Doordat mensen sporen achterlaten op het internet, is er veel over iemand bekend.

Maximaal bereik met minimaal budget

Communicatie is voor mij als Online Marketeer mijn dagelijkse vak. Mijn werkzaamheden bestaan uit het overtuigen van de doelgroepen, om hen vervolgens acties te laten uitvoeren die ik wil. Er zijn diverse stappen nodig om dit voor elkaar te krijgen en een van de eerste stappen is het bereiken van de juiste doelgroep.

Voor het bereiken van de doelgroep zijn er in de loop van de tijd steeds meer mogelijkheden bijgekomen. Bijvoorbeeld nieuwe opties om specifieker te targeten. Doordat mensen sporen achterlaten op het internet, is er veel over iemand bekend. Denk bijvoorbeeld aan wat je zelf hebt ingevuld in jouw Facebook- of LinkedIn profiel. Door al deze informatie is het mogelijk om iemand te bereiken die voldoet aan een bepaalde eigenschap of een bepaalde interesse. ‘Targeten’ noemen wij dat. De targeting van een advertentie is belangrijk, omdat je efficiënt en effectief wilt omgaan met het beschikbare advertentiebudget. Door goed te targeten, verspil je minder advertentiekosten aan mensen die niet interessant zijn.

Wie is jouw doelgroep?

Om goed te kunnen targeten, moet je weten wie jouw doelgroep is. Wie zijn deze mensen? Wat beweegt hen? Waar zijn zij naar op zoek? Hoe zoeken zij naar nieuwe producten of diensten? Met een persona sessie bepaal je welke eigenschappen jouw doelgroep kenmerkt. Deze eigenschappen zijn handvatten bij het instellen van de targeting.

Microtargeting

Microtargeting is een marketingstrategie die consumentengegevens en demografische gegevens gebruikt, om de interesses van specifieke individuen of zeer kleine groepen gelijkgestemde individuen te identificeren en hun gedachten of acties te beïnvloeden (Tucci, 2013) Vrij vertaald is dit het bereiken van jouw doelgroep door een bericht te sturen aan alleen die mensen die aan meerdere eigenschappen voldoen. Heel specifiek targeten dus.

Op internet wordt microtargeting vaak geassocieerd met politieke campagnes, die hun politieke boodschap afstemmen op een kleine groep burgers die daar gevoelig voor zijn. Als bedrijf kun je ook een hele specifieke doelgroep hebben, die in feite bestaat uit een kleine groep mensen die je wilt overtuigen jouw producten te kopen. Waarom zou je met een groot budget breed adverteren, als je met nauwkeurige (micro)targeting jouw specifieke doelgroep kunt bereiken.

Voorbeeld 7

Stel je verkoopt zeven, dan kun je mensen targeten die naar ‘zeven’ zoeken. Hierbij heb je waarschijnlijk zelf al verschillende associaties, bijvoorbeeld het getal 7 of een werktuig met veel gaatjes voor het scheiden van grotere en kleinere deeltjes. Als dit laatste het geval is, is het misschien beter om te targeten op zeef. Hiermee laat je jouw advertentie niet zien aan mensen die op zoek zijn naar het getal zeven.

Een zeef heeft daarnaast verschillende toepassingen. De meeste mensen gebruiken een zeef in de keuken, maar de chemische industrie past ook een zeef toe om bijvoorbeeld een zuivere vloeistof van een oplossing te scheiden. In het laatste geval is de chemische industrie jouw doelgroep. Deze groep kun je targeten met het zoekwoord “industriële zeef”, al zullen er niet veel mensen daarop zoeken. Een alternatief is om specifieke geotargeting toe te passen. Je kunt dan blijven targeten op het zoekwoord ‘zeef’, maar je laat een advertentie alleen zien in bepaald gebieden waar veel chemische industrie (jouw doelgroep) aanwezig is. Zo combineer je meerdere eigenschappen om tot een nauwkeurige targeting te komen.

Doorklikratio (CTR) zegt niet alles

Stel dat mensen die op zoek zijn naar een industriële zeef alleen zoeken op ‘zeven’. Hoe scheid jij dan het kaf van het koren? Target je advertentie dan wel op ‘zeven’ en maak in de advertentietekst duidelijk dat het gaat om een industriële zeef. Mensen die op zoek zijn naar het getal 7 of een keukenzeef zullen de advertentie simpelweg niet interessant vinden en daarom niet klikken. De Click-Through-Rate (CTR) zal daarom lager zijn dan gebruikelijk. Dit betekent in dit geval niet direct dat de advertentietekst niet aanslaat bij jouw doelgroep, maar je gebruikt de advertentietekst om een nuance mee te geven als dit met targeting niet kan.

Kortom, er zijn meerdere manieren om jouw doelgroep te bereiken. Door verschillende targeting mogelijkheden te combineren, bepaal je heel nauwkeurig wie jouw advertentie wel en wie jouw advertenties niet ziet. Ken jij jouw doelgroep, maar vind je het moeilijk om jouw doelgroep online te bereiken? Neem dan contact met mij op via arjan@besite.nl.

Jouw doelgroep beter bereiken?

Ik help je graag met het behalen van succes met online marketing.

Mail mij voor een afspraak

Wij werken iedere dag samen met onze klanten aan het behalen van online doelstellingen.

Kennismaken?