Blog

Metaverse en B2B marketing

Datum
24 februari 2022
Leestijd
5 minuten
Auteur

Misschien heb je er al wel eens van gehoord: Metaverse. Het is een samenstelling van het woord meta (“over”) en het woord universe (“universum”) en wordt gebruikt om de volgende generatie van het internet te beschrijven, waarin bestaande, gedeelde en 3D virtuele ruimten aan elkaar verbonden zijn. Omdat dit alles omvattend is, wordt het ook wel een virtueel universum genoemd. Gebruikers van het platform staan als avatars (zeg maar digitale versies van jouzelf) met elkaar in verbinding en allerlei communicatie en transacties vinden online plaats. Een mooi voorbeeld van Metaverse is Second Life, een door gebruikers zelf geschapen wereld die in 2003 live werd gezet en waarin je in digitale ruimten met elkaar in gesprek kon gaan, dingen kon ondernemen en digitale transacties kon laten plaatsvinden. Ook interessant weetje: Facebook heeft de naam van haar bedrijf onlangs verandert naar Meta, met ook een verwijzing naar Metaverse.

Metaverse in games en het dagelijkse leven

Als je kijkt naar games die op dit moment populair zijn, zoals Fortnite, zou je kunnen zeggen dat het ook al een soort van Metaverse omgevingen zijn. Je hebt een digitale avatar, hiermee ga je allerlei verbindingen aan met andere avatars, kun je ook digitaal communiceren, begeef je je in een digitale wereld en kun je ook digitale transacties voor digitale producten uitvoeren. Dat Metaverse meer invloed gaat hebben in ons leven dan alleen maar voor games, is misschien nu nog niet voor te stellen, maar ik geloof dat het zeker zo gaat zijn. Had je vijf jaar geleden kunnen indenken dat het videobellen zoveel invloed zou gaan hebben in dagelijks leven? Of dat je zaken zou doen met andere organisaties op afstand, waardoor je elkaar soms niet eens echt hebt gezien en toch al samen in allerlei grote projecten stapt? Of dat je geen monteurs meer de wereld over stuurt om jouw machines te installeren, maar dat je nu op afstand instructies geeft aan iemand ter plekke? 

Digitaal communiceren gemakkelijk geworden

Als bedrijven hebben we allemaal gemerkt dat corona veel invloed heeft op ons dagelijks werk. In veel gevallen  vanuit de negatieve kant door omzetverlies en uitval van werknemers, maar aan de andere kant is er ook versneld een acceptatie gekomen van allerlei digitale toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Zoom, Teams, Meet en alle andere vormen van beeldbellen. Of het op afstand met elkaar communiceren via Slack, Whatsapp, Chat in Teams of andere vormen van “berichten” tussen collega’s en klanten. Meer dan ooit ben ik aan het appen met klanten en is het heel normaal om even een appje te sturen, in plaats van direct te bellen. Want waarschijnlijk zit de ander toch wel weer in een videocall en dan heeft bellen niet veel zin (alsof het wel zin had toen iemand nog gewoon in een meeting zat). En nu we weer meer naar kantoor kunnen gaan, zie je het hybride werken en meeten ook toenemen. Ik hoor nog vaak mensen die er niet in geloven en “het niets vinden”, maar tegelijkertijd zie je ook grote groepen mensen (vooral de jongere werknemers) die het prima aankunnen, mits de middelen daarvoor ook aanwezig zijn. En ook dat is eenvoudiger dan vroeger. Hoezo een ruimte met video conferencing apparatuur van duizend euro? Een Jabra speaker en een laptop doen wonderen en laten mensen op afstand opeens volwaardig deelnemen in een meeting. 

Digitale (deelname aan) beurzen

Veel internationale beurzen gingen niet door in verband met de strenge maatregelen die corona wereldwijd teweeg bracht, maar hoe ontmoet je dan nieuwe klanten om je producten en diensten kenbaar te maken? Of hoe ga je in gesprek met bestaande relaties die je vaak op een beurs tegenkomt? Ik heb veel ondernemers meegemaakt die deelnamen aan digitale versies van deze beurzen, waardoor zij opeens ‘s avonds om 20.00u digitaal aanwezig waren in hun beursstand van een digitale beurs die normaal gesproken zou hebben plaatsgevonden in de VS. Dus nog wel de tijdzone van de VS, de spreektaal Engels en betalen voor een (digitale) stand. Opeens niet meer een vliegreis, duur hotel en allerlei etentjes en neven activiteiten die veel tijd en geld kosten. En omdat iedereen in hetzelfde schuitje zat (er was immers geen fysieke beurs mogelijk), ontstond opeens een omgeving waarin het zakendoen gewoon door kon gaan. Ja, het was even wennen voor iedereen. En ja, het echte beursgevoel krijg je niet als je zelf thuis met een kop koffie achter je scherm zit. Maar omdat je allemaal hieraan moet wennen, blijkt het toch goed mogelijk. 

Dus hoe ver staan we dan werkelijk nog af van een digitale wereld, waarin je met je avatar naar een beurs toe gaat, daar met andere avatars in gesprek gaat, via beeld en geluid een indruk geeft van je machine en vervolgens een digitale transactie met elkaar afsluit? Als je het mij vraagt niet heel ver. Natuurlijk gaan we ook weer fysiek elkaar ontmoeten, worden beurzen weer gewoon gehouden op echte beursvloeren en vliegen we weer de wereld rond om elkaar te spreken. Maar er zal ook een andere wereld ontstaan. Een wereld waarin digitaal zakendoen net zo eenvoudig is als een spelletje spelen met elkaar. Dat rondlopen op een beursvloer dezelfde beleving geeft als struinen door een digitaal eiland met je geweer in de aanslag. Ok, niet om iemand digitaal neer te schieten, maar wel om jouw potentiële klant te tackelen, zodat je met elkaar in gesprek raakt en daardoor je producten of diensten weet te verkopen.

B2B marketing en Metaverse

Klinkt het misschien nog wat ver-van-mijn-bed-show? Ik begrijp dat goed. We zullen je ook niet adviseren om nu vandaag iets met Metaverse te gaan doen, anders dan de inzet van online marketing zoals we die al voor onze klanten uitvoeren. Voor B2B marketing adviseren wij vooralsnog om voornamelijk in te zetten op Linkedin en afhankelijk van je doelgroep ook op andere social media. Maar ook gerichte Google Display campagnes kunnen veel effect hebben in het vinden van je doelgroep. Daar voegen we wel graag het gesprek over online events aan toe. Heb je een productintroductie, dan kan een eigen georganiseerd online event heel waardevol zijn. Of heb je een thema waarover je iets wilt vertellen, dan is een webinar snel georganiseerd. Ook wijzelf hebben veel ervaring in het organiseren van succesvolle webinars met ons zusterbedrijf TripService. Is er een online beurs waar jouw prospects zich bevinden? Meld je dan eens aan en kijk hoe het is om een digitale beursstand te hebben waarin je in contact kunt komen met je doelgroep. Of wat dacht je van een 3D ervaring van jouw product voor mensen die jouw website bezoeken? Dat is niet alleen een foto of een filmpje, maar echt 3D “door” jouw product heen laten gaan. 

Virtuele expo Dubai

Het lijkt misschien nog geen Metaverse en dat is het ook nog niet echt, maar dit zijn wel de eerste stapjes richting een volledig digitale wereld. Een wereld waarin de dingen die je in de fysieke wereld zou doen, ook allemaal digitaal kunnen plaatsvinden: rondlopen, gesprekken voeren, presentaties geven, producten bekijken en “voelen”, instructies geven, transacties uitvoeren etc. Het is dus goed om meer te weten en te begrijpen van Metaverse (bronnen Gartner,  Wikipedia, Emerce) en voor jezelf te bepalen wat je hier al mee kunt doen als organisatie. Wij helpen je graag met het kijken naar de mogelijkheden van Metaverse, zodat je jezelf en je organisatie (voorzichtig) kunt voorbereiden op de kansen die deze ontwikkeling met zich meebrengt.

P.s. een mooi voorbeeld van een digitaal event waarin de beleving van de echte omgeving wordt nagebootst is de virtuele expo van Dubai.

Meer weten over Metaverse? VPRO Tegenlicht heeft onlangs een aflevering over Metaleven uitgezonden, kijk ‘m hier terug.

Deel blog

BeSite
Sluiten