Maakbedrijven worden slimmer in marketing en sales

De Achterhoek als Smart Industy regio is volop in ontwikkeling! Vorige week maandag heb ik daar tijdens een bijeenkomst van het ACT (Achterhoek Centrum Technologie) veel voorbeelden van gezien. Cobots, cybersecurity en digitalisering van processen zijn aan de orde van de dag. Mooi om te zien hoe we als regio op veel vlakken een voortrekkersrol hebben.
cobots

Online, het ondergeschoven kindje

De Achterhoek is dé regio voor maakbedrijven. Deze Achterhoekse maakbedrijven maken fantastische producten en zijn in hun niche internationaal grote spelers. De focus bij het ‘slimmer maken’ van het bedrijf ligt dan ook vaak op het productieproces. Echter, merk ik tijdens gesprekken met bedrijven steeds vaker dat het marketing- en salesproces daarbij een ondergeschoven kindje is.

Online kansen voor maakbedrijven

Bij B2C bedrijven staat klantbeleving bij de veel bedrijven met stip op nummer 1. De laatste jaren neemt ook bij B2B organisaties de aandacht voor de behoeften van de klant in rap tempo toe. Dat moet ook, want net als bij B2C heb je te maken met menselijke relaties. En mensen willen geholpen worden.
online marketing b2b
Inzet van het kanaal online biedt enorm veel mogelijkheden voor B2B organisaties om de klant beter en efficiënter te bedienen. Mooie voorbeelden in de regio zijn de product configurators bij Kupan en 24/7 Tailorsteel. Of bijvoorbeeld het inzetten van chatbots om veelvoorkomende vragen bij klanten geautomatiseerd te beantwoorden. Online biedt echt volop kansen!

Moet jouw organisatie nù inzetten op online?

Als online marketing consultant neig ik naar ‘ja’, omdat online onze focus heeft. Maar veel bedrijven in de regio halen het leeuwendeel van hun omzet uit andere kanalen dan online. De meerwaarde die het kanaal kan bieden verschilt enorm per branche en type eindklant. De techniek is er al. In welke mate jij er gebruik van moet maken hangt af van je klant.

Tip: laat je leiden door je klanten

Het meeste resultaat uit marketing en sales behaal je door je activiteiten af te stemmen op je doelgroep. Daarmee bedoel ik niet alleen weten wat er leeft, maar ook nadenken over de vorm en (online) kanalen die jouw prospects en klanten gebruiken. Wij brengen dit in kaart door voor verschillende klanttypen een buyer persona uit te werken. Hierbij wordt per type klant beschreven wie hij is, wat zijn behoeften zijn, welke  paden hij bewandelt etc. Dat kan zowel online als offline zijn. Merk je aan je klanten dat ze steeds meer online actief zijn? Dan is dit het moment om er mee aan de slag te gaan!
online klantervaring

Ons advies: stapsgewijze implementatie

Onze ervaring is dat een stapsgewijze implementatie van online kanalen het best werkt. Enerzijds geeft dit je prospects en klanten de tijd om te wennen aan de veranderingen. Anderzijds heb je de tijd om je organisatie er op voor te bereiden. Het implementeren van een chatfunctie op de website heeft bijvoorbeeld als gevolg dat er iemand binnen je organisatie antwoord moet geven op vragen. Wij kiezen voor verschillende ‘losse’ tools die onderling integraties kennen in plaats van grote ‘all-in-one’ pakketten. Zo kun je flexibel en eenvoudig tools en functionaliteit toevoegen of afbouwen.

Onze aanpak

Binnen BeSite begeleid ik bedrijven bij implementatie van deze ‘marketing en sales support tools’. We analyseren je organisatie, marketing- en salesproces en bepalen welke kanalen de meeste waarde toevoegen voor jouw bedrijf. Vervolgens werken we een implementatieplan uit waarbij rekening wordt gehouden met mensen, handelingen en investeringen om de inzet van deze tools mogelijk te maken. Zo weet je precies waar je aan toe bent en blijven we flexibel in de keuze voor specifieke tools.
implementatieplan online tools
Meer weten over marketing- en sales support voor B2B bedrijven? Mail me op dion@besite.nl of bel op 0543 – 490 080.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken