroep stelt die te maken hebben met jouw product/dienst. Je kunt deze vragen achterhalen door de Keyword questions tool van Wordtracker te gebruiken.
Vraag over SEO?
Tot slot is het van belang om waardevolle content te genereren. We kunnen niet genoeg benadrukken dat de nadruk moet liggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Een goed opgezette case study, een e-book of whitepaper met waardevolle content of een blog met een vernieuwende zienswijze maken het voor je doelgroep interessant om je content te lezen.

2. Wees AUTHENTIEK en TOONAANGEVEND!

Niemand is geïnteresseerd in de zoveelste geknipte en geplakte blog door een willekeurige medewerker. Als ondernemer of manager die midden de business zit weet jij precies wat er speelt en waar de doelgroep behoefte aan heeft. Schrijf onderscheidende en kwalitatief hoogwaardige content waarmee je jouw bedrijf en jezelf op de kaart zet!

Hoe zet jij jezelf online op de kaart?

Werken aan jouw bekendheid en die van je onderneming is één van de meest belangrijke onderdelen van zoekmachine optimalisatie MKB. Hieronder beschrijf ik enkele manieren om hiermee aan de slag te gaan:
Je positie in de zoekresultaten verbeteren verbeteren kan ook door je zichtbaarheid te vergroten op beurzen en evenementen. Dit kan regionaal zijn, maar ook bijvoorbeeld een branche-specifieke beurs. Dit heeft als voordeel dat je offline zichtbaar bent, maar vooral dat je laat zien dat je actief betrokken bent in je niche/regio. Hier kun je vervolgens ook weer online over communiceren.

Zoek de samenwerking met relevante partijen

Als je bezig bent naam te maken in de regio of niche is het slim om samen te werken met andere partijen. Dit kan bijvoorbeeld door een kwalitatief sterke blog samen te stellen met input van contributors (skyscraper-techniek) of door jouw content aan te bieden bij een belangrijke persoon of een belangrijke partij. De belangrijke personen (influencers) of platformen met veel autoriteit kunnen jouw content aanbieden aan hun volgers en bezoekers in ruil voor een linkje naar jouw website.

Vergroot je zichtbaarheid binnen de doelgroep

Dit kan door je te profileren op social media, in relevante online netwerken en door online en offline het contact te leggen. Het uitbreiden van je online netwerk vergroot je bereik en levert interessante links op van invloedrijke personen en websites. Dit wordt door Google gewaardeerd met een hogere positie.

Laat klanten voor je spreken!

Een belangrijke factor voor veel bezoekers om contact met je op te nemen is social proof. Wanneer zij zien dat anderen tevreden zijn over je dienstverlening zullen ze eerder geneigd zijn om met je in zee te gaan. Het is daarom aan te bevelen om reviews van klanten (via Google en andere aanbieders) te verzamelen. Ook heeft dit een directe invloed op je positie in de zoekresultaten. Sterker nog, de invloed van reviews op je positie in de zoekresultaten wordt een steeds zwaarder wegende factor voor Google!

Zoekmachine optimalisatie MKB in de praktijk

Wil jij zoekmachine optimalisatie MKB in de praktijk brengen? Bovenstaande tips geven jou een voorsprong op de concurrentie. Daarnaast hebben we ook een groot aantal zoekmachine optimalisatie tips op een rij gezet waarmee je jouw website kunt verbeteren. Meer informatie of hulp nodig bij de inzet van zoekmachine optimalisatie?
Vraag het ons!

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken