
Jurgen Rutgers
Online Strateeg
Werk
Aanleiding
We zijn vorig jaar met Gerrit, Tom en Robert in gesprek geraakt over de wensen en mogelijkheden van een B2B portal. Hesselink Koffie maakte destijds gebruik van een vrij generiek extern platform waar B2B klanten de producten van Hesselink Koffie konden bestellen. Aanpassingen of nieuwe functionaliteiten waren niet tot nauwelijks mogelijk; tijd om uit te kijken naar een partner die een maatwerk portal kan ontwikkelen!
Tijdens de eerste gesprekken hebben we samen nagedacht over de techniek; hoe richten we de koppelingen in met Exact Globe? Hoe zorgen we ervoor dat Hesselink medewerkers ook telefonische bestellingen direct in de portal kunnen verwerken en hoe richten we het gebruikersbeheer bij de klant zelf in? Zomaar een greep uit de vragen waar we samen uitvoerig over hebben gesproken.
Use cases
Op basis van de gesprekken hebben we use cases uitgewerkt, waarin we de stappen van de klant volledig beschrijven van welkomstmail tot daadwerkelijk order. Een mooi vertrekpunt voor de start van het ontwerp, maar ook een goede manier om Hesselink Koffie inzicht te geven in het gehele (aankoop)proces en daarmee de scope van het project.
Design
De use cases dienen als input voor onze UX-designers. Zij hebben mede op basis hiervan gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid van de portal. Ze zijn aan de slag gegaan, en in samenspraak met Tom en Robert zijn we gekomen tot een aansprekend en duidelijk design op zowel desktop als mobiel. De B2B portal kwam hiermee tot leven!
Ontwikkelfase
Voor de technische realisatie van de B2B-portal hebben we een basis staan. We merken dat veel bedrijven in de regio hun klanten proactiever op de hoogte willen houden en een B2B-portal kan hierin een belangrijke rol spelen. Vanuit deze basis, in combinatie met de uitgewerkte use cases, zijn we gestart met de ontwikkeling van de B2B-portal. Na de oplevering van de testversie zijn de medewerkers van Hesselink Koffie gaan testen. Daar kwamen waardevolle testresultaten naar boven die we hebben verwerkt. Tijd voor de pilot bij klanten!
Pilot
In overleg met Tom en Robert hebben we ervoor gekozen om een pilot te draaien met een deel van de klanten. Deze pilot was succesvol; de korte lijntjes tussen BeSite en Hesselink Koffie maken op dat moment verschil. Alle klanten hebben nu toegang tot de nieuwe B2B-portal en met succes want de reacties van klanten zijn zeer positief!
Livegang
De basis van de B2B-portal staat, maar we hebben ook al een lijstje met aanvullende wensen. Geen probleem, want dat is nu mogelijk binnen de omgeving die wij hebben ingericht. Zo groeit de B2B-portal dus mee met de ambities van Hesselink Koffie.
Het online aanbieden van een portaal waar klanten informatie kunnen vinden, bestellingen kunnen plaatsen of de status kunnen terugvinden van hun orders helpt om de relatie met je klant sterk te houden. Ook scheelt het vaak tijd voor je eigen backoffice. Laat ons met je meedenken hoe dit voor jou kan werken.
Online Strateeg
In 1999 ben ik begonnen met Besite. Met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van digitalisering en online strategieën help ik je graag met het uitdenken van de aanpak voor jouw ambitie!
Contact opslaanOnline Strateeg
In 1999 ben ik begonnen met Besite. Met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van digitalisering en online strategieën help ik je graag met het uitdenken van de aanpak voor jouw ambitie!
Contact opslaan